Totodată, co-fondatorul Glovo crede că una dintre cele mai mari provocări ale Europei este lipsa de unitate în ceea ce privește reglementările economice și sociale, un obstacol care, spune el, nu va dispărea prea curând. În timp ce Uniunea Europeană încearcă să construiască o piață comună, legislațiile diferă semnificativ de la o țară la alta. Aceste discrepanțe complică activitatea companiilor și îngreunează extinderea startup-urilor.
Diferențele legislative se resimt în aproape toate domeniile: de la reglementările privind curierii și programul magazinelor, până la existența „dark stores” (magazine care pot fi accesate doar online) și la politicile de mobilitate urbană. Prin comparație, în SUA, spune Sacha Michaud, deși există 50 de state, regulile sunt mai coerente, ceea ce simplifică extinderea și inovația.
Un „element-cheie”: directiva privind munca pe platforme digitale
Un subiect central pentru viitorul pieței europene îl reprezintă directiva privind munca pe platforme digitale, un set de reguli aflat în dezbatere la nivelul Uniunii Europene.
Directiva privind munca pe platforme digitale a fost adoptată în octombrie 2024, având scopul de a îmbunătăți condițiile de muncă pentru lucrătorii platformelor prin combaterea clasificării greșite a acestora și garantarea accesului la drepturi ca angajați. Normele vizează și protecția datelor personale, transparența sistemelor algoritmice și respectarea drepturilor angajaților, cu impact asupra celor peste 28 de milioane de lucrători pe platforme din UE.
„Un element cheie pe care trebuie să-l abordăm este directiva privind munca pe platforme digitale. Modul în care țările vor reglementa viitorul muncii, nu doar munca pe platforme, ci și munca flexibilă în general, va determina cât de competitivă va fi Europa și cât de ușor va putea crește economic”, explică Sacha Michaud, co-fondator Glovo, serviciu de livrare rapidă disponibil prin aplicație mobilă și website, care permite utilizatorilor să comande aproape orice, de la mâncare și produse alimentare, până la obiecte de uz zilnic.
Conform Consiliului Uniunii Europene, peste 28 de milioane de persoane din UE lucrează prin intermediul unei platforme digitale de muncă. În 2025, se preconizează că acest număr va ajunge la 43 de milioane de persoane.
Europa ar trebui să le ofere angajaților mai multă libertate în programul de muncă
Michaud subliniază că nici programul flexibil de muncă, care, deși s-a generalizat în ultimii ani, nu are încă un cadru legislativ clar. Modul în care Europa va reuși să echilibreze libertatea angajaților cu stabilitatea companiilor va influența direct dezvoltarea economică și competitivitatea.
„Cred că este foarte important ca autoritățile de reglementare să vadă acest proces ca pe o oportunitate de a crea un mediu competitiv, care să stimuleze dezvoltarea economică”, spune Michaud.
În interiorul Uniunii Europene, unele țări vor adopta reglementări mai restrictive, care ar putea încetini creșterea, în timp ce altele vor vedea în acest context o șansă de a-și impulsiona economia.
„Acestea, din urmă vor fi, probabil, într-o poziție mai competitivă, deoarece vor atrage mai multe investiții, vor genera mai multă creștere și mai multe locuri de muncă. În cele din urmă, acest lucru se va traduce printr-o remunerare mai bună pentru lucrători, inclusiv, în cazul nostru, pentru curieri, dar și pentru cei din alte domenii, cum ar fi restaurantele. Așadar, cred că va fi o evoluție interesantă de urmărit”, potrivit Sacha Michaud.
România este privită pozitiv datorită deschiderii sale către digitalizare
Privind spre România, co-fondatorul Glovo vede o economie emergentă, aflată într-un moment favorabil. Creșterea rapidă din ultimii ani și deschiderea către digitalizare plasează țara într-o poziție pozitivă, însă decalajul dintre mediul urban și cel rural rămâne o provocare. În timp ce orașele mari au făcut pași importanți în transformarea digitală, zonele mai mici se mișcă mai lent: „Există un decalaj acolo, despre care cred că atât guvernul, cât și societatea sunt conștienți și doresc să-l reducă, pentru a crea condiții egale”, afirmă Sacha Michaud, co-fondatorul Glovo.
Noile generații nu mai caută stabilitate, ci libertate și diversitate profesională
În prezent, Glovo este prezent în peste 60 de orașe din România, inclusiv în localități mai mici, contribuind indirect la procesul de digitalizare.
„Participăm la acest proces de transformare digitală, ajutând orașele mici să evolueze într-un ritm similar celor mari”, adaugă Michaud.
„Una dintre cele mai mari oportunități ale României ține de modul în care va reglementa munca viitorului într-un mod flexibil. Nu doar munca pe platforme, ci, în general, felul în care poate stimula oamenii să lucreze mai dinamic și mai flexibil, un trend care reflectă modul în care tinerii doresc să muncească astăzi” a declarat Sacha Michaud, co-fondator Glovo.
Sacha Michaud spune că noile generații nu mai caută stabilitate, ci libertate și diversitate profesională. Mulți tineri preferă să combine două joburi și să aibă mai multă libertate în program, iar inteligența artificială poate spijini această tendință pozitiv. Aceasta poate aduce mai multă flexibilitate, permițând oamenilor să externalizeze o parte din munca lor către instrumente tehnologice, să scape de sarcinile repetitive și plictisitoare și să se concentreze pe activități mai strategice și creative.
„Modul în care România va reglementa această tranziție va fi foarte important, pentru că ar putea fi o țară extrem de competitivă”
„Cred că asta va fi o tendință puternică în societate. Modul în care România va reglementa această tranziție va fi foarte important, pentru că ar putea deveni o țară extrem de competitivă, în care companiile vor dori să investească, să-și construiască echipe și chiar să se relocheze. Este, așadar, o adevărată oportunitate pentru multe guverne de a acționa corect”, spune Sacha Michaud.
Glovo este o aplicație de livrare din mai multe categorii care conectează utilizatorii cu companii și curieri, oferind servicii la cerere de la restaurante locale, supermarketuri și magazine.
Compania este deținută de Delivery Hero.
Delivery Hero, înfiinţată în 2011 la Berlin, şi Glovo se numără printre cei mai mari livratori de mâncare din Europa, la concurenţă cu grupul american Uber Eats sau firma britanică Deliveroo.
Glovo România (GlovoappRO SRL) a încheiat anul 2024 cu venituri de 514,75 milioane de lei și un profit net de 26,19 milioane de lei, aproape dublu față de anul precedent.
Pe lângă această entitate principală, Glovo operează local și prin Glovo Infrastructure Services SRL, companie înființată în 2021, dedicată gestionării așa-numitelor dark stores, spații logistice închise publicului, din care se realizează livrări ultra-rapide. Aceasta este deținută integral de GlovoappRO SRL și are ca obiect principal de activitate comerțul online.