Michael Van Gestel are o experiență de peste două decenii în identificarea fraudelor, atât din postura de angajat al guvernului olandez, cât și din postura de specialist ce activează în mediul privat și analizează zilnic practicile prin care criminalii cibernetici încearcă să fraudeze instituțiile financiare.
E mult mai ușor și mai ieftin să comiți fraude
Modul în care frauda are loc a evoluat semnificativ în ultimii ani. Obținerea unei identități false se poate face 100% online, fără a mai fi nevoie de accesarea Dark Web-ului. De la vânzarea unor șabloane de documente, ce pot fi completate cu poze și detalii, lucrurile au evoluat până la obținerea unui pachet complet de instrumente prin care poți comite frauda, inclusiv indicații referitoare la serviciile pe care le poți frauda ușor.
„Acum vedem ceea ce se numește fraud as a service(fraudă ca serviciu n.r.). Mergi online, oferi poze și alte detalii necesare pentru obținerea documentului și primești tot pachetul cu care poți avea activitate online”, adaugă Michael van Gestel.
Acesta a povestit că s-a întâlnit cu Frank Abagnale, cunoscut drept unul dintre cei mai ingenioși falsificatori de documente din anii 1960, devenit ulterior consultant pentru FBI și autor al mai multor cărți în care vorbește despre fraude.
„L-am întrebat( pe Abagnale n.r.) dacă era mai ușor să comiți fraude acum 40 de ani. Acesta mi-a spus că este de zeci de mii de ori mai ușor acum. În trecut avea nevoie de imprimante mari pentru a crea cecuri și documente de identitate false. Acum doar apăsăm enter”, precizează Michael Van Gestel.
Folosim Inteligența Artificială ca să oprim frauda făcută cu Inteligența Artificială
Accesul din ce în ce mai mare la instrumente bazate pe Inteligența Artificială a făcut ca aceasta să devină un instrument exploatat la maxim de atacatorii cibernetici.
„Folosim Inteligența Artificială pentru a opri Inteligența Artificială. E un joc în continuă desfășurare, un joc de-a șoarecele și pisica, așa cum era și în urmă cu 25 de ani. Am dezvoltat un laborator intern, prin care încercăm să fim cu un pas în fața celor care comit fraude. Creăm propriile sisteme și încercăm să le administrăm. Ne uităm la ce fel de AI folosesc pentru a ne ataca”, adaugă reprezentantul Entrust.
Atacurile prin intermediul conținutului de tip deepfake(conținut video, imagine sau voce, creat cu inteligența artificială) au crescut semnificativ, devenind și mai ieftin de realizat.
„La fiecare 5 minute avem un atac cu video-uri deepfake. În trecut era nevoie de mai mult timp și mai mulți bani pentru realizarea lor. Acum, acești algoritmi sunt disponibili online”, adaugă reprezentantul Entrust, care punctează că România nu este ferită de astfel de atacuri, tipurile acestea de fraudă fiind deja derulate în țara noastră.
Future Banking Summit este un eveniment organizat de Future Banking, cu sprijinul Raiffeisen Bank Romania, UniCredit Bank Romania, Mastercard, BCR, Garanti BBVA Romania, Visa, Evrotrust, Adastra, DoAff, RoPay, Entrust - (Gold Partners), Zitec, Graia, ING Romania, NETOPIA Payments, Optimizor, BLIK, Dendrio, ADVAHOO, fme Romania, CEC Bank, SAS, INFORM, member of AUSTRIACARD HOLDINGS, BRD - Groupe Societe Generale, Namirial, Token Payment Services, xMoney, FintechOS, Intuitech, Salt Bank, ASEE, certSIGN, IT Smart Systems, TCN, Wonderful, GFT Technologies, Imobiliare.ro Finance - (Silver Partners), theMarketer, SelfPay - (Expo Area Partners), ROPECO, LENDOX - (Sponsors) și cu suportul Chocolissimo Romania, Magnolia, Libris și Clinica ORL Dr. Daniela Ionescu.