''În ziua de azi, brandurile de lux şi cele pret-a-porter încearcă să se diferenţieze propunându-le clienţilor atât un aspect deosebit, cât şi confort, cu ajutorul tehnologiei integrate în vestimentaţie'', a explicat pentru AFP Olivier Balas, preşedintele companiei franceze de textile tehnice Balas Textile.
Ideea e simplă: obiecte de vestimentaţie care se adaptează nevoilor consumatorilor, combinând esteticul cu funcţionalitatea şi inovaţia textilă, create de start-up-uri specializate în astfel de haine inteligente, potrivit Agerpres.
Brandul spaniol care creează haine din țesături care nu se șifonează și nu trebuie călcate
Este şi cazul mărcii spaniole Sepiia, creată în 2016, care a deschis recent cel de-al doilea magazin al său în Spania şi care a fost recompensată cu premiul naţional pe 2025 pentru inovaţie în domeniul IMM-uri.
''Creăm haine de zi cu zi încercând să aplicăm tehnologia şi toate inovaţiile care au apărut în sectorul textil pentru a face viaţa oamenilor mai uşoară'', a explicat Fede Sainz de Robles, fondatorul companiei.
Pentru acest inginer de formaţie, care lucrează în strânsă colaborare cu fabricanţii de fibre şi de ţesături inovatoare, ''clienţii caută un confort din ce în ce mai sporit'', precum şi ''haine practice, uşor de întreţinut şi mai rezistente''.
Brandul propune o gamă completă - cămăşi, pantaloni, costume sau pulovere - cu croieli clasice şi în tonuri neutre, din ţesături care nu se şifonează şi nu trebuie călcate.
Un progres posibil graţie fibrelor tehnice a căror structură şi modalitate de ţesere produc un efect natural de netezire.
În Franţa, marca Seagale explorează la rândul ei acest segment de piaţă încă de la înfiinţare, în 2014.
Sunt utilizate ''materiale sintetice foarte performante'', materii ''extrem de inovatoare'' şi ''foarte rezistente la abraziune, la rupere şi la formarea de noduri'', care permit hainelor să reziste mai bine în timp, a explicat unul dintre fondatorii săi, Bertrand Durand-Gasselin.
Se adaugă tratamente de finisaj, care să îndepărteze lichidele şi potenţialele pete, facilitând astfel procesul de spălare.
Brandul vrea să creeze și produse care reglează temperatura corporală și care nu rețin mirosurile
Utilizând anumite fibre naturale precum lâna merinos, această marcă doreşte de asemenea să propună produse care reglează temperatura corporală şi care nu reţin mirosurile.
Deşi preţul acestor haine este mai ridicat, companiile afirmă că produsele lor sunt mai durabile şi nu necesită efectiv niciun fel de întreţinere.
Se dorește „opusul modei fast-fashion”
Dincolo de confort, aceste inovaţii se înscriu şi într-o abordare ecologistă. Industria modei este una dintre cele mai poluatoare, reprezentând aproape 10% din emisiile de gaze cu efect de seră la nivel mondial, potrivit Băncii Mondiale.
Fede Sainz de Robles reaminteşte că o mare parte din amprenta de mediu a unui obiect vestimentar nu provine din procesul de fabricaţie, ci din felul în care este întreţinut.
''Estimăm că circa 60% din impactul total asupra mediului este generat de utilizator atunci când spală rufele, utilizează detergenţi sau calcă hainele'', a subliniat el.
Utilizarea ciclurilor de spălare reduse, limitarea utilizării fierului de călcat sau alegerea unor articole mai rezistente ar permite generarea ''unui impact de mediu pozitiv'', a insistat el.
Conform unei analize prezentate de Julieta Mercerat, expert în durabilitate, la salonul Premiere Vision, specializat în inovaţia textilă şi care a avut loc la Paris la mijlocul lunii septembrie, „există o tendinţă crescută de a cunoaşte mai bine materialele, de a învăţa cum se întreţin pentru a prelungi viaţa hainelor''.
Din punctul de vedere al lui Seagale, demersul se doreşte '„opusul modei fast-fashion''. ''Ecologia nu se regăseşte doar în procesul de fabricare a hainelor, ci şi în modul în care le folosiţi'', a insistat Bertrand Durand-Gasselin.