Teama de concedieri ia amploare. 3 metode prin care să te pregătești de ce este mai rău și să nu intri în panică

Sursǎ foto: Shutterstock

Teama de concedieri ia amploare. 3 metode prin care să te pregătești de ce este mai rău și să nu intri în panică

Cuprins Articol:

Valul de concedieri anunțate în ultimele luni de marile companii, pe fondul incertitudinii economice, a alimentat o stare de anxietate tot mai prezentă în rândul angajaților.

„Incertitudinea economică și anxietatea economică se amplifică și creează o stare tot mai apăsătoare pentru angajați, ceea ce duce la o scădere continuă a încrederii acestora”, arată un raport Glassdoor, platformă unde angajații pot evalua companiile pentru care lucrează.

Potrivit MarketWatch, este de așteptat ca ritmul creării de noi locuri de muncă să rămână scăzut până la rezolvarea conflictelor comerciale internaționale.

Marile companii, inclusiv Microsoft și Procter & Gamble au anunțat că intenționează să concedieze mii de angajați.

Citește și Concedieri Procter & Gamble: Mii de angajați vor rămâne fără loc de muncă

„Moralul angajaților s-a prăbușit înainte ca economia să o ia la vale”, afirmă Daniel Zhao, economist-șef la Glassdoor.

46% dintre angajați se tem că ar putea fi concediați în următoarele 12 luni, iar 1 din 5 persoane consideră că nivelul actual de stres legat de job este mai ridicat decât în perioada de vârf a pandemiei, arată date dintr-un sondaj realizat de Indeed, una dintre cele mai mari platforme de recrutare la nivel mondial.

În acest climat dominat de incertitudine, este esențial ca angajații să nu rămână pasivi. De aceea, îți prezentăm în continuare trei metode prin care te poți pregăti pentru ce e mai rău, fără să intri în panică.

1. Pregătește un plan de rezervă înainte să ai nevoie de el

Trebuie să „ai un plan în cazul în care ești concediat, fie că asta înseamnă să-ți creezi un fond de urgență, să-ți actualizezi CV-ul sau să intri în contact cu oameni din rețeaua ta profesională”, a spus Daniel Zhao.

Având în vedere incertitudinea economică care a ajuns să definească anul 2025, planificatorii financiari recomandă ca oamenii să aibă suficiente economii de urgență pentru a acoperi cel puțin șase luni de cheltuieli într-un an, deoarece durata medie a șomajului a crescut la peste cinci luni.

2. Investește în competențe noi

Se estimează că 70% dintre competențele necesare pentru un loc de muncă vor evolua până în 2030, conform Linkedln. În acest context, cunoașterea celor mai căutate abilități poate reprezenta un avantaj.

„50% dintre angajatori caută activ candidați în funcție de competențele lor”, notează Linkedin.

Linkedln publică des rapoarte despre cele mai căutate locuri de muncă. În primele trei luni din 2025, cele mai căutate funcțiii au fost cele de inginer AI, consultant AI și fizioterapeut.

Printre competențele de top din acest an s-au numărat alfabetizare AI, atenuarea conflictelor și optimizarea proceselor, potrivit Linkedln.

Dacă ești angajat, investighează și profită de tot ce îți pune compania ta la dispoziție, cursuri online, rambursări pentru formare sau abonamente la platforme de învățare.

3. Ai grijă de rețeaua ta profesională

Mulți consideră „networking-ul” ca fiind ceva superficial. Dar în realitate, poate însemna pur și simplu să păstrezi legătura cu oamenii cu care te-ai întâlnit și cu care ai lucrat, chiar și atunci când nu cauți activ un job. Acest lucru îți poate crea rezerve în perioade de instabilitate și îți poate pregăti noi oportunități.

„Când îți menții rețeaua profesionala, oamenii vor veni la tine cu oportunități”, a spus Rathod, expert cariere în cadrul Indeed.

Personalizate pentru tine