Propunerea Comisiei Europene de a impune o taxă de doi euro pentru fiecare colet de mică valoare care intră în blocul comunitar este "o glumă", a afirmat Alexandre Bompard, directorul general al Carrefour, cel mai mare retailer alimentar european, transmite Reuters.
În mai, UE a prezentat planuri ce prevăd eliminarea scutirilor de care beneficiau coletele cu o valoare de sub 150 euro şi impunerea unei taxe de doi euro din 2028. Sunt vizate coletele de valoare mică venite din Asia, via platforme precum Shein sau Temu. Măsura a fost solicitată în special de Franţa, care la finele lunii aprilie a propus plata unor "costuri de gestiune" pentru fiecare colet mic ce intră în Europa, conform Agerpres.
"Aceasta este o glumă ... Să facem o taxă Trump, 100% din valoarea coletelor. Există o limită să scazi preţurile cu orice cost", a declarat Bompard, care conduce şi Asociaţia retailerilor francezi (FCD), la postul de radio RTL.
El a propus Comisiei Europene să grăbească impunerea taxei.
"Dacă acest preţ înseamnă dispariţia producătorilor de jucării, de îmbrăcăminte, a micilor retaileri, a celor specializaţi, şi multă poluare, nu putem plăti acest preţ, este prea ridicat. Şi nu în 2027, nu mâine", a adăugat şeful Carrefor.
Şi retailerii din Grecia au cerut Bruxelles impunerea mai rapidă a taxei.
Anul trecut, aproximativ 4,6 miliarde de trimiteri cu valoare mică, adică bunuri cu o valoare care nu depăşeşte 150 euro, au intrat pe piaţa UE, echivalentul a 12 milioane de colete pe zi. Această cifră este de două ori mai mare decât în 2023 şi de trei ori mai mare decât în 2022, iar multe dintre aceste bunuri s-au dovedit a fi neconforme cu legislaţia europeană. Această creştere exponenţială ridică numeroase semne de întrebare. În principal, din ce în ce mai multe produse dăunătoare intră în UE.
Mai mult, vânzătorii europeni, care respectă standardele ridicate în materie de produse, riscă să fie afectaţi de practicile neloiale şi de vânzarea de bunuri contrafăcute prin intermediul pieţelor online. În cele din urmă, numărul mare de colete expediate şi transportate are o amprentă ecologică şi climatică negativă.
Guvernul sancționează firmele românești cinstite
Asociația Română a Magazinelor Online (ARMO) își exprimă dezamăgirea cu privire la faptul că Guvernul ezită să adopte măsurile necesare pentru combaterea concurenței neloiale a platformelor de comerț electronic asiatice și pentru protejarea consumatorilor români.
În prezent, mii de comercianți locali care își plătesc corect taxele și respectă legislația de protecție a consumatorului sunt penalizați, fiind obligați să concureze cu importuri masive de produse subevaluate și subvenționate, pentru care nimeni nu își asumă răspunderea, de multe ori neconforme cu standardele europene și adesea de calitate îndoielnică. Lipsa unor măsuri ferme face ca evaziunea fiscală să devină mai profitabilă decât respectarea legii, iar acest lucru descurajează investițiile corecte și dezvoltarea comerțului online românesc, spun reprezentanții ARMO.
„Este inacceptabil ca în 2025 Guvernul să tolereze acest fenomen. În timp ce magazinele online locale sunt controlate de autorități pentru că le-a scăzut foarte mult cifra de afaceri de la un an la altul, platformele asiatice livrează zilnic milioane de colete fără să achite taxe vamale, fără etichete în limba română și fără respectarea reglementărilor privind siguranța produselor. Practic, Guvernul sancționează firmele corecte și legitime, iar evaziunea fiscală este încurajată prin lipsa de acțiune”, a declarat Cristian Pelivan, director executiv ARMO.