Noul ghid de aplicare al programului Rabla, publicat peste câteva zile. Programul va fi lansat în septembrie

Sursǎ foto: Shutterstock.com

Noul ghid de aplicare al programului Rabla, publicat peste câteva zile. Programul va fi lansat în septembrie

Cuprins Articol:

După cea mai lungă amânare din istoria sa, programul Rabla va fi repornit în 2025 din luna septembrie. Guvernul a aprobat publicarea, până la finele săptămânii în curs, noului ghid de aplicare a programului doar pentru componenta aferentă persoanelor fizice, guvernanții găsind 200 de milioane de lei pentru a relansa Rabla, se arată într-un comunicat.

Rabla, relansat din luna septembrie

„În ședința de Guvern de astăzi, la propunerea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP), a fost adopată Ordonanța de Urgență prin care Guvernul urmărește reducerea presiunii asupra bugetului și direcționarea fondurilor Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) către programe de mediu care pot fi finalizate la termen și care aduc un impact direct, rapid și măsurabil în reducerea emisiilor și protecția mediului”, se arată în mesajul executivului.

„Unul dintre acestea este programul „Rabla” care va fi relansat în luna septembrie, cu o alocare de 200 milioane lei, și care va funcționa pe baza unui ghid actualizat, ce va fi postat în consultare publică până la finalul săptămânii. Valoarea voucherelor va fi redusă pentru a răspunde situației economice actuale”, transmit autoritățile.

„„Rabla” rămâne un program de mediu, care are și un rol esențial în sprijinirea industriei auto românești și în accelerarea tranziției către o mobilitate mai curată. România și-a îndeplinit deja ținta din PNRR privind casarea a 250.000 de autoturisme poluante, iar în cei 20 de ani de implementare, programul a dus la scoaterea din circulație a peste un milion de mașini vechi”, arată Guvernul.

„Într-un an cu constrângeri bugetare, am ales să finanțăm doar acele programe care aduc beneficii clare: mai puțină poluare în orașe, mai puține conflicte cu fauna sălbatică și mai multă siguranță pentru oameni. Această ordonanță nu închide definitiv programele AFM. Guvernul își păstrează opțiunea de a aproba, prin memorandum, și alte proiecte până la finalul anului”, a spus Diana Buzoianu, ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor.

În perioada următoare, MMAP va prezenta lista actualizată a programelor AFM și calendarul relansării acestora, în funcție de deciziile guvernamentale și de disponibilitatea fondurilor europene și naționale.

APIA acuză statul că a blocat piața auto din România prin indecizia sa

„După suspendarea iniţială a programului, au urmat luni de ezitări, declaraţii publice contradictorii şi anunţuri neoficiale, fără decizii implementate şi fără consultarea reală a experţilor din industrie. Acest haos decizional afectează nu doar companiile din sectorul auto şi consumatorii, ci şi statul român, care riscă să devină principalul pierzător prin pierderi economice şi ratarea obiectivelor de sustenabilitate”, a transmis APIA.

„Este esenţial să subliniem faptul că, în această perioadă de la instalarea noului Executiv, autorităţile nu au manifestat o reală dorinţă de consultare a specialiştilor din industria auto şi a asociaţiilor de profil, precum APIA pentru identificarea unor soluţii practice, eficiente”, arată sursa citată.

„Deşi am demonstrat, în mod constant, de-a lungul anilor, că suntem un partener tehnic şi obiectiv al instituţiilor statului, APIA nu a fost, în mod real, implicată în luarea deciziilor recente privind suspendarea programului Rabla Auto 2025 sau reluarea acestuia într-o altă formulă, continuă APIA.

„Lipsa unui dialog autentic între Guvern şi mediul de specialitate din România, în ciuda câtorva aşa zise "întâlniri de lucru" bifate, riscă să amplifice efectele negative asupra industriei şi consumatorilor şi chiar a bugetului de stat pe care încercăm "să îl salvăm"", subliniază reprezentanţii asociaţiei de profil.

Potrivit sursei citate, fără Programul "Rabla", statul îşi sabotează propria economie şi creează confuzie şi frustrare în rândul beneficiarilor.

De ce programul Rabla reprezintă o investiție profitabilă pentru stat, nu o risipă

Calculele APIA relevă faptul că, în 2024, statul român a investit 288 de milioane de lei în "Rabla Plus", dintr-un buget total de un miliard de lei, care nu a fost epuizat, dar a încasat peste 664 de milioane de lei doar din TVA aferent celor 10.707 de autoturisme electrice finanţate, respectiv 1.493 de autoturisme plug-in hibrid. Astfel, a rezultat un câştig net de 375 de milioane de lei, fără includerea altor venituri din taxe, asigurări, înmatriculări sau locuri de muncă.

În paralel, prin "Rabla Clasic", statul a oferit 300 de milioane de lei sub formă de subvenţii pentru 17.534 de autoturisme şi a încasat, în schimb, aproximativ 355 de milioane de lei din TVA, cu un câştig net de peste 55 de milioane de lei.

Pe ansamblu, doar din TVA generată de cele două programe, fără a include alte venituri din taxe, asigurări, înmatriculări sau locuri de muncă, statul a încasat peste un miliard de lei.

„În 2025, această sursă de venit este serios pusă în pericol, în contextul în care Programul Rabla Auto se află într-un blocaj prelungit: există doar declaraţii televizate ale Ministrului Mediului, Apelor şi Pădurilor, fără nicio acţiune legislativă concretă şi fără un calendar oficial de relansare. Lipsa de claritate şi predictibilitate riscă să anuleze complet beneficiile financiare şi de mediu ale programului", atenţionează APIA.

În acelaşi context, datele oficiale evidenţiază faptul că, în primele şase luni ale anului în curs, înmatriculările de autoturisme noi au scăzut cu 21,8% faţă de perioada similară a anului trecut. Segmentul maşinilor electrice 100% a raportat un recul de 44,3% şi plasează România pe penultimul loc la capitolul electromobilitate, conform raportului realizat de ACEA - Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile.

Personalizate pentru tine