Premierul Ilie Bolojan prezintă pachetul de măsuri pentru reforma administrației publice locale. Citiți în continuare cele mai importante declarații făcute de acesta.
Anterior, a fost anunțat că în urma unei analize interne privind structura și eficiența aparatului Cancelariei premierului, Guvernul propune o serie de măsuri de restructurare și optimizare a angajaților. Astfel, numărul consilierilor de stat va fi redus de la 16 la 11, iar numărul secretarilor de stat scade de la 5 la 4. Aparatul demnitarilor va fi restructurat, urmând să funcționeze cu 14 posturi. Personalul Cancelariei prim-ministrului va fi redus cu 40%, ceea ce va genera o economie lunară de 850.000 de lei.
Declarații Ilie Bolojan:
- Țara nu se schimbă doar din București, ci din fiecare județ.
- Sunt 3 direcții importante pe care le vizăm. Prima este să avem mai multă eficiență și responsabilitate în administrația locală.
- A doua, să întărim capacitatea administrativă.
- A treia ține de componenta de politici publice de descentralizare și digitalizare, astfel încât administrația să aibă decizia cât mai aproape de cetățean, dar simplificată și digitalizată.
- Prima măsură ține de plafonarea numărului de angajați pentru fiecare localitate din țară. Pentru primării, principalul indicator va fi numărul de locuitori, iar pentru Consiliile Județene pot fi indicatori precum numărul de unități administrative sau numărul de spitale sau numărul de autorizații de construire eliberate de arhitectul șef.
- Vom avea astfel un număr de angajați maxim în funcție de mărimea localității.
- Azi avem primării cu puțini angajați care merg bine și primării cu populații asemănătoare , cu același număr de angajați, unde nu se vede niciun plus valoare pentru cetățeni.
- A doua măsură este limitarea numărului de polițiști locali în sensul în care norma de azi, de 1 polițist la 1.000 de locuitori, să fie redusă. Avem situații în care suntem la extreme, cu orașe ce au 1 polițist la 2.000 de locuitori și alte orașe, precum Buzău, unde se depășește norma.
-
O altă măsură: un funcționar public să poată avea norma împărțită între 2-3 primării. Un contabil, un secretar, dacă nu au un volum mare, pot să acopere 2 primării
-
O nouă măsură este alocare fondurilor guvernamentale în funcție de eficiență. Mă gândesc de exemplu la gradul de colectare al impozitului, care e amânată. A fost grija de a nu angaja aleșii locali. Acest pachet va rezolva astfel încât să fii eficient și să poți să soliciți pe bună dreptate sume de compensare, dacă ți-ai făcut și tu datoria.
Declarații făcute de Cseke Attila, ministrul Dezvoltării:
-
Primăriile vor avea dreptul de a decide dacă autorizează sau nu activitatea de jocuri de noroc pe raza localității pe care o gestionează.
-
Autoritatea locală poate decide amplasarea acestor activități pe o anumită zonă.
-
De asemenea, autoritățile locale pot decide o taxă specială care se plătește de operatorul de jocuri de noroc care își desfășoară acolo activitatea.
-
Operatorii de jocuri de noroc din prezent care activează deja, au termen 6 luni să ceară acest aviz. Dacă nu-l primesc, trebuie să închidă activitatea.
-
Certificat de atestare fiscală la zero: suspendarea permisului de conducere dacă amenzile nu sunt achitate în 90 de zile. Restituirea permisului suspendat are loc cu condiția dovedirii achitării tuturor debitelor. Dacă există un debit neachitat, permisul nu se restituie.
-
Achiziționarea de mașini – doar când un contribuabil are toate datoriile plătite. Azi doar vânzătorul trebuie să aducă certificat de atestare fiscală.
-
Autorizațiile de construire vor putea fi eliberate doar cetățenilor care și-au achitat taxele și amenzile. Temei legal prin care prin utilizarea dronelor să poată fi identificate clădirile și suprafața lor.