Interviu cu CEO-ul Salt Bank: Pariul digital românesc care joacă pe cont propriu. Cum vrea banca să atragă clienți

Sursǎ foto: Wallstreet.ro

Interviu cu CEO-ul Salt Bank: Pariul digital românesc care joacă pe cont propriu. Cum vrea banca să atragă clienți

Cuprins Articol:

Salt Bank este o bancă digitală lansată anul trecut în România, aflată sub acționariatul Băncii Transilvania, care a promis că va rescrie modul în care se face banking digital 100% românesc. Deși investitorul principal este cea mai mare bancă din țară, Salt Bank nu a mizat pe transferul direct de încredere de la BT, ci și-a jucat propriile cărți. Asul din mânecă? Într-un interviu, Gabriela Nistor, CEO Salt Bank, dezvăluie cum capacitatea de scalare rapidă a băncii digitale face ca aceasta să poată face „minuni” peste noapte în aplicația bancară, un avantaj greu de egalat de băncile tradiționale.

Înființată în urmă cu un an, Salt Bank a ajuns la peste 500.000 de clienți în primul an de activitate: un număr impresionant, având în vedere că e încă o prezență nouă pe piața bancară din România. Pe ce se bazează succesul? În primul rând, Salt Bank s-a bucurat de susținerea Băncii Transilvania, principalul finanțator, banca digitală fiind construită pe „scheletul” Idea::Bank, o achiziție mai veche a grupului bancar de la Cluj.

Salt Bank nu și-a dorit să depindă „vizual” de Banca Transilvania

Strategia Salt Bank s-a bazat pe crearea unui produs complet diferit și fără corelații de marketing directe cu Banca Transilvania. Chiar dacă moștenirea BT, cea mai mare bancă din România, putea să aducă un avantaj noii bănci românești, Salt Bank a preferat să „danseze” pe cont propriu, înaintând de la lansare conceptul de produs 100% autonom.

Rezultatul? Pare că strategia a fost una de succes, mai ales având în vedere eșecul pe piața din România a unei bănci digitale care a adoptat numele instituției-mamă.

O altă strategie a băncii a fost pomparea de bani într-o imensă campanie de marketing. Astfel, chiar dacă banca este una digitală, străzile orașului au fost împânzite cu reclame cu leneșul care îndeamnă lumea să se înroleze la noua bancă. Totodată, banca digitală a captat clienți noi prin beneficiile oferite primilor 100.000 de utilizatori, aceștia căpătând automat statutul de fondator ai băncii.

Iată, mai jos, într-un interviu wall-street.ro, ce spune CEO-ul Salt Bank, Gabriela Nistor, despre planurile băncii digitale.

Diferența dintre băncile digitale și cele tradiționale: de ce pot neobăncile să se dezvolte mai rapid?

Gabriela Nistor, CEO-ul băncii digitale, spune că ceea ce a împins banca spre succes este capacitatea de scalare impresionantă pe care o are neobank-ul. Avantajul băncii, față de instituțiile financiare tradiționale, este că a fost construită în cloud, astfel toate procesele sunt automatizate și nu există riscuri ca, atunci când sistemul este aglomerat, să apară probleme tehnice.

„În ziua în care s-au deschis 14.000 de conturi noi, sistemele noastre n-au simțit nimic. Aplicația a mers la fel de repede. Amintiți-vă când era Black Friday și multe din sistemele și ale comercianților, și ale băncilor picau, pentru că erau prea multe tranzacții și nu făceau față. Asta se întâmplă atunci când ai tehnologie pe servere. Ca să scalezi capacitatea înseamnă să mai pui fizic servere, capacități. Pe când noi, fiind în cloud, scalarea se face instant”, a explicat șefa Salt Bank.

FOTO: Salt Bank

Planuri de extindere pentru Salt Bank: Când ar putea banca să iasă din țară?

Când vorbim de planurile de viitor ale băncii, Gabriela spune că în prim-plan o să fie dezvoltarea produselor bancare pentru clienții din România. Totuși, întrebată dacă urmărește o extindere în afara țării, CEO-ul Salt Bank spune că au în vizor și acest lucru, iar cel mai probabil, primele piețe vor fi cele cu cele mai mari comunități de români, precum: Italia, Spania, UK sau Germania.

„Noi de la început am ales strategia de a avea succes acasă și după aceea să urmăm alte rute. Într-adevăr, una dintre strategiile pentru viitorul mediu-lung ar fi să ieșim în afară. Cu siguranță vom ieși în afară la diaspora noastră, în Italia, Spania, Germania, UK”, spune CEO-ul Salt Bank.

De unde „furi” clienți în țara unde bancarizarea e la pământ?

România se menține pe ultima poziție în topul Uniunii Europene în ceea ce privește gradul de intermediere financiară, relevă datele Asociației Române a Băncilor. Astfel, românii au cel mai puțin „treabă cu banca” și încă preferă cash-ul, un motiv pentru care evaziunea fiscală este așa ridicată la noi în țară.

De unde sapi, în aceste condiții, noi izvoare de clienți, mai ales că piața bancară din România este destul de concurențială, având în vedere numărul mare (raportat la populație) de instituții financiare? Răspunsul Gabrielei? Prin produse care să-ți arate că banca nu mai are doar funcția de a-ți ține banii în siguranță sau a-ți oferi un împrumut, ci și de a-ți schimba modul în care interacționezi cu lumea financiară.

„Avem trei componente principale la care ne gândim în strategia noastră. Prima este achiziția de clienți și, în continuare, să activăm clienții în mod constant. A doua componentă este să continuăm să livrăm servicii, produse și funcționalități, pentru că asta, pe de o parte, ajută la creșterea numărului de clienți. Clienții n-ar mai veni dacă ar vedea că nu ne mai dezvoltăm. Pe de altă parte, construiește o bază sănătoasă, viitoare, pentru bancă. Adică lucrăm la produse și funcționalități care, pe de-o parte, să fie frumoase pentru clienți, să le placă, să-i țină aproape de bancă, deci nu neapărat constituie un venit pentru bancă. Pe de altă parte, lucrăm la funcționalități și produse care reprezintă venituri viitoare pentru bancă. Pentru că așa e sănătos orice business. Și, în al treilea rând, ne uităm... am început să ne uităm un pic și la partea de costuri”, conchide directorul Salt Bank.

Salt Bank va face profit în 2027

”Ne concentrăm pe utilizatori, ascultăm nevoile lor și inovăm împreună cu ei. Am promovat un model de banking digital care să răspundă nevoilor reale ale românilor, iar adopția rapidă ne arată că am găsit direcția corectă. Susținem cu mândrie ecosistemul românesc și, până la finalul anului, ne propunem să depășim 700.000 de utilizatori”, declară Gabriela Nistor, CEO Salt Bank.

Ea adaugă faptul că acționarii de la Banca Transilvania sunt mulțumiți de parcursul din 2024 al Salt Bank și și-a asumat finalul anului 2026 ca țintă pentru atingerea pragului de break-even pentru banca digitală. La jumătatea anului 2024, grupul Salt Bank a avut o pierdere de 30,6 mil. lei, în special din cauza restructurării Idea::Bank, preluată de Banca Transilvania.

”La final de 2024 pierderea am avut o pierdere mai mare decât cea prognozată, în special pentru că am avut mult mai mulți utilizatori noi față de așteptări. De exemplu, inițial ne doream să terminăm anul 2024 cu 230.000 de clienți și am avut aproape 400.000. În acest moment, mai mulți clienți înseamnă mai multe cheltuieli pentru noi, deoarece trebuie să angajăm mai mulți oameni pentru a face față operațional la acest flux. Pe viitor însă, un număr mare de clienți va însemna și că vom avea mai multe posibilități de monetizare. Obiectivul rămâne să avem break-even, măcar la nivel lunar, la final de 2026/începutul lui 2027”, spune Gabriela Nistor.

FOTO: Salt bank

Personalizate pentru tine