În lipsa Rabla, vânzările de mașini noi s-au prăbușit în România: Scădere istorică de 50% în iunie

Sursǎ foto: Shutterstock.com

În lipsa Rabla, vânzările de mașini noi s-au prăbușit în România: Scădere istorică de 50% în iunie

Cuprins Articol:

Cele mai noi cifre furnizate de DGPCI arată o scădere bruscă și brutală a vânzărilor de mașini noi în țara noastră. Astfel, față de iunie 2024, românii au cumpărat cu 50,1% mai puține mașini în luna a șasea a acestui an, o situație fără preccedent, punctează Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).

Câte mașini s-au vândut în iunie 2025

În prima lună de vară, când programul Rabla pentru persoane fizice ar fi trebuit să înceapă, vânzările de mașini noi au rămas pe același trend descendent care a caracterizat anul 2025. Concret, în lumina amânării pe termen nedeterminat a programului de înoire a parcului auto, românii au ezitat să cumpere mașini, iar scăderea este foarte mare dacă ne gândim că, deja, anul 2024 a fost unul sub așteptări pentru industrie.

Vorbim de un volum total de 10.522 de unități vândute în luna iunie, în scădere cu 50,1% față de perioada similară a anului anterior. Odată cu aceste cifre, APIA a tras și un semnal de alarmă, avertizând asupra unui „impact major” pentru această ramură importantă a economiei. Nu mai devreme de toamna trecută, fostul premier Marcel Ciolacu spunea că fără segmentul auto, PIB-ul României s-ar prăbuși.

Cele mai recente decizii ale guvernanților, însă, dau de înțeles mai degrabă că susținerea industriei auto nu reprezintă o prioritate, actualul premier Ilie Bolojan spunând că „nu ne permitem” toate programele derulate cu fonduri de la buget. Pe surse, nu demult, se sugera că Rabla ar putea să fie amânată vreme de doi ani de zile, dar Bolojan a negat informația, fără să spună dacă etapa pentru persoane fizice se va mai desfășura în 2025 sau nu.

Care au fost cele mai populare mărci în luna iunie

Luna anterioară, s-a înregistrat o scădere a cererii cu 32,4% față de mai 2024, ajungând la un volum de 10.456 unități. Pe primele cinci luni din 2025, înmatriculările de autoturisme noi atingeau 53.817 unități, cu o scădere de 12% față de perioada similară a anului 2024.

Acum, dacă adăugăm la socoteală și luna iunie, situația este chiar mai gravă: pe primele șase luni ale anului, înmatriculările de autoturisme noi au atins 64.339 unități, cu o scădere de -21,8% față de perioada similară a anului 2024.

Totodată, autoturismele pur electrice au înregistrat o scădere de 54,3% față de iunie 2024, realizând o cotă de piață de doar 4,1% - față de 20% cât ar trebui să fie ca România să-și atingă țintele climatice impuse de UE. Trebuie spus că ne raportăm la 2024, când interesul pentru EV-uri a scăzut dramatic, pe fondul înjumătățirii valorii ecotichetului Rabla. În 2025, autoritățile promiteau că ecotichetul va crește de la 5.100 de euro până la 7.400 de euro.

În ciuda acestei situații dificile, Dacia rămâne pe primul loc în topul vânzărilor. Spunem asta pentru că producătorul autohton depinde de programul Rabla poate chiar mai mult decât rivalii săi, după spusele lui Mihai Bordeanu, Director General Dacia pe România. Pe cifre, Dacia e singura marcă ce a trecut de borna de 1.000 de unități vândute, iar Skoda se apropie de Toyota pe locurile 2 și 3.

  1. Dacia - 2.744 de unități;
  2. Toyota - 969 de unități;
  3. Skoda - 938 de unități;
  4. Volkswagen - 721 de unități;
  5. Renault - 580 de unități;
  6. Hyundai - 544 de unități;
  7. Ford - 472 de unități;
  8. Mercedes-Benz - 467 de unități;
  9. BMW - 368 de unități;
  10. Peugeot - 309 unități.

În prima lună de vară, cel mai popular model în România a fost Dacia Duster, SUV-ul compact depășind cu lejeritate berlina Logan, dar și pe Sandero. Generația a treia a lui Duster s-a vândut în 1.178 de exemplare, față de doar 656 de bucățin din Logan și 410 de hatchback-uri Sandero. Primul model non-Dacia din top a fost Skoda Octavia (400 de unități), în timp ce Jogger și Bigster au făcut ca Dacia să aibă cinci reprezentanți în top 10.

În timp ce vânzările de mașini noi sunt în scădere, piața second-hand crește

În ceea ce privește autoturismele second-hand înmatriculate pentru prima oară în România, volumul acestora a atins în iunie 2025 cifra de 32.201 de unități. Aceasta este o creștere de 26% față de iunie 2024 și, pe lângă acestea, un volum necunoscut de modele rulate deja înmatriculate anterior și-au schimbat posesorii în aceeași perioadă, adăugând la poluarea din orașe.

Pe primele șase luni din 2025, volumul de autoturisme second-hand înmatriculate pentru prima oară în România a atins valoarea de 163.983 de unități, în creștere cu 29,45% față de perioada similară din 2024, respectiv 151.546 de unități.

În acest context, APIA a avertizat și cu privire la creșterea numărului de mașini vechi pe străzile din România, parcul auto al țării noastre fiind unul dintre cele mai îmbătrânite din Europa, cu o vechime medie de peste 16 ani. De aceea, Dacia - dar și alți producători - susțin introducerea unei noi taxe sau modificarea formei impozitului auto pentru a-i penaliza pe cei care cumpără mașini vechi și poluante.

Personalizate pentru tine