Cum poate deveni locul de muncă un spațiu sigur din punct de vedere psihologic: construirea unei culturi organizaționale reziliente în perioade marcate de incertitudine

Cum poate deveni locul de muncă un spațiu sigur din punct de vedere psihologic: construirea unei culturi organizaționale reziliente în perioade marcate de incertitudine

Siguranța psihologică a angajaților și capacitatea unei companii de a cultiva reziliența individuală nu sunt simple elemente de bună practică, ci factori determinanți în performanța echipelor.

Atunci când aceste aspecte sunt integrate la nivel de cultură organizațională, impactul devine măsurabil: angajații sunt mai implicați și manifestă un grad mai ridicat de satisfacție în muncă și de loialitate față de organizația din care fac parte. Aceste realități ale ecosistemului profesional au fost reflectate de studiul Siguranța psihologică și reziliența la locul de muncă”, realizat recent de Frappe Digital pentru Pluxee România, partener global pentru beneficii extrasalariale și soluții pentru creșterea implicării angajaților.

Studiul a avut la bază un eșantion reprezentativ pentru populația României, alcătuit din peste 1.000 de angajați ai unor companii private din mediul urban.

Cercetarea a relevat că 26% dintre angajați analizează în mod serios opțiunea schimbării locului de muncă în următoarele 3 luni, cei mai mulți dintre aceștia (60%), menționând ca argument lipsa siguranței psihologice în compania pentru care lucrează, în timp ce aproape jumătate (48%) invocă un nivel scăzut al rezilienței.

O relație de interdependență între satisfacția în muncă, siguranța psihologică și reziliență

Atât siguranța psihologică – definită prin existența unui mediu profesional în care angajații au încredere să-și exprime punctele de vedere și ideile fără a se teme de eventuale critici sau sancțiuni – cât și reziliența – asociată cu capacitatea angajaților de a face față stresului zilnic și situațiilor neprevăzute – sunt puternic corelate cu satisfacția în muncă, potrivit rezultatelor studiului Pluxee România.

Siguranța psihologică este un element definitoriu al experienței pozitive la locul de muncă, fiind evidențiată de 9 din 10 angajați care își exprimă satisfacția față de job-ul lor. În mod similar, reziliența susținută activ de companii se reflectă în gradul de satisfacție al angajaților: 80% dintre cei care se consideră extrem de rezilienți se declară mulțumiți sau foarte mulțumiți de locul de muncă.

Beneficiile extrasalariale, parte integrantă din infrastructura de siguranță organizațională

„Organizațiile care investesc sistematic în siguranța psihologică a angajaților și cultivă reziliența acestora operează cu un nivel superior de stabilitate și adaptabilitate. Un mediu în care sprijinul poate fi cerut fără cost fără teama de a fi judecat, iar greșelile sunt tratate ca oportunități de învățare, nu ca slăbiciuni, permite echipelor să funcționeze eficient sub presiune și să rămână aliniate la obiective, chiar și în situații-limită. Aceste rezultate nu sunt întâmplătoare, ci reflectă decizii strategice privind cultura organizațională și sistemele de suport pentru angajați. În acest context, beneficiile extrasalariale trebuie tratate ca parte integrantă din infrastructura de siguranță organizațională. O structură bine gândită de beneficii — flexibilă, transparentă și accesibilă — poate transforma relația angajatului cu locul de muncă și contribui direct la retenție și la performanța sustenabilă. Din perspectiva acordării de beneficii extrasalariale, Pluxee este considerat un partener de încredere de 91% dintre clienți. De asemenea, 9 din 10 clienți Pluxee consideră că angajații lor sunt foarte mulțumiți de produsele și serviciile noastre, exprimându-și satisfacția mai ales în privința siguranței și ușurinței plăților cu cardul și cu telefonul, potrivit rezultatelor Brand & CX Tracker 2025, Studiu Global condus de PLX & Ipsos”, a declarat Gabor Olajos, Country Managing Director, Pluxee România și Bulgaria.

Siguranța psihologică reprezintă un factor determinant nu doar pentru satisfacția față de locul de muncă, ci și pentru gradul de implicare al echipelor, însă doar 50% dintre angajații români afirmă că beneficiază de un cadru organizațional care prioritizează activ acest aspect.

În același timp, potrivit studiului Pluxee România, reziliența se distinge drept un element esențial pentru retenția angajaților. În cadrul cercetării, respondenților li s-a oferit posibilitatea de a-și autoevalua nivelul de reziliență, fiind obținut un scor mediu de 82 din 100. Scorul cel mai mic de reziliență, de doar 75, a fost raportat în cazul companiilor care nu integrează politici orientate spre susținerea sănătății psihologice a angajaților.

Beneficiile extrasalariale oferite de Pluxee, sursă de satisfacție pentru angajații companiilor

Pluxee și-a asumat rolul de a fi un partener de încredere pentru companiile din România și de a asigura satisfacția angajaților acestora față de locul de muncă prin oferirea unui portofoliu variat de beneficii extrasalariale, care include cardul de masă Pluxee Gusto, cardul de vacanță Pluxee Turist, cardul Pluxee Cadou, cardul Pluxee Cultura, precum și platforma de loializare și beneficii pentru angajați, MyBenefits care oferă posibilitatea de personalizare a acestora. Acestea reprezintă măsuri concrete care transmit un semnal clar privind angajamentul companiilor față de starea de bine a angajaților.

De altfel, pentru 94% dintre clienți, Pluxee întrunește sau depășește așteptările acestora de la un partener pentru motivarea și retenția angajaților, conform datelor Brand & CX Tracker 2025, Studiu Global condus de PLX & Ipsos.

Personalizate pentru tine