Recent, Administrația Fondului pentru Mediu (AFM), instituția însărcinată de Ministerul Mediului să deruleze programul Rabla, a transmis că suspendă începerea programului pentru persoane fizice, deși acesta trebuia să înceapă mâine. În acest context, atât Asociația Producătorilor și Importatorilor de Autovehicule din România (APIA), cât și Asociația Importatorilor și Distribuitorilor de Motociclete și Motocicluri din România (AIDMM), au tras un semnal de alarmă și au criticat în termenii cei mai duri decizia autorităților.
APIA: Oprirea Rabla lovește direct în economia României
APIA susține că decizia politică de ultim moment de suspendare a Rabla are ca efect direct slăbirea nu doar a sectorului auto, cât și a economiei în general, motiv pentru care condamnă această mișcare anunțată, la propriu, în ultimul moment.
„Înțelegem constrângerile bugetare și necesitatea ajustărilor fiscale, însă coerența și predictibilitatea politicilor publice stau la baza încrederii mediului privat și a cetățenilor în instituțiile statului și în angajamentele deja asumate pentru asigurarea calității vieții, siguranță rutieră, reducerea poluării și protecția mediului”, arată Asociația.
Suspendarea Programului Rabla Auto 2025 survine după cea mai lungă întârziere din istoria inițiativei și după o lansare etapizată care a creat deja confuzie și neîncredere în rândul solicitanților.
Efectele negative ale acestei amânări de peste 5 luni a programului se văd deja în piață: înmatriculările de autoturisme au scăzut cu 32,4 % în mai 2025, față de aceeași lună din 2024, generând un recul de 12% pe întreg anul, iar vehiculele electrice au înregistrat un declin de 41,2 % în primele cinci luni din 2025, față de perioada similară a anului trecut, situând România pe ultimul loc în UE la acest capitol.
„Este inacceptabil ca politicile de mediu și de dezvoltare economică să devină instrumente de negociere politică, generând consecințe grave atât la nivelul companiilor, dar în special al beneficiarilor persoane fizice, cea mai vulnerabilă categorie vizată de retragerea ecotichetelor. APIA solicită reluarea urgentă a finanțărilor, printr-un parteneriat real între autorități și consumatori”, a declarat Dan Vardie, președinte APIA.
Printre consecințele vizibile imediat, dar și pe termen lung, asociația noastră punctează următoarele:
- Lipsa de predictibilitate legislativă și financiară subminează planificarea strategică a companiilor din sectorul auto (producători, importatori, dealeri, finanțatori etc.), cu un impact negativ asupra contractelor legate de programul Rabla Auto aflate deja în derulare (stocuri dimensionate în funcție de calendarul anunțat, campanii de promovare deja bugetate, resurse mobilizate pentru procesarea cererilor etc);
- Compromiterea obiectivelor naționale și europene de mediu – reducerea emisiilor și înnoirea parcului auto sunt obiective asumate inclusiv prin PNRR și prin alte angajamente internaționale;
- Demotivarea consumatorilor, scăderea interesului pentru mobilitate electrică și risc de abandon a tranziției către electromobilitate în țara noastră, în opoziție cu realitatea internațională.
AIDMM: Piața auto din România este în pericol și este dată peste cap
„Suspendarea intempestivă a programului Rabla cu doar o zi înainte de start, pune în pericol definitiv piața auto și moto autohtonă”, a explicat AIDMM, într-un comunicat. Organizația susține că, prin această decizie, care nu are sens în viziunea AIDMM deoarece Rabla deja a fost bugetată penttru 2025, sunt „aruncate în aer” toate planurile de business ale companiilor din auto-moto.
„Faptul că nu e gata noul guvern, nu este un impediment pentru AFM să respecte planificarea făcută și bugetată deja. Practic, în acest moment, absolut toate prognozele de business făcute de jucătorii de pe piețele auto și moto sunt date peste cap”, a spus Andrei-Sebastian Ivan, reprezentant al AIDMM.
„În scenariul cel mai negru în care programul Rabla pentru persoane fizice va fi anulat total, piața auto și moto nu va putea recupera până la final de an sub nicio formă scăderea pe care o înregistrează deja. Lipsa unui instrument vital de stimulare subminează cererea, afectează distribuitorii locali și pune în pericol locurile de muncă din acest sector”, a adăugat acesta.
În ultimii ani, piața moto din România a crescut spectaculos, în principal datorită impulsului dat de ecotichetul Rabla Moto. Numai în 2024, vânzările de motociclete noi au fost cu 53% mai mari decât în 2023. În ultimii ani, cu un avans de peste 40%, piața moto din România se plasează pe primul loc în UE.
Impactul Rabla la nivelul pieței auto a fost și el uriaș, în ultimele două decenii, în România fiind casate peste 1 milion de vehicule vechi care au fost înlocuite de peste 700.000 vehicule noi datorită Rabla Clasic și Plus. State precum Belgia, Polonia, Cehia, Finlanda și Scandinavia nu dispun de scheme de casare similare, iar vânzările de vehicule noi au rămas la niveluri stagnante, în contrast cu dinamica pieței românești — doar Germania și Slovacia au înregistrat creșteri vizibile după programe de casare temporare (2009–2010), transmite AIDMM.
„Oprirea subvențiilor nu doar că va conduce la prăbușirea piețelor auto-moto, dar va avea exact efectul opus: România se va umple din nou de vehicule vechi, din import, care nu respectă normele de poluare și care vor pune în pericol siguranța în trafic, ulterior sfârșind abandonate în orașele și satele noastre”, a mai spus Ivan. Declarațiile vin în timp ce România are, deja, unul dintre cele mai îmbătrânite parcuri auto dn Europa (cu o vechime medie de peste 16 ani a mașinilor).
AIDMM solicită încă o dată AFM și viitorului Guvern al României:
- Reluarea imediată a sesiunii Rabla pentru persoane fizice, pentru a evita derapajele economice pe piața auto-moto.
- Extinderea și stabilizarea ecotichetelor pentru motociclete și scutere, pentru a susține segmentul cu cea mai rapidă creștere din UE.
- Plan pe termen mediu, în colaborare cu sectorul privat, pentru digitalizare, sustenabilitate și echilibru bugetar transparent.