Wall-Street.ro: Ne poți oferi detalii despre educația ta (formală și non-formală) și despre experiența profesională anterioară, care te-au pregătit pentru antreprenoriat?
Doru Pelivan, eduKiwi: Educația mea a fost un mix între școala clasică, autodidact și investiția constantă în programe și cursuri de dezvoltare personală și business. De asemenea, un lucru important de menționat este că de 5 ani fac psihoterapie unu la unu. Din păcate, terapia este încă un subiect oarecum controversat în România, însă eu am putut vedea rezultate extraordinare atât la mine cât și la toți cunoscuții care i-au dat o șansă.
În tinerețe am studiat la Liceul Grigore Moisil din Timișoara și la Facultatea de Psihologie la Universitatea de Vest. Dar educația antreprenorială a început la 17 ani, când am deschis prima afacere cu bani împrumutați.
În cei 17 ani de antreprenoriat, am investit peste 150.000 de euro în propria mea educație - cursuri, mentorat și programe internaționale.
Cred profund că educația nu se oprește niciodată, de aceea eduKiwi este o companie educațională care începe cu propriii angajați - cu toții învățăm permanent.
Crezul meu este: “Fără să învăț, nu pot ajunge departe.”
WS: Care a fost momentul sau evenimentul care te-a determinat să faci pasul către antreprenoriat? Ce te-a motivat să alegi acest drum?
Nu a fost un moment, ci o convingere profundă că e ceva în mine care mă împiedică să fiu angajat. La 17 ani, când toți colegii se pregăteau pentru facultate, eu am luat un împrumut și am deschis prima afacere.
Motivația mea a fost să îmi ajut familia și libertatea personală. De asemenea, am avut o ambiție personală să-mi dovedesc că îmi pot valorifica potențialul. În permanență îmi doresc să am impact pozitiv în viețile oamenilor. Toate aceste lucruri au fost catalizate și de frustrarea că în România, educația financiară și cea antreprenorială sunt aproape inexistente. Recunosc că eu nu am fost mulțumit de ceea ce mi-a oferit sistemul clasic de învățământ.
Acum 18 ani accesul la educație alternativă era extrem de redus. Totul se limita la câteva cărți scrise de autori străini. În prezent obiectivul nostru este să putem oferi o alternativă reală pentru cei care doresc o transformare personală și profesională, iar asta a fost ambiția care ne-a condus la construirea celei mai mari platforme educaționale din țară.
WS: Care au fost cele mai mari frici sau temeri pe care le-ai avut la începutul carierei de antreprenor? Cum le-ai depășit și ce lecții ai învățat din aceste experiențe? Ce sfaturi ai oferi altor antreprenori aflați la început de drum?
Cea mai mare frică era să nu îmi găsesc adevărata vocație și să fiu nevoit să trăiesc o viață mediocră. Simțeam că aveam idei, energie, motivație și potențial dar nu vedeam să se concretizeze în ceva concret. La 18 ani, firma tatălui meu a falimentat și am trecut prin momente când aveam 15 lei toți banii. La prima afacere pe care am făcut-o lucra mama mea. Făceam un profit extrem de mic, iar toții banii îi gestiona mama pentru cheltuielile lunare din casă.
A fost o perioadă de aproximativ 5 ani în care m-am chinuit să ridic afacerea respectivă, fără prea mare succes.
Practic, toată perioada adolescenței am trăit-o într-un chin financiar.
Le-am depășit prin acțiune constantă și prin învățarea din fiecare eșec. Am înțeles că frica de eșec este mai mare decât eșecul în sine.
Mirajul antreprenoriatului este să crezi că poți lucra 2 - 3 ani și apoi să fi liber 100%. Pentru cei care mă întreabă în cât timp pot avea succes ca antreprenori răspunsul meu este simplu: primii 10 ani sunt mai grei.
În realitate, antreprenoriatul nu seamănă absolut deloc cu ceea ce vezi pe social media. Este de minimum o sută de ori mai greu decât cea mai dificilă postare pe care o vezi despre acest subiect.
Te provoacă psihic, fizic dar și emoțional.
Sfatul meu pentru antreprenorii la început: Nu aștepta să fii pregătit. Începe, apoi ajustezi. Perfecționismul ucide mai multe afaceri decât incompetența.
WS: Dacă ar fi să o iei de la început, ce aspecte din parcursul tău ai păstra intacte și ce ai schimba sau aborda diferit?
Aș păstra obsesia pentru calitate și focusul pe transformarea reală a clienților, nu doar pe informație. Aș păstra oricând investițiile substanțiale în educația mea. Nu există afacere mai bună decât să investești bani în propria ta educație.
Aș schimba viteza de implementare și claritatea - am pierdut ani de zile analizând în ce direcție să merg. Și aș investi mai devreme în mentori de top. Mi-a luat 11 ani de antreprenoriat cu enorm de multă muncă să ajung la un câștig de 5000 euro/lună și să nu îmi mai fac griji pentru ziua de mâine. Dacă aveam din prima posibilitatea și încrederea să apelez la un mentor mi-aș fi atins obiectivele mult mai repede și ușor.
WS: Care au fost cele mai mari trei provocări pe care le-ai întâmpinat în cariera de antreprenor? Cum le-ai gestionat și ce lecții importante ai învățat din aceste experiențe?
Prima: Să trec de la mindset-ul de micro-management, în care încerc să le fac eu singur pe toate la un mindset de a responsabiliza cu adevărat o echipă de oameni. Am învățat că nu poți scala o afacere dacă doar tu ești afacerea.
A doua: Să construiesc o echipă productivă. Acum avem peste 300 de angajați și colaboratori în eduKiwi. Am învățat că oamenii potriviți sunt mai importanți decât strategia perfectă. Deși rezultatele sunt vizibile, încă facem multe greșeli.
A treia: Să mă poziționez premium într-o piață care era obișnuită cu prețuri mici. Am învățat că prețul corect atrage implicare și rezultate. Clienții premium aduc rezultate premium.
Iar în prezent compania noastră se luptă cu trei dușmani:
- Mindset-ul de stagnare, complacere, ideea că educația nu e importantă și că poți câștiga și fără ea.
- Fabricile de diplome cărora nu le pasă de rezultatele tale din viața reală și nu te ajută să dezvolți o gândire critică
- Și cu cei care își doresc doar să câștige bani din zona de cursuri, fără să facă educație reală pentru clienți. Așa-zișii gurus, scammeri sau alți oameni care doar caută atenție pe internet.
WS: Te-ai gândit să îți extinzi activitatea în alte domenii? Dacă da, ce sectoare te-ar atrage și cum ai aborda această diversificare?
Suntem deja în expansiune cu gândire pe termen lung dar rămânem în zona de educație. Toate eforturile noastre sunt spre a ne îmbunătăți propriile programe și produse. În continuare ne dorim să ajutăm oamenii să își transforme viața pe plan personal și profesional. eduKiwi este o platformă care oferă transformare reală, educație care produce rezultate vizibile, măsurabile și cu impact pozitiv social. Pe lângă zona de adulți, dezvoltăm și un proiect separat - eduKiwi School - pentru tinerii care vor să învețe mai bine la școală și să aibă rezultate mai bune în viață.
Nu mă interesează să devin un antreprenor în serie. Vreau să îmi folosesc toate resursele și energia pentru a contribui la transformarea fiecărui om care crede în educație.
WS: România se confruntă cu o perioadă complexă și delicată din punct de vedere economic și social. Cum evaluezi contextul fiscal actual și ce sfaturi le oferi antreprenorilor care participă la cursurile tale pentru a depăși aceste dificultăți?
România trece printr-o perioadă dificilă, dar crizele creează și oportunități. Antreprenorii trebuie să înțeleagă că în vremuri grele ”se cerne sita”.
Uneori, într-o perioadă de criză este suficient să reziști în piață și asta să devină un mare succes.
Din păcate, în opinia mea, în următoarele luni vom vedea foarte multe firme care își închid activitatea.
În aceste perioade vor câștiga antreprenorii care au afaceri mai solide, cei care au investit în sisteme, proceduri, în educația lor și a celor din echipă.
De asemenea este un moment excelent în care ies la suprafață valorile și caracterul oamenilor, ale celor din echipa ta, a colaboratorilor dar și a clienților tăi.
Vor rezista în piață antreprenorii mai flexibili care reușesc să își adapteze activitatea.
Cei care vor rămâne în piață vor avea ulterior foarte mult de câștigat.
Antreprenorii din România trebuie susținuți, atât politic, dar mai ales social. După aproape 35 de ani de democrație trebuie să înțelegem o dată pentru totdeauna că antreprenorii sunt cel mai important motor economic. Dacă nu înțelegem asta la nivel de societate ne va fi imposibil să experimentăm vremuri de prosperitate.
WS: În cariera ta, cu siguranță ai întâmpinat și critici sau momente de contestare. Cum ai reușit să depășești aceste situații și care sunt argumentele tale pentru a te poziționa ca un antreprenor și un coach de încredere?
Când construim ceva vizibil și important trebuie să ne așteptăm și la critici. Și în cazul nostru unii oameni ne sunt susținători, iar alții detractori.
Suntem o comunitate aspirațională care dorește să schimbe ceva în jurul ei.
Pentru unii este foarte greu să adere la o astfel de mentalitate, dar noi asta ne dorim să facem.
Cei care au lucrat cu noi știu că ne-am remarcat prin rezultate concrete: eduKiwi a ajutat peste 95.000 de oameni și avem sute de studii de caz verificabile.
Elementul pe care noi ne concentrăm cel mai mult este metoda de învățare online inovativă. Am reușit să construim un proces educațional care oferă transformare reală, prin suport constant pas cu pas.
În permanență ne dorim ca oamenii care lucrează cu noi să se simt ascultați, înțeleși și respectați.
WS: Cum vezi evoluția României pe termen mediu și lung din punct de vedere al dezvoltării economice? Ce factori consideri că vor influența cel mai mult această evoluție?
România are un potențial imens, dar suferă de lipsa educației antreprenoriale. Avem oameni talentați care pleacă în străinătate pentru că nu știu să își valorifice abilitățile și potențialul aici.
De asemenea, oamenii talentați nu simt o susținere din partea societății. Fiecare micro interacțiune din societate te face să te simți că ai început să cobori pe o spirală a neîncrederii.
Din acest motiv este important să fim parte dintr-o comunitate cu gândire aspirațională.
Dacă ne uităm la oamenii din jur și facem o comparație între cei care apelează la educație alternativă privată și la cei care nu fac asta vom observa diferențe uriașe. Atât pe zona profesională cât și personală.
Oamenii care cred în educație și nu se opresc la ceea ce le-a oferit sistemul clasic de învățământ pur și simplu au o aură de învingători și sunt mai fericiți și mai împliniți.
Companiile cu profil educațional, precum este eduKiwi, joacă un rol crucial în prezent în pregătirea unei generații de oameni, și suntem foarte conștienți de această responsabilitate pe care ne-am asumat-o încă de la început.
WS: Dacă autoritățile ți-ar solicita sfaturi pentru a ajuta România să depășească impasul economic actual, ce recomandări concrete le-ai oferi? Ce măsuri consideri că ar trebui luate pentru a sprijini antreprenorii și a stimula creșterea economică?
Sunt foarte multe idei dar vreau să enumăr doar trei idei pentru două zone: educațional și antreprenorial.
Aș recomanda să se introducă în sistemul clasic de învățământ următoarele:
- Educație obligatorie despre descoperirea vocației în licee, astfel vom evita frustrările profesionale viitoare.
- Educație psiho-emoțională care abordează subiecte precum umbra psihologică, inteligență emoțională, sănătate mintală și inteligență relațională - asta ne va face mai fericiți și împliniți pe termen lung.
- Educație financiară obligatorie - vom evita să mai avem o societate sărăcită de jocuri de noroc, pariuri sportive sau credite accesate într-un mod iresponsabil.
Pentru încurajarea zonei antreprenoriale aș recomanda următoarele:
- Simplificarea birocratică pentru start-up-uri - să poți deschide o firmă în 24 de ore, direct online.
- Stimulente fiscale pentru companiile care investesc în educația angajaților. Dacă companiile mari și de renume nu ar fi investit în educația angajaților am fi fost la nivelul de acum douăzeci de ani. Acum este momentul ca și companiile cu capital românesc să facă acest lucru într-un ritm accelerat.
- Programe antreprenoriale - în momentul de față statul român nu are nici o activitate solidă pe zona de educație antreprenorială. Antreprenorul român află aceste lucruri din „stânga și din dreapta” în funcție de resursele la care are acces. În general, află după ce este amendat că trebuia să țină cont de numeroase lucruri. Un exemplu concret de acțiune în acest sens, ar fi să facă instituțiile statului programe de informare prin care să explice legislație, normative dar într-un mod simplu și ușor de înțeles. Practic să ”traducă” lucrurile scrise în monitorul oficial. De asemenea, să se reducă pe cât posibil modificările legislative venite peste noapte.
Antreprenorii români au nevoie de mai puține obstacole pentru cei care vor să construiască ceva.
La eduKiwi ne-am ambiționat să schimbăm și să transformăm viețile oamenilor pe plan personal și profesional. Lucrăm cu pasiune în a susține cursanții noștrii să își asume transformarea în timp ce se simt în siguranță și susținuți.
Într-o țară și societate sănătoasă toți trebuie să simțim că vâslim în aceeași barcă. Acesta este patriotismul real.