În contextul greutăților întâmpinate de cadrele didactice din sistemul de învățământ de stat, antreprenoarea spune că a observat, într-adevăr, o creștere a interesului pentru sectorul privat al profesorilor care predau în școlile de stat.
„Înțelegem responsabilitatea de a ne adapta și de a răspunde constructiv acestor schimbări, astfel încât impactul asupra elevilor și cadrelor didactice să fie unul pozitiv și orientat spre progres. Conducerea școlii își asumă rolul de mediator și factor de echilibru, gestionând cu atenție eventualele asperități și transformând provocările în oportunități de creștere”, a mai adăugat Anca Macovei Vlăsceanu.
Totuși, expertul atrage atenția că procesul de recrutare a cadrelor didactice de la Mark Twain International School este unul complex, la fel cum se întâmplă și în multe alte instituții de învățământ înscrise în circuitul privat.
„Căutăm nu doar profesori bine pregătiți academic, ci adevărați mentori, care împărtășesc viziunea noastră despre educația centrată pe elev și perfecționarea continuă pe tot parcursul carierei. Procesul de recrutare este riguros și internațional, colaborăm cu rețele de headhunting educațional și platforme specializate în IB (n.red. Bacalaureat Internațional) și educație globală. În același timp, investim constant în formarea și fidelizarea echipelor deja existente. Pentru noi, dezvoltarea profesională continuă este o prioritate, nu un beneficiu opțional”, spune ea.
În ceea ce privește personalul auxiliar, deficitul de forță de muncă se resimte mai puțin decât la cel în privința profesorilor, însă și la această categorie de personal, abilitățile de tip soft skills sunt primordiale la interviurile de angajare. Atunci când recrutează, reprezentanții MTIS au în vedere modul în care persoana selectată se va integra în echipa în care va lucra și care va contribui la buna funcționare a campusurilor.
În esență, construim nu doar școli, ci comunități, iar asta presupune atragerea oamenilor potriviți, cu vocație, valori și dorință de implicare (...) Ne dorim ca fiecare profesor să se simtă valorizat, susținut și provocat să rămână conectat la cele mai actuale tendințe din educația globală.
Anca Macovei Vlăsceanu, cofondator și CEO Romania Education Alliance & fondator Mark Twain International School (foto)

Profesorii care predau la Mark Twain International School au acces, prin Romania Education Alliance (platformă națională pentru excelență în educația privată), la resurse educaționale, sesiuni inter-școli de formare și posibilități de mobilitate între campusuri.
În sistemul educațional privat, salariile pentru cadrele didactice și auxiliare sunt semnificativ mai mari decât în stat, în marile orașe: educatorii din grădinițele private din București câștigă între 4.000 și 5.000 lei net, profesorii de gimnaziu între 5.000 și 8.000 lei, iar directorii școlilor private pot ajunge sau depăși 10.000-15.000 lei, în funcție de experiență și specializare, potrivit ejobs România.
Grădinițele, școlile private, business-urile de tip before & after school care funcționează în special în orașele mari din țară generează anual peste 7.000 de locuri de muncă și 300.000 de aplicări, potrivit datelor colectate de la ejobs România, de pe propria platformă de recrutare.
Populația școlară totală în anul școlar 2024-2025 a fost de 3,485 milioane elevi și studenți, în creștere cu 19.100 față de anul precedent, conform datelor de la Institutul Național de Statistică. Din această populație, majoritatea elevilor (94,3%) învață în unități publice, însă ponderea învățământului privat este mai vizibilă în anumite segmente, îndeosebi preșcolar și primar, în orașele mari.
Cum s-a pregătit Mark Twain IS de noul an școlar. Ce priorități are în următoarele luni
Mark Twain International School a deschis anul școlar 2025-2026 cu peste 600 de elevi, de la 2 până la 18 ani, în 50 de clase și grupe, care fac parte din diviziile bilingve (englez-român) sau internaționale de studii. Instituțiile aflate sub umbrela MTIS oferă un program preuniversitar dual, multe proiecte axate pe STEM (Știință, Tehnologie, Inginerie și Matematică), arte, sport și responsabilitate socială, accent puternic pe dezvoltarea profesională a dascălilor și peste 40 de materii extracurriculare (de la robotică și coding, la nutriție, arte scenice, sport, responsabilitate socială sau programe de dezvoltare personală) pe lângă programul școlar de bază.
Pentru acest an școlar, principalul obiectiv al companiei este să continue extinderile de școli sub brandul Mark Twain International School. Cea mai recentă unitate este noul campus educațional din Cosmopolis, deschisă în urma unei investiții de 10 milioane de euro.


Campusul MTSI din Cosmopolis. Sursa foto: Mark Twain International School
Situat la granița dintre Tunari și Ștefăneștii de Jos (jud. Ilfov), campusul va putea găzdui, începând din această toamnă, peste 800 de elevi, de la creșă și grădiniță până la gimnaziu (iar, în viitorul apropiat, până la liceu).
Suntem deja în plin proces de integrare și acomodare a elevilor în noul campus Mark Twain IS Cosmopolis, recent inaugurat (…) Avansăm rapid, de asemenea, în dezvoltarea campusului Mark Twain IS Flagship din Balotești, cu deschidere în toamna anului 2027. În paralel, avem discuții preliminare și planuri pentru un nou campus școlar Mark Twain IS în București, în cadrul unui proiect amplu de regenerare urbană, cu deschidere în viitorul apropiat.
Anca Macovei Vlăsceanu, cofondator și CEO Romania Education Alliance & fondator Mark Twain International School
Următorul pe listă este campusul de la Balotești, din nordul Capitalei, ce se va întinde pe 60.000 mp, cu 15.000 mp dedicați spațiilor școlare, sportive și culturale. Campusul va putea găzdui peste 1.200 de elevi, iar deschiderea este planificată pentru septembrie 2027, în urma unei investiții de aproximativ 20 de milioane de euro.
La nivel academic, planurile pentru anul școlar 2025-2026 constau și în perfecționarea constantă a programelor duale acreditate, punând accent totodată pe accesul la dezvoltare profesională continuă pentru profesori.
„În completarea acestora, lucrăm cu spor pentru a diversifica portofoliul de activități extracurriculare, astfel încât să răspundem nevoilor elevilor de astăzi și să-i pregătim pentru profesiile de mâine. Printre noile module se numără AI și robotică, wellbeing și nutriție, coding și arte scenice, STEM sau curs introductiv de neuroștiințe (…) În plus, prin atenția acordată inteligenței emoționale, stării de bine și dezvoltării personale, elevii își pot construi atât abilități cognitive solide, cât și competențe socio-emoționale, esențiale într-o societate aflată în permanentă transformare. Profesorii noștri sunt parte activă din acest proces, acționând nu doar ca facilitatori, ci și ca modele de învățare continuă”, a mai spus antreprenoarea.
Înființată în 1995 de antreprenorii români, Anca și Dan Macovei Vlăsceanu, Mark Twain International School a fost prima instituție de învățământ privat cu curriculum dual, deschisă în România. La începutul anului 2024, Morphosis Capital Fund II, un fond de capital de creștere, împreună cu Vybros Capital Partners, un fond de capital permanent finanțat de o familie belgiană, în calitate de coinvestitor, a semnat un acord de preluare a pachetului majoritar de acțiuni în cadrul Mark Twain International School. Valoarea investiției anunțată la acea vreme a fost cuprinsă între 7 și 15 milioane de euro, iar infuzia de capital a ajutat, așa cum estimau reprezentanții școlii, la noile unități școlare deschise ulterior.
Tot în acel an, Dr. Matthew D. Wilkens a preluat conducerea rețelei de școli private, devenind director general. Fondatorii Anca și Dan Macovei Vlăsceanu, care au condus instituția de învățământ timp de 29 de ani, s-au retras din rolurile executive pentru a se concentra pe planurile de extindere la nivel național ale școlii, alături de cei de la Morphosis Capital.