Totodată, peste jumătate dintre restaurante spun că sunt tot mai solicitate porțiile mai mici, iar 45% dintre ele remarcă o creștere a cererii pentru mâncăruri vegane. În același timp, mai mult de 90% dintre clienți spun că pentru ei o masă sănătoasă presupune un preparat din produse proaspete, iar aproape 76,8% declară că sănătate în farfurie înseamnă mai multe legume.
Astfel, tot mai multe localuri includ opțiuni vegetariene sau vegane (57%), oferă informații nutriționale clare (71%) și marchează explicit opțiunile sănătoase în meniu (73%), ajutând clienții să facă alegeri mai conștiente.
Sistemul cardurilor de masă are un rol important în consolidarea ecosistemului alimentar local, cu 8 din 10 restaurante care declară o percepție pozitivă asupra sa: 68% afirmă că stimulează cifra de afaceri, 44% observă că utilizatorii de carduri de masă revin mai des la restaurant, iar 41% spun că aceștia cheltuiesc mai mult. Aceste obiceiuri de consum contribuie în mod sănătos și sustenabil la un lanț alimentar care are impact pozitiv asupra sănătății angajaților din România și a economiei locale, arată reprezentanții Edenred care au lansat împreună cu Organizaţia Patronală a Hotelurilor şi Restaurantelor din România (HORA), Țara lui Mai Bine, un proiect național care facilitează legătura dintre producătorii români și restaurantele din întreaga țară.
„Proiectul contribuie la transformarea prânzului dintr-o simplă masă zilnică într-o alegere conștientă, care susține sănătatea noastră a tuturor, precum și dezvoltarea economiei locale (…) Tendințele din piață confirmă această direcție: șapte din zece restaurante raportează o creștere constantă a cererii pentru produse locale din partea clienților, semn al unei evoluții firești către un consum mai conștient și mai responsabil”, explică Görkem Oran, Director General, Edenred România.

În prezent, platforma online reunește peste 200 de producători locali și 85 de restaurante.
Barometru FOOD este un sondaj anual, realizat în cadrul proiectului FOOD (Fighting Obesity through Offer and Demand), program european de educație alimentară care promovează obiceiurile alimentare sănătoase. În România, sondajul a fost realizat pe un eșantion de 1.096 de utilizatori și 100 proprietari de restaurante, în decursul lunii august 2025.