Marketplace-urile B2B au transformat deja comportamentul consumatorilor și au setat noi standarde. Beneficiile pe care le aduc aceste platforme complexe sunt evidente: loializarea clienților, venituri ridicate și o varietate mai mare de produse. Potrivit Digital Commerce 360, vânzările generate de marketplace-urile B2B au crescut de la 24.6 miliarde USD în 2020 la 260 de miliarde USD în 2023. Mai mult de jumătate dintre cumpărătorii business au raportat că au permisiunea companiei în care activează să facă achiziții de pe cel mai mare marketplace B2B, Amazon Business.

„Modelul marketplace-urilor B2B nu este doar o tendință, este o strategie ce transformă și care le permite afacerilor să se extindă eficient și durabil. La VTEX, credem în capacitatea marketplace-urilor de a stimula creșterea, de a crește gradul de loializare a clienților și de a extinde oferta de produse fără “riscurile tradiționale” ale expansiunii. Platforma noastră este concepută pentru a sprijini business-urile în această călătorie, oferind baza tehnologică și îndrumarea strategică necesare pentru a reuși în economia digitală. Infrastructura noastră de comerț digital asigură o creștere profitabilă pentru 2.600 de companii B2C și B2B din 43 de țări din întreaga lume", a declarat Santiago Naranjo, Chief Revenue Officer al VTEX.

Beneficiile modelului marketplace-urilor B2B

Pentru companiile care doresc să-și crească veniturile fără riscurile asociate cu extinderea tradițională, modelul marketplace-urilor B2B oferă o alternativă convingătoare. Un marketplace B2B reunește mai mulți furnizori pentru a oferi diverse bunuri și servicii adaptate cumpărătorilor de afaceri. Spre deosebire de piețele tradiționale, marketplace-urile oferă cumpărătorilor B2C avantaje, fiind mai ușor, mai convenabil și adesea mai accesibil, datorită reducerilor de volum.

Principalele beneficii ale adoptării unui astfel de model sunt:

  • Creșterea veniturilor - lansarea unui marketplace creează oportunități multiple pentru creșterea veniturilor și ajută afacerile să acceseze o bază extinsă de cumpărători, dar și să exploreze mai multe surse de venit, cum ar fi comisioanele, ad-urile, abonamentele, programele de generare a lead-urilor și monetizarea datelor.
  • Loializarea clienților - prin transformarea într-un “one-stop shop” pentru clienți și oferirea unei game variate de produse relevante pentru industrie. Un marketplace B2B are puterea de a strânge date valoroase referitoare la preferințele clienților și performanțele unităților de stocare (SKU) pentru a răspunde mai bine nevoilor acestora și pentru a-și proteja cota de piață în fața marilor platforme tehnologice.
  • Extinderea gamei de produse - prin oferirea de noi produse fără a fi necesara extinderea suprafeței de depozitare sau dezvoltarea de noi lanțuri de aprovizionare. De asemenea, un marketplace crește reziliența prin aprovizionarea de la mai mulți furnizori, asigurând satisfacerea permanentă a cererii clienților.

Adoptarea modelului marketplace

Înainte de lansarea unui marketplace, trebuie evaluat și cât de pregătită este afacerea pentru acest pas, după câteva criterii:

  • Adaptabilitate și reziliență: business-ul trebuie să accepte schimbarea și întreaga echipă să colaboreze pentru a gestiona transformarea. Deciziile strategice în privința structurii marketplace-ului, implicarea furnizorilor și logistică trebuie să fie gândite în cele mai mici detalii.
  • Considerații privind modelul de afacere: va fi necesară și luarea unei decizii în privința vânzărilor și dacă acestea vor fi gestionate intern sau lăsate în sarcina seller-ilor. De asemenea, toate operațiunile de ecommerce trebuie să fie mature, cu integrări de inventar și comenzi, o rețea puternică de aprovizionare și alte opțiuni diverse caracteristice unui marketplace.
  • Partnerul tehnologic: alegerea acestuia trebuie făcută în concordanță cu evoluția marketplace-ului și adaptarea lui la nevoile business-ului. Spre exemplu, Macromex, o companie românească de top specializată în produse alimentare congelate, și-a transformat operațiunile de ecommerce B2B cu ajutorul platformei VTEX.

Fondată în 1994, cu sediul în București, Macromex, unul dintre clienții VTEX, s-a confruntat cu o serie de provocări semnificative în timpul pandemiei de COVID-19, inclusiv lipsa forței de muncă care a afectat modelul său tradițional de vânzări. Căutând să își digitalizeze afacerea B2B, Macromex a ales VTEX pentru flexibilitatea și adaptabilitatea platformei la nevoile specifice ale pieței din industria hotelieră și a restaurantelor.

Prin integrarea capacităților B2B ale VTEX, Macromex și-a automatizat procesele de preluare a comenzilor, reducând semnificativ erorile și eliberând personalul pentru a se concentra asupra sarcinilor cu valoare adăugată. Această integrare asigură beneficii pe termen lung și îmbunătățirea eficienței operaționale. Debutul ecommerce B2B al companiei cu platforma bocado.ro pentru specialiștii HoReCa și platforma ulterioară mercadi.ro pentru proprietarii de magazine alimentare a dat rezultate impresionante. Macromex oferă acum asistență 24/7 vânzătorilor, gestionare simplificată a comenzilor, vizibilitate financiară sporită și prețuri personalizate prin intermediul funcțiilor avansate ale VTEX.

În calitate de partener AWS, VTEX utilizează tehnologii de ultimă oră pentru a oferi soluții eficiente și personalizabile, îmbunătățind infrastructura de comerț digital a Macromex. Acest parteneriat a permis Macromex să ofere clienților săi cele mai rapide și moderne soluții de aprovizionare, să reducă costurile operaționale și să își extindă baza de clienți, consolidându-și poziția de lider de piață în sectorul alimentelor congelate.

Pentru a afla cum a devenit VTEX platforma de comerț aleasă de Macromex și de alte branduri renumite precum Colgate, Motorola, Samsung, Under Armour, Whirlpool și multe altele, accesați link-ul de aici.