Anul aceasta, Imobiliare.ro - platforma imobiliară care se bucură de cea mai mare încredere în rândul cumpărătorilor - împlinește 25 de ani de la înființare. Un business pornit într-un apartament, cu trei băieți care lucrau la un calculator, a devenit între timp cel mai important site de imobiliare din România, a făcut pasul la o companie parte a unui grup multinațional și se pregătește acum de revoluția AI.
Wall-Street.ro a stat de vorbă cu Dan Puică, CEO al Imobiliare.ro, despre evoluția pieței platformelor online de anunțuri imobiliare și despre transformarea companiei în acest sfert de veac de activitate.
În cei 25 de ani, istoria companiei a fost marcată de evenimente interne, dar și externe. A trecut prin boom-ul economic din anii 2005-2007, prin criza imobiliară din 2008, când a fost nevoită să regândească strategia. Prin tranziția care a început în 2016, o dată cu preluarea în urma unei tranzacții totale de 31 de milioane de euro de către grupul Ringier, prin provocările aduse de pandemie în 2020.
Acum se pregătește să facă pasul în era AI, cu soluții atât pentru partenerii săi, cei care pun anunțuri pe site, dar și pentru utilizatorii care caută proprietăți pe care să le cumpere sau să le închirieze.
Care au fost cele mai importante momente din istoria imobiliare.ro
Evident că multe momente au fost importante în tot acest interval, dar Dan Puică, CEO-ul care s-a alăturat companiei în 2020, consideră că au fost câteva momente care au contat enorm în istoria companiei și care au schimbat foarte mult business-ul lansat în 2000.
Preluarea de către Ringier
Dan Puică este de părere că transformarea dintr-o companie pur antreprenorială într-o companie parte a grupului Ringier a fost cea mai importantă etapă prin care a trecut Imobiliare.ro.
„A fost un moment important în istoria companiei pentru că, dintr-o cultură antreprenorială, de la un business de apartament, cu trei băieți care lucrau la un calculator, am ajuns la un sistem care aparține unui grup mult mai mare, care a adus o nouă viziune”, ne-a declarat Dan Puică.
Preluarea și integrarea în grupul Ringier a venit cu noi oportunități, cu noi ambiții și strategii, în timp ce au încercat să păstreze valorile pe care s-a dezvoltat platforma.
„Am păstrat spiritul antreprenorial, ceea ce a făcut Imobiliare.ro să fie Imobiliare.ro, dar această tranziție ne-a obligat un pic să începem să gândim mai pe termen lung, să avem strategii aliniate cu cele ale grupului, beneficiind de suportul și de know-how-ul său, migrând către o platformă tehnologică superioară, cu soluții tehnologice foarte avansate”, ne-a mai explicat CEO-ul Imobiliare.ro.
Potrivit lui, în noua eră au început să se concentreze și mai mult pe ce înseamnă experiența de achiziție a unei proprietăți, de a locui într-o proprietate.
„Ne-am uitat mai mult la drumul acesta care implică mai multe etape, dincolo de procesul de a-ți găsi proprietatea dorită, la care Imobiliare.ro se pricepea deja foarte bine”, ne-a mai spus Dan Puică.
Preluarea DSA Advisor și intrarea pe piața de brokeraj de credite
Un alt moment important pentru business-ul Imobiliare.ro a fost intrarea pe piața de brokeraj de credite.
„În 2022 am început investiția într-un broker de credit, prin preluarea DSA Advisor. Au trecut aproape trei ani de atunci, iar această investiție ne-a depășit aproape toate așteptările. Intrarea în zona de finanțare a ajuns să fie un contribuitor important și la cifra de afaceri și la profitabilitatea noastră”, a subliniat acesta.
Rezultatele obținute de Imobiliare.ro Finance au fost atât de bune pentru companie că în doar trei ani brokerul de credite din cadrul grupului Imobiliare.ro se gândește deja la poziția de lider de piață.
„În prezent ne batem pentru locul 1 în piață, în condițiile în care, acum trei ani, competitorul direct avea un volum de intermediere a creditelor de trei ori mai mare decât DSA Advisor. Această investiție ne-a ajutat cu succes la diversificarea serviciilor pe care le oferim”, a punctat CEO-ul Imobiliare.ro.
Criza din 2008 a adus o schimbare a obiectivelor
Un alt moment important în istoria Imobiliare.ro a fost chiar criza declanșată în 2008, care a dus la o cernere a pieței platformelor de anunțuri imobiliare.
„În acești 25 de ani am avut diferiți competitori, în diferite perioade. Au fost jucători care au venit și au plecat din piață. În 2008, când a venit criza, a fost un moment în care lucrurile s-au cernut, iar Imobiliare.ro a reușit să pună deoparte obiectivul de business și interesul imobiliar și s-a concentrat pe modul în care își poate ajuta partenerii să treacă de perioada aceea. Era o perioadă în care multe agenții nu știau ce vor face, unele se închideau, alții spuneau că ne vom duce cu toții în cap”, ne-a mai spus Dan Puică.
Pentru a-și consolida relațiile cu partenerii, Imobiliare.ro a început să lanseze întâlnirile în cadrul Clubului Profesioniștilor în Imobiliare, care s-a transformat în Imobiliare.ro HUB.
„Mergeam în toate localitățile, vorbeam cu toți agenții, încercam, cumva, să vedem încotro ne îndreptăm împreună. Ne-am poziționat ca mediator, ca un punct de sprijin pentru activitatea clienților noștri, oferind discount-uri, servicii gratuite în perioada respectivă, să-i ajutăm să treacă de perioada aceea”, ne-a mai povestit CEO-ul imobiliare.ro.
Aceste întâlniri s-au păstrat, compania reunind de-a lungul timpului pentru dezbateri și networking profesioniștii în imobiliare din orașe precum Timișoara, Cluj-Napoca, Oradea, Arad, Sibiu, Brașov, Craiova, Iași și Constanța. La toate acestea se adaugă și evenimentul național Imobiliare.ro HUB care are loc anual în București.
„Pot spune că aplecarea către clienții noștri în acel moment, când piața a avut probleme, a fost un lucru care a făcut diferența și care ne-a ajutat și pe noi să rezistăm mai departe”, ne-a mai spus Dan Puică.
Cum a rezistat Imobiliare.ro 25 de ani în timp ce alte platforme au dispărut
Potrivit lui Dan Puică, business-ul Imobiliare.ro a dat dovadă de reziliență în anii cu provocări și a știut în ce să investească în anii mai buni.
Un prim element important care a marcat succesul Imobiliare.ro în toți acești ani a fost adoptarea rapidă a tehnologiilor care au apărut în piață.
„Chiar glumeam cu colegii la întâlnirea de 25 de ani, că în 2000, aveam 17 ani și căutam o chirie în București pentru că veneam la facultate. Am stat atunci cu ziarul în mână și încercuiam cu pixul numerele de telefon. Ulterior, când a apărut Imobiliare.ro, toată experiența de căutare s-a schimbat. A fost prima platformă care a reușit să simplifice foarte mult procesul de căutare”, ne-a povestit actualul CEO al platformei de anunțuri imobiliare.
Potrivit lui, oamenii care căutau apartamente au trecut de la marcarea anunțurilor cu pixul într-un ziar la platforme care le oferă o multitudine de filtre care să-i ajute să-și găsească locuința potrivită, în funcție de buget, de zonă, de număr de camere, apropiere de anumite elemente de infrastructură de transport, facilități și multe alte criterii.
Întrebat care crede că au fost elementele care au ajutat Imobiliare.ro să reziste 25 de ani pe piață Dan Puică a remarcat:
- munca de pionierat, faptul că au venit cu multe noutăți în piață,
- faptul că în momentele critice consolidarea parteneriatelor a fost strategia prioritară,
- adopția rapidă a noilor tehnologii,
- trecerea în grupul Ringier,
- diversificarea serviciilor oferite atât partenerilor, dar și utilizatorilor,
- asigurarea unui conținut puternic, care a atras oameni și de o parte și de alta,
- menținerea oamenilor din poziții cheie și loializarea angajaților, ceea ce a permis construcția unei echipe puternice.
„În prezent, putem spune că Imobiliare.ro este un marketplace la 360 de grade. Aducem analize imobiliare, fiind conștienți că avem foarte multe date utile într-o piață în care nu e foarte transparentă. Ajutăm oamenii să ia deciziile de cumpărare, pe dezvoltatorii imobiliari să-și conceapă proiectele în funcție de preferințele oamenilor. Oferim consultanță imobiliară, consultanță financiară, îi ajutăm să-și găsească variantele de finanțare cele mai potrivite pentru ei”, a mai subliniat CEO-ul Imobiliare.ro
De asemenea, Dan Puică ne-a mai spus că a contat mult și optimizarea pentru dispozitivele mobile, pentru smartphone-uri, iar compania continuă să investească în această componentă, în condițiile în care 75% din trafic vine de pe dispozitivele mobile.
„Ne concentrăm acum pe simplificarea și mai mult a experienței în aplicație, pe cum ar putea utilizatorii să facă mai ușor pe telefon ceea ce făceau sau fac pe desktop, astfel încât să-i ajutăm să economisească timp și să ajungă mai repede la proprietățile pe care și le doresc”, a mai explicat Dan Puică.
În ceea ce privește datele statistice, Dan Puică ne-a mai spus că Imobiliare.ro vrea să creeze o colaborare și mai strânsă cu cei de la Institutul Național de Statistică. De asemenea, CEO-ul Imobiliare.ro ne-a mai spus că au un parteneriat și cu cei de la Eurostat și colaborează cu mai mulți parteneri internaționali.
AI-ul va aduce și el o schimbare majoră pe piața anunțurilor imobiliare
(Dan Puică - CEO-ul imobiliare.ro - sursa foto: Compania)
Acum câțiva ani, piața se uita la anumite tehnologii și funcții inovatoare care ar fi putut schimba modul în care interacționăm cu platformele, cu proprietățile și chiar cu proprietarii. Tururile virtuale și soluțiile de tip metaverse păreau interesante, mai ales în perioada pandemiei, dar acestea nu au prins la public, chiar dacă Imobiliare.ro a cochetat cu aceste tehnologii.
Potrivit lui Dan Puică, tururile virtuale nu au prins pentru că oamenii se simt mai bine atunci când vizitează direct o proprietate, deoarece tururile virtuale nu le-au permis să verifice în amănunțime toate detaliile. Cam același lucru ar putea fi spus și despre metaverse.
În prezent, însă, revoluția adusă de inteligența artificială, în special de AI-ul generativ, va aduce o schimbare importantă în piața platformelor de anunțuri imobiliare.
Potrivit lui Dan Puică, AI-ul va aduce avantaje atât pentru partenerii care publică anunțuri pe platformă, cât și pentru utilizatori.
CEO-ul Imobiliare.ro a remarcat progresele uriașe în zona de AI și ne-a spus că este o preocupare importantă pentru companie să integreze în mod relevant tehnologia în platforma sa.
O variantă pe care o evaluează și o consideră foarte utilă pentru utilizatori este lansarea unui asistent AI.
„Decât să intri pe platformă și să începi să pui tu toate filtrele, credem că va fi mai simplu să stai de vorbă cu un asistent AI și să-i spui ceva de genul: «Eu vreau un apartament pentru o familie, aproape de parc, dar care să aibă și școli în apropiere». Mai departe, asistentul să facă toată această muncă de a alege filtrele potrivite și să-ți ofere alternative la care poate nici nu te gândeai”, ne-a mai spus Dan Puică.
În astfel de situații, asistentul AI ar putea veni, de exemplu, cu alternative în cartiere pe care poate utilizatorul nu le-a luat în calcul, în zone pe care poate le-a omis, poate chiar tipuri de proprietate la care nu s-ar fi gândit că ar fi fost potrivite nevoilor sale.
Potrivit lui Dan Puică, asistentul pe bază de AI va putea ajuta și utilizatorii care caută proprietăți cu scop de investiție, cum ar fi cei care vor să cumpere apartamente care să fie date spre închiriat. Asistentul poate veni cu sugestii în funcție de atractivitatea zonei, de nivelul chiriilor, de facilitățile din zonă și așa mai departe, pentru a oferi recomandări de investiție care să aducă un randament cât mai bun.
Imobiliare.ro oferă deja soluții AI
CEO-ul Imobiliare.ro ne spune că platforma companiei folosește deja tehnologia AI pentru a ajuta agenții imobiliari să-și optimizeze strategia de promovare a proprietăților lor.
„Când publici un anunț pe Imobiliare.ro avem multiple soluții de promovare a proprietăților, dar nu este întotdeauna ușor pentru un agent să știe care este cel mai potrivit mix de promovare. Pentru a avea cele mai bune rezultate pentru banii care-i plătești pentru promovare, oferim acest tool care îți permite să optimizezi promovarea pe platformă într-o manieră științifică, bazată pe date și mult mai rapidă”, ne-a mai explicat Dan Puică.
Potrivit lui, dacă ar dori să facă „manual” lucrurile pe care le face soluția AI, un agent ar consuma foarte mult timp și tot i-ar fi greu să ia cea mai bună decizie.
Cifra de afaceri s-a dublat, iar profitul a crescut de 5 ori în ultimii 5 ani
Evident, ca orice business, randamentul său este și el important, iar Imobiliare.ro a reușit în ultimii cinci ani să înregistreze o evoluție remarcabilă, în timp ce investițiile continuă și ele.
„În prezent, ne apropiem de o cifră de afaceri cumulată de 15 milioane de euro, din care 13 milioane de euro vin din zona de anunțuri. Când am preluat compania, în 2020, era cam la jumătate. Așadar, cifra de afaceri s-a dublat din 2020 până în 2025. Totodată, ne-am îmbunătățit și profitabilitatea care a crescut de cinci ori în ultimii 5 ani”, ne-a mai spus Dan Puică.
Potrivit lui, celelalte cifre arată și ele bine. Imobiliare.ro s-a menținut la un volum de anunțuri care se învârte în jurul a 200.000 anual, dar scăderea ofertei de apartamente noi în unele orașe, în special în București, care reprezintă majoritatea anunțurilor din platformă, se vede și într-o scădere a numărului de anunțuri din ultima vreme.
Totodată, de mulți ani, Imobiliare.ro se menține cam la același nivel de vizitatori unici lunar, în jurul a 2 milioane de utilizatori, nivel care este, potrivit lui Dan Puică, maximum de audiență care ar putea fi atins de o platformă de anunțuri imobiliare din România.