România, o piață pe care mașinile chinezești mai au mult până ce o acaparează
În vară, într-un interviu acordat Wall-Street.ro, Andrei Duică, Country Manager BYD pe România, a reconfirmat intenția gigantului chinez de a deveni reperul pieței auto din țara noastră. La momentul lansării naționale a mărcii în România, BYD promitea că va depăși Dacia ca volum total de vânzări de automobile noi în termen de doar cinci ani, aceasta fiind, de fapt, ținta BYD pe fiecare piață unde pătrunde.
Genul acesta de ambiții pot părea exagerate, dar Europa reprezintă, fără doar și poate, o redută pe care chinezii o văd ca fiind posibil de cucerit. Așa se explică și avântul grupurilor din țara asiatică de a lansa tot mai multe mărci aici, fie că vorbim de BYD, Geely, Chery sau SAIC.
Aproape că nu trece o săptămână fără un nou anunț de la o marcă din China care intră în Europa, iar acest lucru este valabil și în cazul pieței autohtone. Înainte de a vizita China, la invitația grupului Chery, am participat la lansarea brand-ului Zeekr (parte din grupul Geely, de această dată), iar 2026 vine cu alte lansări promise. Totodată, în timpul vizitei în China, am realizat că producătorii de acolo ar putea să continue această „sarabandă” a lansărilor și în următorii ani la câte mărci sunt disponibile local.
Conform datelor Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI), în România au fost omologate mai bine de 20 de mărci auto din China, iar asta fără a pune la socoteală constructorii europeni controlați de chinezi, cum este cazul Lotus sau Volvo. Totuși, unii dintre acești constructori sunt strânși sub umbrela unui singur importator, respectiv SUV Cars (nume comercial pentru (Mega Auto și New Car Trading), care comercializează și se ocupă și de omologarea individuală a mașinilor BAIC, DFSK, Seres, Forthing, JAX, XEV sau SWM.
În primele nouă luni ale anului, vânzările totale ale mărcilor chinezești au ajuns la 3.224 de bucăți în România, ceea ce se traduce printr-o cotă de piață de 2,96%, relatează AutoExpert. Cu alte cuvinte, aproape 3 din 100 de români care au achiziționat un automobil nou până în septembrie inclusiv au ales un model de la o marcă din China, fără să mai punem la socoteală și mașini ale unor mărci occidentale, dar care sunt asamblate în țara asiatică.
Majoritatea vânzărilor în acest interval au fost realizate de o singură marcă, respectiv de MG, parte a grupului SAIC. Această marcă, o revigorare a brand-ului britanic din alte timpuri, este adusă în țară de Quantum Auto Max și a debutat în iarna lui 2023 la noi. În perioada ianuarie-septembrie, MG a vândut 2.227 de unități în România, iar succesul este vizibil și la nivelul lunii septembrie, când MG a comercializat 280 de mașini, mai mult decât nume cu vechime ca Peugeot (158 de mașini) sau Opel (78 de unități), arată sursa citată.
În spatele MG în topul mărcilor chinezești în primele nouă luni ale anului, cifrele DGPCI identifică mărcile Geely și Leapmotor care și-au făcut loc pe podium, dar la o distanță apreciabilă. În timp ce Geely, care a vândut 429 de unități, se află pe un trend crescător, Leapmotor (148 de unități) a fost în scădere, cu doar câteva exemplare înmatriculate în ultimele luni. Ambele branduri sunt importate de AutoGreen Motor, parte a Auto Italia Group, iar ambele pregătesc noi lansări. Mărcile au intrat în țară în toamna lui 2024.
Top cele mai populare mărci chinezești în România:
- MG Motor - 2.227 de mașini;
- Geely - 429 de mașini;
- Leapmotor - 148 de mașini;
- BYD - 145 de unități;
- DFSK - 84 de unități;
- Lynk&Co - 59 de unități;
- BAIC - 43 de unități;
- Chery - 35 de unități.
Producătorii auto din China și-au dublat cota de piață în Europa
În timp ce românii se dovedesc a fi ceva mai reticenți față de numărul tot mai mare de producători auto din China prezenți pe piață, vest-europenii par mai receptivi, conform datelor de vânzări coroborate de Dataforce. Astfel, pe piețe mari, precum cea din Marea Britanie, chinezii vând tot mai bine, scrie Automotive News, care arată că mărcile din țara asiatică și-au dublat - luate laolaltă - cota de piață față de perioada similară din 2024.
În septembrie, cota de piață a chinezilor s-a triplat în Europa, ceea ce a susținut o creștere semnificativă pentru perioada ianuarie - septembrie. Astfel, dacă în 2024 vorbeam de o cotă de piață pentru toate mărcile chinezești de 2,9% în acest interval, acum a fost atins pragul de 5,3%.
Asta se traduce printr-o creștere de 83% în 2025 până la un volum de 523.724 de mașini.
Aproape unul din cinci SUV-uri din clasa medie vândute în septembrie au fost chinezești, ceea ce le-a ajutat pe mărcile din China să depășească mărcile japoneze în ceea ce privește cota de piață. Vânzările puternice ale modelului hibrid plug-in BYD Seal U au susținut creșterea, modelele complet electrice ca BYD Sealion 7 și Xpeng G6 ducând, de asemenea, cota de piață a Chinei în segment la 13,9% în primele nouă luni din 2025. Marca Xpeng încă nu este prezentă în România, dar va ajunge și la noi anul viitor.