Care sunt principalele provocări cu care se confruntă Stellantis, în opinia lui Tavares
Pensionat anticipat în urma presiunilor tot mai mari cu care se confrunta în sânul grupului Stellantis, Tavares este acum de părere că întreg concernul ar putea să fie secționat de neînțelegerile interne. Declarațiile sale vin în contextul în care Stellantis combină două grupuri care existau anterior, respectiv Fiat-Chrysler Automotive (FCA) și Peugeot-Citroen (PSA).
Tavares a preluat frâiele grupului Stellantis încă de la apariția sa, în ianuarie 2021, dar situația tot mai dezastruoasă a operațiunilor americane ale Stellantis, dar și problemele crescânde din Italia, l-au forțat pe Tavares, care intrase în dizgrațiile acționariatului, să plece din funcția de CEO. Această poziție a fost ulterior preluată de Antonio Filosa.
„Cred că balansul fragil dintre Statele Unite (n.r. mărcile americane din Stellantis), Franța și Italia nu va rezista”, a scris Tavares, care a avertizat actuala conducere că trebuie să fie atentă „zilnic” să păstreze bunul mers al acestor relații interne. În caz contrar, interesele fiecărui grup ar putea să ducă la scindarea Stellantis în trei entități.
Pe vremea când era încă la conducere, Tavares a avertizat că mărcile care nu performează ar putea fi vândute, iar mai multe surse au sugerat la un moment dat că producătorul premium Maserati ar fi de vânzare. Până acum, Stellantis a negat aceste planuri, dar suspendări repetate a producției la mai multe dintre uzinele sale au arătat că există o problemă reală în companie, motiv pentru care Filosa a făcut mai multe schimbări în structura de management, avertizând totodată că va dura până ce toate problemele își vor găsi o rezolvare.
Ce măsuri nepopulare și neinspirate a luat Carlos Tavares la conducerea Stellantis
Până ce măsurile noului CEO vor începe să fie simțite, grupul Stellantis se chinuie cu pierderi de miliarde, o moștenire a unor decizii discutabile ale lui Tavares. Printre acestea se numără o mutare a unor linii de producție în țări cu o forță de muncă mai ieftină precum Marocul, care au produs o nervozitate vizibilă în țările de origine ale Stellantis, inclusiv în Franța și Italia.
De asemenea, numiri mai puțin inspirate peste Ocean au provocat o scădere masivă a cotelor de piață a unor mărci de prestigiu ca Dodge și Chrysler, în timp ce dealerii americani pur și simplu îl detestau pe Tavares. Sub bagheta sa, camioneta RAM a devenit vioara a treia pe piața americană, în spatele rivalilor de la Chevrolet și Ford, în contextul în care piața pick-up-urilor este într-o continuă creștere.
După numirea lui Filosa, acesta a decis să readucă în companie figuri cunoscute la conducerea RAM, dar și a operațiunilor nord-americane, respectiv relansarea agregatului Hemi V8, anulat de Tavares.
Reducerile constante de locuri de muncă ale lui Tavares și obligarea angajaților să lucreze de acasă au determinat, de asemenea, plecări de directori, unii dintre ei plecând la compania chineză BYD. Concentrarea sa asupra reducerilor de costuri a dus la o scădere a nivelului de calitate, consideră criticii portughezului. În carte, Tavares contestă modul în care a fost prezentată plecarea sa de la vârful Stellantis.
Tavares l-a descris pe Filosa ca fiind „cea mai rațională și logică” alegere pentru funcția de director general. Filosa a anulat deja un plan de investiții pentru Europa, alegând în schimb să pompeze 13 miliarde de dolari în investiții peste Ocean. Această piață a fost cea mai profitabilă în trecut pentru Stellantis, dar reprezentanți ai mărcilor europene din Franța și Italia se tem că Filosa ar putea ignora Europa, având un trecut mai ales în America Latină, de unde a ales și mai multe figuri importante pe care i-a adus în echipa de conducere.
„Odată cu plecarea mea, nu sunt sigur că interesele franceze pe care le-am ținut mereu aproape - fie că mă credeți sau nu - vor fi la fel de bine apărate”, a spus Tavares în carte.
Stellantis a închis temporar mai multe unități de producție în Europa în octombrie. Argumentul ar fi că fabricile funcționează sub capacitatea lor. Filosa a declarat săptămâna aceasta sindicatelor din Italia că vor fi necesare reguli mai flexibile ale Uniunii Europene privind reducerea emisiilor înainte ca producția locală să își poată reveni.