Ce i-au cerut producătorii auto Ursulei von der Leyen
Cei mai mari constructori europeni de automobile s-au întâlnit cu preşedinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, pentru un schimb de opinii cu privire la viitorul sectorului, transmite AFP.
Suferind de pe urma concurenţei chineze acerbe şi a unei tranziţii lente spre vehiculele electrice, constructorii europeni de automobile presează Bruxelles-ul să îşi regândească obiectivele climatice ambiţioase.
"Reglementările care ni se aplică nouă sunt mult prea rigide pentru a avea succes şi ar trebui să fie mai pragmatice", a declarat în avanpremiera reuniunii Sigrid de Vries, directorul Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), o organizaţie care apără interesele unui sector ce regrupează 13 milioane de locuri de muncă directe şi indirecte şi care este responsabil pentru 7% din PIB-ul european.
Aceasta va fi a treia reuniune de la Bruxelles, după ce la începutul anului Executivul comunitar a lansat un "dialog strategic" cu industria auto, pentru a o ajuta să se adapteze la provocările simultane ale electrificării, concurenţei şi tensiunilor comerciale.
O dovadă a faptului că UE este atentă la preocupările sectorului, constructorii auto au obţinut o amânare a unei norme privind emisiile de CO2. Însă, în prezent, aceştia din urmă se concentrează pe o importantă măsură a Comisiei, interzicerea, începând din 2035, a vânzării de noi autoturisme şi utilitare echipate cu motoare cu combustie. Această măsură este din ce în ce mai contestată de producători, confruntaţi cu o scădere a vânzărilor de automobile electrice, de concurenţa acerbă a producătorilor chinezi, de tarifele vamale americane şi de scăderea profiturilor la nivel mondial. În prezent, constructorii europeni se concentrează pe obţinerea de "flexibilităţi" în trecerea la automobilele complet electrice.
Marţi, cancelarul german, Friedrich Merz, şi-a exprimat sprijinul pentru cererile producătorilor de automobile. "Suntem, desigur, fundamental dedicaţi tranziţiei către mobilitatea electrică", dar "avem nevoie de reglementări europene inteligente, fiabile şi flexibile", a declarat cancelarul german la deschiderea Salonului Auto Internaţional de la Munchen.
Constructorii de electrice nu vor amânarea termenului din 2035
Pe de altă parte, peste 150 de companii - producători de vehicule electrice, producători de baterii şi operatori de încărcare - văd lucrurile diferit şi luni au făcut un apel către preşedintele Comisiei Europene "să nu dea înapoi" când vine vorba de data ţintă 2035.
Potrivit statisticilor europene, transportul rutier este responsabil pentru peste 20% din emisiile de gaze cu efect de seră ale UE.
Pentru William Todts, directorul ONG-ului Transport & Environment, care participă la acest "dialog strategic", obiectivul pentru 2035 dă deja roade. El citează o dovadă în acest sens gama generoasă de vehicule electrice europene dezvăluite săptămâna aceasta la Salonul Auto de la Munchen. "Pentru prima dată în zece ani, germanii se pot lăuda că sunt aproape la fel de buni ca şi chinezii" în acest segment, dar "o fac doar datorită standardelor de emisii de CO2", a spus William Todts.
La rândul său, Ursula von der Leyen a transmis semnale favorabile sectorului într-un discurs în Parlamentul European miercuri, confirmând că are în vedere revizuirea obiectivelor pentru 2035 pentru vehiculele cu emisii reduse (cum ar fi hibridele), pe care producătorii ar dori să le poată vinde în continuare după această dată.
De asemenea, Ursula von der Leyen a anunţat o iniţiativă pentru dezvoltarea de "vehicule electrice mici accesibile" fabricate în Europa, fără a oferi detalii suplimentare în acest moment, şi a confirmat un buget de 1,8 miliarde de euro pentru accelerarea producţiei de baterii electrice pe vechiul continent.
Aceste dezbateri vin într-un moment dificil pentru producătorii auto europeni, care se confruntă cu o serie de reduceri de locuri de muncă anunţate, în special în Germania.
Cum a evoluat, la nivel mondial, comerțul cu mașini electrice în august
Creşterea vânzărilor EV în China, care s-a situat în medie la 36% pe lună în primul semestru, s-a redus la 6% în august. Totuşi, vânzările de pe cea mai mare piaţă auto din lume ar urma să fie solide în trimestrul patru din 2025, noi fonduri fiind disponibile pentru subvenţii, a declarat analistul şef de la Rho Motion, Charles Lester.
China este responsabilă pentru mai mult de jumătate din vânzările globale de vehicule electrice, inclusiv maşini complet electrice şi hibride plug-in.
Per ansamblu, vânzările de maşini în China au înregistrat în august cel mai lent ritm de creştere din ultimele şapte luni. Cel mai mare producător mondial EV, grupul chinez BYD, şi-a redus ţinta globală de vânzări pe 2025 cu 16%.
Totuşi, august a fost cea mai bună lună de vânzări pentru maşini EV şi hibride pentru Geely, Xpeng şi Nio, ceea ce arată că firmele mai mici câştigă cotă de piaţă în China.
Creşterea de pe alte pieţe a compensat parţial încetinirea din statul asiatic. Cererea în SUA şi în Europa a crescut în august.
Luna trecută, vânzările globale de vehicule electrice pe baterii şi hibride plug-in au urcat la 1,7 milioane de unităţi, conform datelor Rho Motion.
Pe piaţa chineză s-au vândut 1,1 milioane vehicule. În Europa vânzările au crescut cu 48%, la 283.453 unităţi, în timp ce în America de Nord s-a înregistrat un avans de 13%, la 201.255 unităţi. În restul lumii vânzările au înregistrat o expansiune de 56%, la peste 144.280 vehicule.
Pe plan mondial, guvernele adoptă măsuri de încurajare a vânzărilor EV, în timp ce tensiunile comerciale şi încetinirea pieţelor auto ar putea duce la închideri de fabrici auto şi la concedieri.