Bagaje pierdute sau deteriorate. Tu știi ce drepturi ai?

Sursǎ foto: Shutterstock

Bagaje pierdute sau deteriorate. Tu știi ce drepturi ai?

Cuprins Articol:

Dacă ai ghinionul să pleci sau să te întorci din vacanță și să îți fie pierdute sau deteriorate bagajele, trebuie să știi că beneficiezi de mai multe drepturi în astfel de situații. Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) explică românilor ce trebuie să facă în astfel de situații, mai ales în contextul fluxului mare de călătorii ca urmare a Sărbătorilor de iarnă.

ANPC face o serie de recomandări utile, în cazul în care alegeți, în perioada sărbătorilor de iarnă, să vă deplasați cu avionul în spațiul Uniunii Europene, iar bagajele tale sunt pierdute sau deteriorate.

Ți s-au pierdut bagajele la aeroport? Ce trebuie să faci pas cu pas și când poți cere compensații

Dacă bagajele nu sunt predate pasagerilor, atunci când ajung la destinația finală, aceștia trebuie să completeze şi să depună, imediat o reclamaţie vizând bagajul întârziat la serviciul specializat din cadrul aeroportului. O copie a acestui document având un număr de înregistrare trebuie păstrată de pasager. După depunerea reclamaţiei operatorul de transport aerian vizat trebuie anunțat în termen de maximum 7 zile.

Dacă transportatorul recunoaşte pierderea unui bagaj înregistrat sau un bagaj înregistrat nu a sosit la destinaţie în termen de 21 de zile de la data la care ar fi trebuit să sosească, pasagerul este îndreptăţit să solicite compensaţii.

Drepturile consumatorilor, în cazul în care bagajele ajung cu întârziere sau sunt deteriorate

Operatorul de transport aerian răspunde pentru daunele suferite de pasageri din cauza distrugerii, deteriorării sau întârzierii bagajului. Prin Convenţia de la Montreal, care reglementează aceste situații, nu prevede, însă, o procedură de stabilire şi acoperire a daunelor provocate în aceste situaţii, ci numai o limită de răspundere a transportatorului aerian de maximum 1.000 DST (Drepturi Speciale de Tragere), aproximativ 4.500 lei (cursul de schimb poate fi urmărit pe pagina BNR).

În practică, operatorul de transport aerian este cel care stabileşte valoarea despăgubirilor, în principiu, pe baza documentelor anexate de pasageri. Astfel, în cazul întârzierii bagajelor, operatorii de transport aerian fie pun la dispoziţia pasagerilor o sumă de bani pentru produse de strictă necesitate (igienă şi îngrijire personală etc.), fie rambursează pasagerilor sumele plătite pentru produse de strictă necesitate, pe baza documentelor anexate la reclamaţie.

Drepturile pasagerilor în cazul pierderii bagajelor

Nici în cazul pierderii bagajelor, ca şi în situaţia în care acestea sunt distruse, deteriorate sau întârziate, nu există o procedură de stabilire şi acordare a despăgubirilor, ci doar o limită de răspundere a transportatorului aerian de maxim 1.000 DST (Drepturi Speciale de Tragere), aproximativ 4.500 lei (cursul de schimb poate fi urmărit pe pagina BNR).

După scurgerea celor 21 de zile de așteptare a bagajului, pasagerii trebuie să înainteze către operatorul de transport aerian o cerere de despăgubire, la care să anexeze copii ale următoarelor documente: reclamația privind bagajul întârziat (vezi mai sus), bilete, tichete de îmbarcare (boarding pass), listă a obiectelor din bagaj însoţită de documente doveditoare.

În practică, operatorii aerieni solicită pasagerilor al căror bagaj a fost pierdut să facă dovada valorii obiectelor conţinute în bagaj şi a obiectelor de strictă necesitate achiziţionate pentru a le înlocui pe cele pierdute. Despăgubirile vor acoperi în acest caz sumele dovedite, fără a se depăşi limita menţionată (1.000 DST). Dacă, în schimb, consumatorul nu poate proba valoarea obiectelor din bagaj şi a celor de strictă necesitate achiziţionate, companiile aeriene acordă de regulă despăgubiri în funcţie de greutatea bagajului, conform propriilor reguli de transport (în cele mai multe cazuri, se va acorda o despăgubire de aproximativ 20 euro/kg).

În cazul în care pasagerii nu sunt mulţumiţi de valoarea despăgubirilor, iar încercările de soluţionare a problemei fie pe cale amiabilă, fie prin intermediul unor organisme de soluţionare alternativă a disputelor (ADR) nu dau rezultat, se pot adresa instanţei de judecată, care va face o evaluare a daunelor suferite de pasageri.

Personalizate pentru tine