Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a câștigat definitiv procesul deschis, în 2022, de operatorul economic Blue Air Aviation SA, potrivit unui anunț venit din partea instituției.
Cauza, care s-a aflat pe rolul Judecătoriei Sectorului 1, a avut ca obiect contestarea procesului verbal de constatare a contravenției nr. 1018218/4.10.2022 și Raportul de Analiză și stabilire a sancțiunii nr. 8/4.10.2022, în baza cărora operatorul economic reclamant, Blue Air Aviation SA a fost sancționat cu amendă în valoare de 9.894.200 lei.
Sancțiunea aplicată, în 2022, de ANPC, se refrea la consecințele anulării a 11.289 curse de pasageri operate de Blue Air Aviation SA, în perioada 30 aprilie 2021-30 aprilie 2022, pentru care consumatori din 20 de state membre ale Uniunii Europene au efectuat plăți în valoare totală de 66.585.967,68 lei.
Care au fost procedurile care au fost urmare
În conformitate cu prevederile transpunerii în legislația națională a Directivei europene Omnibus, în urma publicării în Monitorul Oficial a Ordinului președintelui ANPC, care preciza procedura de urmat în acest caz, a fost constituită o comisie specială, la nivelul Autorității, pentru stabilirea sancțiunilor care se impun. Aceasta a studiat atent rezultatele controalelor și a stabilit aplicarea unei amenzi, în valoare de 9.894.200 lei, în conformitate cu prevederile art.154 (2) din Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, cu modificările și completările ulterioare.
Având în vedere că abaterile constatate privesc atât consumatori din România, cât și din UE, ANPC, prin Direcția Generală Control Supraveghere Piață și Armonizare Europeană, a transmis, la acel moment, în 2022, o alertă către Comisia Europeană şi autorităţile omoloage ANPC, din celelate state membre, prin care solicită verificarea, la nivel european a încălcărilor similare de legislație, altele decât cele reclamate la ANPC, ori dacă s-au luat deja măsuri de asigurare a respectării legislației, pe teritoriul UE, împotriva unor astfel de abateri ale companiei Blue Air Aviaton SA.
Reamintim că statul român trebuie să recupereze aproape 34 de milioane de euro de la Blue Air. Blue Air și-a băgat în vrie pasagerii când a anunțat că intră în insolvență, în martie. Imediat, multe mii de călători au început anevoiosul drum de a-și recupera banii pe bilete în timp ce rivalii de pe piață au umplut golurile, cu curse alternative.
Reprezentanții companiei autohtone, care oferea curse low-cost încă din anul 2004, au arătat cu degetul către Autoritatea Națională de Protecție a Consumatorului (ANPC) care a decis aplicarea unei amenzi-record, în iulie 2022, care „a îngropat” compania.