Biletele de avion se vor scumpi de anul viitor, experții din industrie consultați de wall-street.ro anticipând un plus de 30% pentru acoperirea costurilor de operare. Lufthansa, cel mai mare operator din Europa, a rupt tăcerea în urmă cu o zi și a anunțat o taxă suplimentară de până la 72 de euro doar pentru a-și acoperi costurile suplimentare generate de reglementăile UE privind emisiile de carbon.

”Pentru acoperirea costurilor care au crescut în ultimii ani – cu personalul, cu piesele, consumabilele, cu taxele UE - ar fi necesară o scumpire a biletelor cu aproximativ 30%. Este o scumpire care evident nu va fi îndurată ușor de pasageri, pentru care orice sută de lei în plus la costul biletului se simte imediat”, a declarat Matt Ian David, CEO al Dan Air, una dintre cele mai noi companii aeriene din România.

În tabel sunt prezentate prețurile de bază afișate de operatori. ATENȚIE: Unele prețuri din tabel nu includ și costul bagajului de cală/bagajului de cabină. Acest cost poate contribui semnificativ la valoarea totală a biletului.

*A fost luată în calcul plecarea avionului din București către destinația finală menționată în tabel. În cazul Dan Air, plecarea se face din Bacău.

Nemții de la Lufthansa tocmai au anunțat o suprataxă, începând de anul viitor, pentru a acoperi costurile introduse de sistemul UE de comercializare a certificatelor de emisii (ETS) și de mandatele privind combustibilii de aviație sustenabili (SAF). Din grupul Lufthansa fac parte Eurowings, Swiss, Austrian și Brussels Airlines.

"Grupul de companii aeriene nu va putea suporta singur costurile suplimentare în creștere rezultate din cerințele de reglementare în următorii ani", au declarat reprezentanții Lufthansa.

Este este logic să presupunem că alte companii aeriene vor urma exemplul Lufthansa în încercarea de a transfera costurile tot mai mari ale reglementărilor de mediu din UE

Dudley Shanley, analist în cadrul Goodbody

Operatorii aerieni de mici dimensiuni, așa cum este și cazul Dan Air încearcă să se lupte cu giganții din industrie oferind prețuri mai mici. Costul mediu al unui bilet pe rutele Dan Air este de 97 euro, fiind unul dintre puținii operatori locali care includ în preț și costul bagajului de cală. În special în cazul operatorilor low cost, bagajul de cală se plătește separat și poate ajunge să coste – în cazul zborurilor ieftine - cât biletul propriu-zis pentru călătorie.

Totuși, menținerea acestor prețuri devine tot mai dificilă în condițiile în care marii jucători aerieni sunt adesea avantajați de deciziile guvernelor din UE.

Luftansa a primit miliarde de euro de la statul german în timpul pandemiei. Cum poți concura echitabil în aceste condiții? În plus, o altă lege care afectează medul concurențial este taxa pe emisii de carbon, care este aplicată discriminatoriu operatorilor aerieni.

Matt David (foto), CEO Dan Air

”Mai exact, marii operatori, care poluează mai mult, beneficiază de discounturi în privința taxe UE pentru poluare. Dacă poluezi mai puțin pentru că nu ai flotă mare, așa cum este cazul nostru, nu primești discounturi pentru certificatele de emisii de carbon care trebuie achiziționate”, menționează Matt David.

În 2020, primul an al pandemiei COVID-19, Comisia Europeană a aprobat un ajutor de stat german în valoare de 6 mld. euro, banii fiind folosiți pentru recapitalizarea Deutsche Lufthansa AG.

”De astfel de ajutoare au beneficiat doar marii operatori, iar în acest fel a fost destabilizată piața. În plus, micii operatori sunt discriminați și de către furnizori: de exemplu, anumiți furnizori de consumabile pentru frânele avioanelor pun condiția ca un operator să aibă minim 10 aeronave pentru a avea contract cu ei”, spune șeful Dan Air.

Biletele ieftine de avion rămân doar un vis din trecut? Cum au reacționat ceilalți operatori aerieni întrebați de scumpiri

Autoritățile europene de reglementare au introdus reguli care cer furnizorilor de combustibil să se asigure că 2% din combustibilul de pe aeroporturile UE este SAF (combustibilii de aviație sustenabili) până în 2025. Cota ar urma să urce la la 6% în 2030 și 70% în 2050, fiind de așteptat ca aceste măsuri să ducă la o creștere a costurilor în sectorul aerian.

"Cred că este logic să presupunem că alte companii aeriene vor urma exemplul Lufthansa în încercarea de a transfera costurile tot mai mari ale reglementărilor de mediu din UE", a declarat, pentru Reuters, Dudley Shanley, analist în cadrul administratorului de investiții Goodbody

Citiți și Companiile aeriene vor continua să anuleze sau să întârzie zboruri până în 2027. De ce problema nu s-a rezolvat după pandemie?

Wizz Air, cel mai mare operator aerian low-cost din România, a evitat un răspuns tranșant cu privire la posibilitatea de a scumpi biletele pentru a acoperi noile taxe de mediu impuse de UE. Astfel, reprezentanții Wizz spun că vor să evite suprataxele suplimentare, șă adaugă faptul că "pentru a evita împovărarea pasagerilor cu costuri mai mari, solicităm guvernelor să ofere stimulente pentru a permite industriei aviatice să își atingă obiectivele de mediu mai eficient".

Air France-KLM a impus o taxă de contribuție SAF în ianuarie 2022, adăugând până la 12 euro la tarifele business și până la 4 euro la tarifele economice la momentul respectiv. Acum, operatorul ia în considerare măsuri similare celor anunțate de Lufthansa, a declarat o persoană familiarizată cu problema, citată de Reuters.

Operatorul britanic EasyJet, care și-a concentrat o mare parte din strategia de mediu pe reducerea emisiilor de carbon prin utilizarea tehnologiei hidrogenului, a declarat că nu intenționează să urmeze exemplul Lufthansa.

IAG, proprietarul British Airways, și Ryanair nu au răspuns solicitărilor cu privire la posibilitatea introducerii unor taxe suplimentare.

În Statele Unite, atât United Airlines cât și Southwest au declarat că nu au o suprataxă de mediu.

"Un zbor Lufthansa de la Madrid cu transfer la Frankfurt la Shanghai și retur va costa cu aproximativ 220 de euro mai mult în 2035", a declarat Lufthansa Group într-un document recent, citat de Politico. Pentru comparație, creșterea ar fi de doar 40 de euro pentru aceeași călătorie cu o companie aeriană din afara UE, care zboară via Istanbul.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe
9news.ro Promo

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Ionut Sisu
Ionuț Șișu scrie pentru Wall-Street.ro din anul 2011, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef adjunct . El și-a început activitatea în presă în 2007, în departamentul de limbă engleză al Mediafax monitorizare. În perioada 2008-2009, Ionuț a acoperit domeniile piețe de capital și finanțe personale în cadrul Business Standard, publicația de afaceri a trustului Realitatea-Cațavencu. După o scurtă perioada de timp în cadrul Corect...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri