Anulările sau amânările anumitor zboruri vor continua să dea bătăi de cap călătorilor încă cel puțin trei ani, spune Matt Ian David, CEO al Dan Air, una dintre cele mai noi companii aeriene din România. El subliniază că tocmai din această cauză, la nivelul întregii industrii, mulți pasageri nu mai cumpără bilete cu luni de zile înainte de zbor, ci cu doar câteva săptămâni.

Situația dă bătăi de cap operatorilor, care nu știu decât cu câteva zile înaintea unui zbor dacă acesta va fi plin (și profitabil) sau dacă va pleca la jumătate de capacitate și va genera o pierdere.

”După pandemia de COVID, care a generat foarte multe anulări de zboruri, pasagerii au renunțat să mai cumpere bilete cu mult timp înainte de călătorie și preferă să le achizioneze mai aproape de momentul zborului. Acum se cumpără bilete în medie cu aproximativ 2 săptămâni înainte de zbor, ceea ce pune în dificultate operatorii aerieni deoarece nu au predictibilitate financiară. Noi ne uităm la un zbor Bacău-Londra și vedem că factorul de încărcare este 50% cu trei zile înainte. Apoi, în ziua zborului avem 100%”, afirmă Matt David.

Referindu-mă la întreaga industrie, abia după ce va debuta sezonul de vară, de la 1 iunie, vom vedea cu adevărat ce înseamnă anulări și amânări de zboruri.

Matt David, CEO Dan Air

De ce companiile anulează și astazi zboruri, deși scuza pandemiei nu mai există?

Șeful Dan Air explică faptul că pandemia COVID 19, din perioada 2020 - 2022 a oprit sau a redus masiv numărul de zboruri, și tot atunci s-au oprit din lucru și producătorii de aeronave. Când aceștia și-au blocat activitatea, timpul de livrare al aeronavelor a fost împins cu 2-3 ani de zile.

”Ce avioane trebuiau livrate livrate în 2024 vor fi livrate în 2027. Așadar, eu mă aștept ca până în 2027 să persiste aceste modificări de orar. 2027 este un scenariu optimist, mai realist ar fi 2029. Mă aștept să existe multe anulări deoarece operatorii consacrați care au vândut deja bilete nu au avioanele livrate. Ca atare, trebuie să anuleze o parte din zboruri pentru că nu au cu ce zbura”, spune Matt David.

Când un mare operator aerian face o comandă de zeci sau sute de avioane, el realizează anticipat și un plan de zboruri pentru respectivele aeronave. ”El va vinde anticipat bilete și va deschide noi rute chiar dacă avioanele efectiv nu au fost livrate. Apoi te trezești cu o pandemie care îți împinge toate livrările și programul cu 3 ani mai târziu”, menționează directorul Dan Air.

O soluție pentru operatorii aerieni aflați în această situație este să închirieze aeronave pentru putea onora zborurile programate și biletele deja vândute pasagerilor. Dan Air este o companie românească fondată în 2017, dar care până în 2021 (când și-a schimbat numele din ”Just Us Air” în ”Dan Air”) a operat doar zboruri în regim ACMI (Aircraft. Crew. Maintenance. Insurance), adică și-a închiriat propriile aeronave, cu echipaj inclus, operatorilor care nu aveau suficiente aeronave pentru a-și acoperi rutele deja vândute.

”Noi, de exemplu, am zburat pentru Air Serbia timp de doi ani pentru același motiv menționat anterior: ei fiind operator de Airbus, nu au primit la timp avioanele de la producător și au acoperit zborurile în acest fel”, spune David.

Dan Air a mai operat zboruri în regim ACMI și pentru companii precum Air Cote D’Ivoire, Jazeera Airways, Transavia, TUI, Air Moldova, Air Baltic, Air Serbia și Wizz Air. Compania operează acum curse regulate exclusiv de pe Aeroportul Internațional “George Enescu” Bacău.

În 2023, a fost primul operator care opera curse de pe noul aeroport din Brașov, dar s-a mutat la Bacău din cauza programului de pe aeroportul Brașov.

”Decizia a fost strict legată de programul de operare a aeroportului. Nu poți să faci profit dacă nu faci minim trei rotații pe zi. Acolo puteam să facem una și jumătate. Existau întârzieri care provocau neplăceri pentru pasageri și implicit pierderi financiare pentru companie”, spune Matt David.

Potrivit acestuia, Dan Air a înregistrat o pierdere de aproximativ 3 mil. euro ca urmare a operațiunilor din Brașov, dar speră că va ajunge la break-even anul acesta.

Compania operează în prezent zboruri către 12 destinații, dar va ajunge în curând la 14, după lansarea rutelor către Dortmund și Paris. Dan Air operează zboruri din Bacău către Italia, Belgia, Franța, Spania, Germania, Irlanda și Marea Britanie. Costul mediu al unui bilet pe rutele Dan Air este de 97 euro, fiind unul dintre puținii operatori locali care includ în preț și costul bagajului de cală. În special în cazul operatorilor low cost, bagajul de cală se plătește separat și poate ajunge să coste – în cazul zborurilor foarte ieftine - cât biletul propriu-zis pentru călătorie.

Dan Air ia în calcul extinderea ofertei cu zboruri ce decolează din București începând cu ultimul trimestru din acest an / primul trimestru din 2025.

Sursa foto: Dan Air

Abonează-te pe
9news.ro Promo

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Ionut Sisu
Ionuț Șișu scrie pentru Wall-Street.ro din anul 2011, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef adjunct . El și-a început activitatea în presă în 2007, în departamentul de limbă engleză al Mediafax monitorizare. În perioada 2008-2009, Ionuț a acoperit domeniile piețe de capital și finanțe personale în cadrul Business Standard, publicația de afaceri a trustului Realitatea-Cațavencu. După o scurtă perioada de timp în cadrul Corect...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri