Marco Hößl a venit in urma cu sapte ani in Romania, pentru a conduce vanzarile nationale ale Lidl pe plan local. Dupa trei ani a trecut pe partea de vanzari internationale in cadrul Kaufland si de doi ani este director general al companiei. In acest timp a bifat si a mentinut business-ul din Romania pe prima pozitie in clasamentul retailerilor si „cursa” nu se opreste aici, intrucat in comert este „ca in Formula 1 – cine franeaza primul, pierde”, spune intr-un interviu acordat wall-street.ro executivul german.

Marco Hößl si-a inceput cariera in retail in urma cu zece ani, de pe pozitia de director regional de vanzari in cadrul Lidl. Mai tarziu, a ajuns pe partea de vanzari internationale, in Neckarsulm, si a sprijinit, pe langa proiectele din Polonia, Ungaria, Suedia si Norvegia, si deschiderea de tara Lidl Elvetia. Ulterior, a ocupat pozitia de director de vanzari in Germania si Austria.

Dupa aceasta, a schimbat departamentul si a devenit director de logistica la Lidl, iar in urma cu sapte ani a venit pe partea de conducere nationala de vanzari in Romania. A fost trei ani activ in pozitia de director regional in Chiajna, apoi a avut facut pasul spre Kaufland, in vanzari internationale. De peste doi ani conduce operatiunile Kaufland in Romania din pozitia de director general, fiind unul dintre cei mai discreti CEO din industria de profil.

Anul trecut, retailerul a ajuns la o retea de 115 hipermarketuri, raportand o cifra de afaceri de 9,69 miliarde lei (2,13 miliarde euro), in crestere cu 5,6% fata de 2015. Profitul inregistrat a fost de 653 de milioane de lei (145 de milioane de euro), in crestere cu 0,67% fata de anul anterior.

Wall-Street.ro: Cat de ridicat este apetitul dvs. pentru risc si in functie de ce factori va place sa riscati?

Marco Hößl: Cum se poate observa la burta mea, am un apetit foarte mare iar acesta vine de obicei mancand. Revenind la lucruri mai serioase, nu este ca si cum iti doresti neaparat sa-ti asumi un risc, dar in retail este ca in Formula 1, cine franeaza primul pierde cursa. Nu este important daca iti asumi de unul singur un risc sau nu, important este sa le permiti si angajatilor acest lucru, tocmai ca sa persistam si in viitor ca o companie creativa si inovativa.

Wall-Street.ro: Cine este rolemodel-ul dvs. in business? De ce?

Marco Hößl: Nimic nu mi se pare mai rau decat sa copiezi un model. Cine este singur un rolemodel se poate uita si in oglinda. Opusul unui rolemodel este imaginea pe care o reprezinti iar pe o imagine impecabila punem foarte mult pret aici la Kaufland. Pentru ca suntem o companie de succes ar trebui sa fim in tot ceea ce intreprindem un model de urmat.

Wall-Street.ro: Ce incentives/factori motivatori functioneaza cel mai bine pentru angajatii dvs, in prezent? Dar comparat cu acum cativa ani?

Marco Hößl: Am fost pentru al doilea an consecutiv certificati ca „Top Employer” si suntem singurul retailer care face parte din top trei cei mai apreciati angajatori. Ma bucur de acest lucru iar acesta este meritul tuturor angajatilor nostri care reprezinta motorul succesului nostru.

In comparatie cu anii trecuti, sunt bucuros ca nu mai purtam costum si cravata. Cravata oricum bloca circulatia sangelui catre creier, ceea ce nu se potriveste cu o companie creativa precum Kaufland.

Sunt incantat ca toti ne vorbim la per-tu acum si suntem mult mai deschisi.

Consider ca cel mai important intr-o companie este o cultura deschisa a greselilor si din pozitia de sef sa nu ai impresia ca stii totul cel mai bine. Angajatii au nevoie de aer ca sa respire. Trebuie sa le sustinem creativitate si sa-i formam pentru a fi „decidenti”. In compania noastra este permis sa se faca si greseli. Important nu este sa te preocupe cine e gresit, ci sa cauti imediat solutiile pentru reusita.

Pe langa un salariu motivant, posibilitatea unei asigurari de sanatate privata, o zi in plus de concediu fata de ce este prevazut legal, mai oferim si o serie de masuri de sprijinire a sanatatii angajatilor cum ar fi: cursuri Yoga, antrenamente de alergare, consiliere de nutritie s.a.. In plus angajatii nostri au posibilitatea in doua zile platite/an sa se implice in actiuni de voluntariat la unul dintre cele 200 de proiecte sociale pe care le sprijinim.

Wall-Street.ro: Cat timp poate functiona business-ul ca acum, fara top 3 oameni din companie, in opinia dvs? Ce provocari ar trebui depasite?

Marco Hößl: Daca succesul unei companii ar depinde doar de 1, 2 sau 3 persoane atunci ceva ar fi total gresit. Este secretul unei companii de succes sa-si tina angajatii puternici aproape de ea. O sa incerc sa va explic pe baza unui exemplu din fotbal. Timpurile cand Maradona castiga meciul facand singur dribling au trecut. Astazi, o echipa de succes este o echipa de jucatori buni care lucreaza impreuna, iar la final nu este important cine a marcat golul. Doar ca fiecare trebuie sa marcheze. Cunosti dictonul „There is no «I» in Team, but there is it in WIN" ? Impreuna suntem puternici si compania functioneaza chiar si cand nu suntem noi, din bordul de conducere, prezenti.

Cand am fost ultima data in concediu nu m-a sunat nimeni de la munca. Un manager bun ar trebui sa fie recunoscut dupa cat de bine functioneaza lucrurile si fara el.

Wall-Street.ro: Ce decizie mica ati luat in ultimele luni, dar a avut impact mai mare decat cel asteptat initial?

Marco Hößl: Cand pinguinii merg la vanatoare unul trebuie sa ia decizia de a sari primul in apa. In cazul in care nu se loveste de o piatra sau nu este mancat de un urs polar, sar si ceilalti pinguini in apa si prind pesti impreuna. Daca nu ar lua niciunul decizia, atunci toti ar muri de foame. Nu iau singur hotarari la Kaufland, le luam cu totii impreuna. Este important sa avem o cultura deschisa a greselilor, deoarece decizia fiecaruia poate fi corecta sau gresita, dar noi nu cautam vinovati, ci de fiecare data cautam doar solutii. Cred ca este foarte important sa lasam fiecare angajat in cadrul departamentului sau sa ia singur decizii.

Wall-Street.ro: Ce cuvant (unul singur!) ati dori sa fie asociat brandului vostru, in mintea clientilor (exemplu – Apple = diferit, Google = cautare etc.)

Marco Hößl: Noi nu suntem nici Apple si nici Google, din acest motiv nu putem fi asociati doar cu singur cuvant. Ar fi si pacat si plictisitor daca clientii ar avea doar un cuvant pentru noi.

Wall-Street.ro: Daca ar trebui sa pleci pentru 1 an de zile si ati putea lasa o singura fraza angajatilor, dupa care sa se ghideze acel an, ce ai scrie?

Marco Hößl: Daca viata iti da lamai, cere sare si Tequila.

Wall-Street.ro: Cum arata strategia de extindere pentru acest an? Unde intentionati sa deschideti noi magazine? Luati in considerare si locatii non-traditionale? (gen benzinarii)

Marco Hößl: In acest an financiar (pana in februarie 2018), o sa mai deschidem magazine in Bucuresti, Cluj-Napoca, Buzau si Satu Mare. Suprafetele sub 2.500 mp nu reprezinta interes pentru noi.

Wall-Street.ro: Cand veti deschide magazinul din centrul comercial din Sibiu?

Marco Hößl: Asta depinde de finalizarea centrului comercial, deoarece noi suntem doar chiriasi acolo. In principiu nu excludem nici pe viitor inchirierea de spatii. Noi credem ca in spatiile alese din mall-uri suprafete de 4.000 mp pot fi profitabile. Aceasta este si o oportunitate pentru dezvoltatorii de mall-uri ca pe viitor sa aiba comercianti de alimente cu amanuntul pe post de chiriasi „ancora”, fara sa le puna la dispozitie imediat 10.000 mp si in acest fel ar avea mai mult spatiu pentru alte concepte de retail.

Wall-Street.ro: Cu ce scenarii de business lucrati in acest an? (optimist vs. pesimist)

Marco Hößl: Noi gandim in fiecare an optimist, cei pesimisti fac ceva gresit.

Wall-Street.ro: Care considerati ca va fi miza in comertul modern in acest an?

Marco Hößl: Cine incearca sa prinda fiecare trend, este de obicei pe langa. Daca va dezvaluiesc aici pe ce trend ne concentram ne-am fura singuri avantajul pe care il avem la elaborare.

Abonează-te pe
9news.ro Promo

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Succese »


Setari Cookie-uri