31 Mai 2010
ABC-ul fiecarui antreprenor pentru valul II de criza
In conditiile economice actuale, antreprenorii care au curajul sa paseasca in mediul de business pe cont propriu sunt priviti cu scepticism, foarte putini fiind creditati cu sanse reale de succes. Despre cum pot ei insa sa exploateze contextul si oportunitatile create de criza financiara, intr-un mini-abecedar redactat de cativa dintre cei mai cunoscuti oameni de afaceri romani.
Lionachescu: Nu va iluzionati ca va ofera cineva umbrela cand ploua
"La noi, majoritatea antreprenorilor au apucat doar 5 ani de capitalizare", spune Doru Lionachescu (foto).
In aceste conditii, trebuie avute in vedere cateva aspecte - economia are cicluri, teoria economica demonstrand ca exista atat perioade de crestere, cat si etape de scadere; antreprenorul roman este singur in fata crizei; este prima oara cand toate activele si geografiile lumii se prabusesc.
"Nu va iluzionati ca va ofera cineva umbrela cand ploua. Trebuie create resurse atunci cand e bine din punct de vedere economic. Daca pana acum am avut crize limitate geografic sau sectoriale, acum este prima oara cand toate activele si georgrafiile se prabusesc. Nu cred ca diversificarea este o solutie, intrucat s-a demonstrat ca cei mai loviti au fost antreprenorii care s-au diversificat. Trebuie sa ne intoarcem la competentele de baza, sa renuntam la iluzia ca stim sa le facem pe toate bine", crede Lionachescu.
Din punct de vedere macroeconomic, oficialul Capital Partners a invocat principiul celor "3C", vitali, in opinia sa, pentru iesirea din criza financiara.
"Trebuie sa repornim creditarea, un lucru foarte dificil in Romania. Ne asteapta un deceniu de stagnare economica daca nu repornim creditarea. Nu exista capitalism fara creditare. In al doilea rand, trebuie reconstruita credibilitatea. Fara credibilitate la nivelul politicii publice nu mai exista cale de iesire din recesiune. Si nu in ultimul rand, constructia unui noul model de crestere economica care sa se bazeze pe economie si investitii si nu pe sistemul “imprumutam sa consumam”, care nu mai functioneaza", argumenteaza Doru Lionachescu.
Talpes: Conteaza sentimentul fata de brand
Consumatorii vor sa stie mai mult despre produsele pe care le achizitioneaza. In aceste conditii, antreprenorul are de urmat cativa pasi. "Vorbeste pe limbajul consumatorului si nu pe al tau, ofera continut de valoare, pozitioneaza-te ca un consultant, expert pentru ca apoi sa vinzi", spune Florin Talpes.
De asemenea, nu mai este importanta doar vizibilitatea unui brand, ci acum conteaza "sentimentul fata de brand" al consumatorului. "Acum 2 ani era suficient sa analizezi comportamentul consumatorului o data pe an, acum este necesar sa faci lucrul asta in fiecare zi", sustine Talpes.
Ce a invatat din criza Florin Talpes, seful Softwin
Nacu, Enterprise Investors: Cash-ul este rege
1. "Cash-ul este rege" (productie)
In opinia lui Cristian Nacu, trebuie redusa perioada de plata si garantii bancare, in favoarea platii in avans sau pe loc. In plus, este necesara supravegherea atenta a clientilor.
2. "Cash-ul este rege" (retail)
Trebuie extinsa perioada de plata a facturilor, reducerea perioadei de colectare si incasare a bonurilor de masa, eliberarea unor active gajate. De asemenea, trebuie renegociate imprumuturile, in conditiile in care bancile inteleg faptul ca majoritatea companiilor trec printr-o perioada mai sensibila.
In plus, antreprenorii trebuie sa fie pregatiti pentru iesirea din criza financiara, cu resurse acumulate din timp.
Dragos Petrescu: Antreprenorul trebuie sa invete mult
"Antreprenorul nu are o viata prea usoara, in conditiile in care doar 6% dintre initiativele de business au succes. Un antreprenor de succes are 2 calitati: una genetica si una de educatie – trebuie sa invete foarte mult, sa citeasca si sa se documenteze in permanenta", spune Petrescu.
Strategia companiei pe care o conduce pentru acest an se focuseaza pe dezvoltare prin achizitii si controlul foarte atent al costurilor.
Anca Bidian: Antreprenorul este o stare de spirit
"Nu ne foloseste la nimic sa ne vaitam. Spiritul antreprenorial va continua sa existe, nu l-a oprit nimic. In viziunea mea, antreprenorul este o stare de spirit", sustine Bidian.
Pentru a fi un antreprenor de succes ai nevoie de ambitie, pasiune, viziune, rezistenta si curaj. In plus, a astepta in aceasta perioada, fara a continua investitiile, este "moarte curata", crede CEO-ul Kiwi Finance.