23 Iulie 2013
10 ponturi esentiale pentru un discurs memorabil
“Acum e timpul meu!”. Aceasta gandire va “omori” un discurs de fiecare data. Este foarte posibil sa fi ascultat cel putin de cateva ori in viata discursuri greoaie si plictisitoare, pline de detalii fara rost si sens. Daca da, atunci ai inteles ceva ce probabil vorbitorii insisi nu au inteles – acesta este timpul audientei si speakerii erau doar invitati.
1. Fii memorabil
Atunci cand scrii un speech, ai doua obiective majore: sa faci o impresie buna si audienta sa aiba 2-3 lucruri de invatat si de aplicat. Restul este doar entertainment. Cum poti atinge aceste puncte cruciale? Ia in calcul strategiile urmatoare:
1. Fii memorabil
Suna usor in teorie. Ai nevoie de disciplina si imaginatie pentru a reusi asta. De multe ori, audienta va retine o singura fraza. De exemplu, John F. Kennedy este cunoscut mai ales datorita declaratiei din 1961: “Si deci, compatriotii mei americani, nu intrebati ce poate tara sa faca pentru voi; intrebati ce puteti face voi pentru tara voastra”. Tehnic, fraza in sine se foloseste de contrast pentru a atrage atentia. Mai important este mesajul din spatele frazei – nu trebuie sa asteptam de la stat totul ci trebuie sa muncim pentru a primi. Urmeaza exemplul lui Kennedi – condenseaza-ti tema principala in 15-20 de cuvinte si construieste totul in jurul acesteia.
Mai sunt si alte exemple retorice, precum sintagma folosita de Ronald Reagan care s-a referit la America ca fiind “un oras stralucitor pe un deal”. Imaginea evoca mostenirea religioasa, libertatea si promisiunea.
Asa ca foloseste-te de metafore, analogii, surprize, axiome. Toate acestea functioneaza. Construieste in jurul lor si plaseaza-le, cel mai bine, spre final.
2. Construieste o structura solida
Audientele asteapta doua lucruri de la un vorbitor: un drum si o destinatie. Vor sa stie unde vrei sa ajungi si de ce. Asa ca seteaza asteptarile la inceput. Apoi structureaza si simplifica. Scoate din speech orice este inutil, contradictoriu sau care poate crea confuzie.
3. Nu rata partea de inceput
La inceput, este bine sa faci ceva memorabil, sa captezi atentia. Spune o anecdota, impartaseste ceva deosebit. Deschide cu o intrebare – si roaga audienta sa ridice mainile. Implica publicul inca de la inceput. Capitalizeaza feedback-ul pozitiv pe care il primesti.
Sursa foto
4. Foloseste tonul potrivit
Uite-te la mesajul tau. Se potriveste cu spiritul evenimentului? Va scoate ce este mai bun din oamenii din sala? Daca vorbesti in cadrul unui eveniment profesional, incearca sa fii jovial si totodata profesional. Poetul Maya Angelou a notat “am invatat ca oamenii vor uita ce ai spus, oamenii vor uita ce ai facut, dar oamenii nu vor uita niciodata cum i-ai facut sa se simta”. Chiar daca audienta uita tot ce ai spus, considera speech-ul tau un succes daca oamenii au plecat cu zambetul pe buze. Este un mesaj in sine, si unul pe care il vor impartasi.
5. Umanizeaza-te
Fii autoironic privind emotiile tale; toti vor intelege emotiile si toti se vor regasi, intr-un fel, alaturi de tine. Impartaseste o poveste despre tine, dar doar daca aceasta face o trecere spre ideile tale principale.
Scrie ca si cum ai purta un dialog cu un prieten. Nu incerci sa vinzi ceva si nici sa tii o predica. Esti tu insuti/insati. Pe scena, poti sa fii cel mai bun.
6. Repeta-te
Atunci cand scrii un speech, repetitia este mama invataturii. Repeta cuvinte cheie, fraze si teme. Incearca sa “inozi” informatiile astfel incat sa iti permita sa repeti chestiunile de importanta majora, ca intr-un refren muzical.
7. Foloseste tranzitii
Pauzele atrag atentia – si aceasta tactica creaza anticipatie (alaturi de faptul ca ii trezeste pe cei ce sunt dezinteresati). Similar, o propozitie precum “deci, iata ce am invatat din asta” capteaza de asemenea interesul.
Sursa foto
8. Include elemente din teatru
Covey ofera apoi voluntarului o alta solutie – sa inceapa sa puna o piatra, apoi nisip, apoi o alta piatra, apoi nisip, si tot asa pana cand bolul se umple. Ca prin magie, exista destul spatiu pentru toate. Mesajul – mentine balanta. Nu scapa din vedere lucrurile esentiale, in viata ta de zi cu zi.
Evident, Covey putea sa spuna toate acestea verbal, dar impactul ar fi fost mult mai mic. In schimb, el a ilustrat acest fapt cu obiecte, intr-un fel in care audienta nu va uita. Daca reusesti ceva teatral, similar, te vei asigura ca prezentarea ta nu va fi uitat repede.
Sursa foto
9. Incheie puternic
Finalul va fi ultima impresie si cea despre care vor discuta oamenii atunci cand vor iesi pe usa.
10. Nu te lungi
Sursa foto