“Parintii elicopter” si-au intrat in drepturi saptamana aceasta, odata cu inceperea anului scolar revenind la obiceiul care da peste cap traficul oricum sufocat din marile orase din Romania: transportatul copiilor cu masina, in fiecare zi, pana in fata scolilor. Romania nu este unica in aceasta privinta, problema existand si in tarile foarte dezvoltate, diferenta fiind insa ca in acestea se fac eforturi ce variaza de la incurajarea copiilor sa foloseasca bicicletele si transportul in comun, la amendarea parintilor care se incapataneaza sa isi “parasuteze” zilnic copiii in fata scolilor.

Situatia din Bucuresti: Tot mai putini copii merg pe cont propriu la scoala. Primaria se gandeste la autobuze scolare

Chiar daca nu exista o statistica in acest sens, numarul parintilor care isi transporta cu masina copiii la scoala a crescut simtitor in ultimii ani, lucru cu usurinta observabil la inceperea anului scolar.

Cu o infrastructura construita mai degraba pentru traficul din anii ’80, Bucurestiul este sufocat in special in primele ore ale zilei, atunci cand scolile se deschid si majoritatea bucurestenilor se indreapta spre locurile de munca. In plus, zonele din jurul scolilor devin chiar mai aglomerate din cauza parintilor care refuza sa isi lase copiii la cateva zeci sau sute de metri de scoala, preferand in schimb sa opreasca masinile pe strazile extrem de inguste si blocand astfel traficul.

Si Robert Negoita, primarul Sectorului 3 din Bucuresti, a criticat recent parintii care vor sa isi duca copiii “pana in banca”.

Am vazut, nu o data, parinti care vor sa-si duca pruncii pana in clasa, in banca. Nu e in regula sa lasi masina afara care blocheaza circulatia”, a spus Negoita.

Primaria Capitalei si Primaria Sectorului 3 au demarat luna aceasta un program pilot la scoala nr. 195 (cea mai mare din tara – 2.500 de elevi), prin care elevii beneficiaza de transport cu autobuze scolare puse la dispozitie de Primaria Capitalei, prin Societatea de Transport Bucuresti (STB). Practic, STB a infiintat patru linii de autobuz scolare speciale, care vor functiona in corelare cu structura noului an scolar, doar in perioadele semestriale cand sunt desfasurate cursuri.

Dupa derularea fazei proiectului-pilot, in functie de rezultate, se va decide daca se vor implementa si alte trasee care sa deserveasca mai multe unitati de invatamant.

Cel mai des invocat motiv de catre parinti este dorinta de a oferi “cea mai buna educatie posibila” propriilor copii, fiind astfel nevoiti sa ii transporte chiar si in partea opusa a orasului, acolo unde se afla mult-dorita scoala gimnaziala sau liceu. Explicatia poate fi considerata rezonabila, insa motivul pentru care copiii nu sunt indrumati catre mijloacele de transport in comun, sau chiar sa mearga pe jos in cazul distantelor de 1-2 km, ramane unul greu de inteles.

Germania: Elevii sunt invatati sa foloseasca autobuzele si biciclete in primii ani de scoala

Nici orasele germane nu sunt complet imune la cresterea traficului in perioadele scolare, insa aglomeratia este in general limitata la zonele din jurul unitatilor de invatamant, nu chiar la intregul oras, asa cum se intampla in Bucuresti.

Si aici, cea mai mare problema este reprezentata de parintii care opresc chiar in fata scolilor, in locatii unde stationatul este interzis.

Transportul copiilor cu masina la scoala este o practica intalnita in special in primii 2 ani de invatamant. In clasa a 3-a, elevii germani participa la cursuri despre regulile de circulatie pentru biciclisti, acesta fiind de altfel si momentul in care majoritatea dintre ei incep sa foloseasca bicicletele sau transportul in comun pentru a ajunge la scoala.

“Autobuzele scolare” – in adevaratul sens al cuvantului - sunt extrem de rare in Germania, rolul acestora fiind preluat de autobuzele normale de transport in comun, al caror numar este suplimentat in timpul anului scolar.

In regiunea Renania de Nord-Westfalia, anul scolar german a inceput mereu intr-o zi de joi, elevii de clasa I fiind insotiti de parinti care participa astfel la deschiderea oficiala. Totusi, inca de a doua zi, o buna parte din copiii de clasa I merg fara proprii parinti la scoala, in grupuri organizate, impreuna cu elevi de clase superioare sau impreuna cu parinti “lideri” de grup.

Toti copiii care merg pe cont propriu la scoala, in aceste grupuri organizate si pe rute predefinite, beneficiaza de o asigurare medicala speciala in caz de accidente, asigurata de scoli si obligatorie prin lege.

De asemenea, din ce in ce mai multe scoli au infiintat intrari separate pentru elevii care vin “pe jos” la scoala, in vreme ce parintii care isi transporta copii cu masina personala au asa-zise “peroane” special amenajate unde ii pot lasa. Acesta diferentiere este facuta in primul pentru a evita accidentarea copiilor care incearca sa se strecoare prin traficul generat de masinile parintilor.

In Marea Britanie, scolile au inceput sa interzica transportul copiilor cu masina pana in fata scolii

La orele de varf, una din patru masini britanice aflate in trafic merge sau se intoarce de la o scoala, scrie The Mirror.

Marea Britanie are cea mai mare rata a deceselor cauzate de astm in Europa. Nivelul poluarii poate creste si cu 50% in zonele in care automobilele sunt pornite, dar stau pe loc, asa cum adesea se intampla in fata intrarilor din scoli.

Situatia a determinat cateva sute de scoli din Marea Britanie sa desfasoare programe pilot prin care interzic parintilor sa isi mai transporte copiii cu masina pana in fata unitatilor de invatamant.

Programele includ masuri precum inchiderea anumitor sosele, initiative de mers pe jos la scoala si proteste de strada.

Politia din Solihull – un oras britanic cu 200.000 de locuitori, a inceput sa amendeze cu 50 de lire parintii care isi transporta copiii cu masina pana in fata scolii. In 9 scoli din Edinburgh, parintii nu mai au voie sa isi duca copiii la scoala cu masina, iar in Londra, Consiliul burgului Hackney a inchis strazile din jurul a cinci scoli, masura ce va fi extinsa la alte 12 unitati de invatamant. Mii de scoli din Marea Britanie iau in calcul masuri similare.

Americanii stau cel mai prost: transportul copiilor cu masina echivaleaza unui job part-time pentru parinti

In ciuda existentei celebrelor autobuze galbene scolare, poate cea mai dificila situatia este intalnita in SUA. Problema are ca baza sistemul de transport in comun mult mai putin dezvoltat decat in Europa si distantele mult mai mari dintre locuinte si scoli, specifice geografiei americane.

Astfel, potrivit unui studiu realizat de HopSkipDrive, o companie privata de transport a scolarilor, 38% dintre parintii americani petrec peste 5 ore pe saptamana conducandu-si copiii la scoala. Mai mult decat atat, o treime dintre acesti parinti petrec chiar peste 10 ore in trafic.

“Pentru multe familii, orele petrecute saptamanal in trafic pentru a transporta copiii sunt echivalentul unui job part-time. Intoarcerea la scoala (“back to school”) adesea inseamna de fapt intoarcerea in masina (“back in the car”)”, se mentioneaza in raportul HopSkipDrive.

Logistica transportarii copiilor la scoala este un subiect zilnic in 37% din familiile americane. 2 din 3 parinti spun ca necesitatea transportarii copiilor le afecteaza constant job-ul, iar o buna parte (42%) dintre parintii care petrec saptamanal 10 ore in trafic doar pentru copii spun ca acest lucru le-a amenintat chiar si siguranta locului de munca.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe
9news.ro Promo

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Ionut Sisu
Ionuț Șișu scrie pentru Wall-Street.ro din anul 2011, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef adjunct . El și-a început activitatea în presă în 2007, în departamentul de limbă engleză al Mediafax monitorizare. În perioada 2008-2009, Ionuț a acoperit domeniile piețe de capital și finanțe personale în cadrul Business Standard, publicația de afaceri a trustului Realitatea-Cațavencu. După o scurtă perioada de timp în cadrul Corect...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Social »



Setari Cookie-uri