14 Ianuarie 2010
Top cele mai importante lucruri pe care un manager trebuie sa le stie despre imobiliare
Indiferent in ce domeniu activeaza, un manager trebuie sa stie cateva aspecte fundamentale despre piata imobiliara. Wall-Street a stat de vorba cu un dezvoltator, un consultant si un evaluator imobiliar pentru a afla care sunt cele mai importante lucruri pe care seful unei companii trebuie sa le cunoasca despre real estate.
Regulile cererii si ofertei
“Piata imobiliara locala inca mai sufera de o lipsa de maturitate, transparenta si lipsa de «adancime» din cauza contextului economic de «eterna tranzitie» in care se afla economia romaneasca. Aceste imperfectiuni au facut ca, in ciuda unui El Dorado din ultimii ani, penalizarea adusa de criza sa fie mai drastica comparativ cu alte piete din Europa”, a subliniat seful Portland Trust.
Florin Furdui crede ca managerul unei companii trebuie sa isi aleaga cu mare atentie partenerii intr-o tranzactie imobiliara, fie ca este vorba de vanzare, cumparare sau inchiriere. Astfel, un manager trebuie sa informeze bine despre parteneri, despre obiectul tranzactiei si sa isi ia toate asigurarile necesare pentru ca tranzactia sa se incheie cu succes.
Managerul Portland Trust sfatuieste orice lider sa apeleze la sprijinul unor consultanti specializati, fie ca este vorba de avocati sau brokeri, intrucat acestia il pot scuti de multe dureri de cap, in ciuda unor costuri suplimentare.
Portland Trust, cu sediul in Cehia, este cunoscut pe piata locala pentru dezvoltarea cladirilor de birouri Opera Center I si II, Bucharest Business Park si Floreasca Business Park (Floreasca 169A), finalizata anul trecut.
Dintr-o serie de articole publicate de Wall-Street si adresate managerilor din Romania, cititi si Top 7 lucruri pe care un manager trebuie sa le stie despre head-hunteri
Riscurile asumate sunt tot mai mari
„Daca pana in urma cu un an si jumatate imobiliarele reprezentau o investitie catalogata de multi ca fiind «sigura», in prezent, riscurile asumate sunt incomparabil mai mari. In plus, orice jucator trebuie sa fie constient ca, cel putin in acest moment, piata sufera de o lipsa a transparentei la nivel de preturi de tranzactionare si nu orice tranzactie similara anterioara reprezinta un etalon”, a declarat, pentru Wall-Street, Adrian Vascu.
Fostul presedinte al ANEVAR mai spune ca nu orice proprietar de teren poate deveni investitor imobiliar, chiar daca in anii anteriori foarte multi investitori de ocazie au obtinut castiguri speculative importante.
“Terenurile au suferit cea mai mare ajustare la nivel de pret dintre toate activele imobiliare, se tranzactioneaza din ce in ce mai rar si reprezinta pentru multi o investitie blocata in acest moment, pentru ca si accesul la finantare pentru eventuale dezvoltari este, la randul sau, blocat”, subliniaza Vascu.
Nu in ultimul rand, orice manager trebuie sa fie constient de faptul ca rentabilitatea investitiilor imobiliare nu mai este nici de 100% si nici nu este garantata.
“Pentru randamente satisfacatoare este nevoie de fler, de cunostinte solide, de o studiere atenta a pietei si mai ales a segmentului specific in care se face investitia, de o cuantificare corecta a riscurilor si, nu in ultimul rand, de un apetit crescut pentru risc”, a mai spus Adrian Vascu.
Chirii mai mici, dar stabile
„Un bun consultant imobiliar nu este unul care se lauda execesiv, ci unul care gaseste solutii, spune adevaruri dificile, previne problemele viitoare si, in final, atinge targeturi mai mici, ceea ce este mai bine decat sa esueze in atingerea unora mai ambitioase”, ne-a explicat Ilias Papageorgiadis.
In ceea ce priveste activitatile de inchiriere, seful More Real Estate Services este de parere ca daca un manager are o proprietate de inchiriat, indiferent ca este vorba de spatii de retail, birouri sau un apartament, el nu trebuie sa incerce sa obtina cea mai mare chirie cu putina, ci cel mai serios chirias, cel mai puternic contract de inchiriere si toate celelalte detalii care ii pot garanta un venit stabil.
Daca in schimb managerul joaca rolul chiriasului, atunci el trebuie sa fie constient de oportunitatile pe care le are si sa fixeze propriile reguli, tinand cont insa ca totul are o limita. „Proprietatile de top, cladiri de birouri clasa A sunt si vor fi intotdeauna mai scumpe decat cladirile de clasa B”, subliniaza Papageorgiadis.
Nu in ultimul rand, niciun manager nu trebuie sa uite ca pretul spune adevarul doar pe jumatate. De multe ori pot exista costuri suplimentare sau costurile unei cladiri a carei constructie este problematica pot fi mai mari decat in cazul unei cladiri de clasa A, cu toate optiunile incluse.