Noua Casă 2025: Guvernul a aprobat programul. Tot ce trebuie să știi pentru a obține un credit

Sursǎ foto: Shutterstock

Noua Casă 2025: Guvernul a aprobat programul. Tot ce trebuie să știi pentru a obține un credit

Cuprins Articol:

Programul Noua Casă este de 16 ani este o variantă pe care românii, în special cei tineri și venituri mai modeste, o iau în calcul atunci când vor să-și cumpere o locuință, statul garantând ei creditele luate de aceștia.

În ultimii ani, popularitatea programului a scăzut, iar anul trecut lumea nu s-a mai îmbulzit așa cum o făcea înainte dar statul a decis să-l continue și în 2025, iar șefii Fondului Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii (FNGCIMM) spun că menținerea lui și în 2025 vine și ca un mecanism de reglementare a pieței.

După ce s-a vorbit inițial că ar putea fi menținut la nivelul de 1 miliard de lei ca și în 2024, dar Dumitru Nancu, directorul general al FNGCIMM, a confirmat pentru Wall-Street.ro la începutul lunii februarie că a fost propus un plafon de 500 de milioane de lei.

Acum a venit și confirmarea validării programului la acest plafon.

Plafonul de garantare pentru Programul "Noua Casă" aferent anului în curs a fost stabilit de Guvern, la 500 de milioane de lei, a anunţat, la Palatul Victoria, purtătorul de cuvânt al Executivului, Mihai Constantin.

"Programul Noua Casă va continua şi în acest an, plafonul de garantare a fost aprobat la 500 de milioane de lei. Criteriile de eligibilitate au rămas (...) avans de 5% pentru locuinţe estimate la cel mult 70.000 de euro şi avans de 15% pentru locuinţe estimate la cel mult 140.000 de euro. Cei care se pot califica sunt în condiţii nemodificate", a declarat Constantin, într-o conferinţă de presă, relatează Agerpres.

El a precizat că, în perioada 2009 - 2024, peste 334.000 de locuinţe au fost achiziţionate prin acest program garantat de stat.

Când începe programul Noua Casă 2025?

Data exactă nu a fost stabilită încă, la data publicării acestui articol, dar anul trecut a fost anunțat oficial în februarie, iar înscrierile efective ar putea demara în primăvară, așa cum s-a întâmplat și anul trecut.

Ținând cont de anii anteriori, cel mai probabil înscrierile vor fi demarate în curând, posibil în următoarea lună. Vom reveni cu o actualizare a datei de lansare a programului de creditare dedicat celor care își doresc o locuință.

Acte necesare Noua Casă 2025

(Sursa foto: Shutterstock)

Din moment ce regulile rămân neschimbate, așa cum a confirmat și purtătorul de cuvânt al Guvernului, Ghidul actual publicat de Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii (FNGCIMM) rămâne valabil.

Astfel, garanțiile prin Noua Casă 2025 se acordă în lei, pentru achiziția unei singure locuințe, iar valoarea maximă a creditului pe care îl puteți accesa este de:

  • 66.500 euro pentru o locuințe al căror preț este de maximum 70.000 de euro, avansul solicitat fiind de 5%,
  • 119.000 euro pentru locuințe al căror preț este de maximum 140.000 euro, avansul solicitat fiind de 15%.

Dacă doriți să aplicați pentru un credit Noua Casă, ghidul FNGCIMM ne spune că trebuie să vă încadrați în una dintre cele două situații:

  • fie nu dețineți, exclusiv sau împreună cu soțul/soția, nicio locuință, indiferent de modul în care a fost dobândită;
  • fie dețineți cel mult o locuință, cu o suprafață utilă mai mică de 50 mp, dar care nu a fost achiziționată prin programul Prima Casă/Noua Casă.

Programul nu are limită de vârstă şi poate fi accesat fie singur, fie împreună cu partenerul de viață, dacă îndepliniți amândoi criteriile de eligibilitate ale programului.

De reținut că dobânda este variabilă, aceasta fiind calculată în funcție de Indicele de referință pentru creditele acordate consumatorilor (IRCC) la care se adaugă o marjă fixă de circa 2%. Totodată, durata maximă de creditare este 30 de ani.

IMPORTANT: Dacă unul dintre soți este sau a fost beneficiar al programului, cu consultanță din partea băncii, există posibilitatea de a accesa creditul Noua Casă doar soțul care îndeplinește condiția legată de accesarea unei singure locuințe în cadrul programului şi care va avea calitatea de împrumutat, celălalt având doar calitatea de garant/coplătitor.

Totodată, garantul, persoana fizică, soț/soție al/a beneficiarului, este parte semnatară a contractului de garantare, are calitatea de co/proprietar al locuinței achiziționate în cadrul Programului, își asumă toate obligațiile şi beneficiază de aceleași drepturi ca şi beneficiarul.

De reținut și că beneficiarii programului vor trebui să îndeplinească în plus şi condițiile de eligibilitate cerute de unitatea bancară cu care au decis să lucreze.

În ceea ce privește documentele necesare, potrivit ghidului Fondului de Garantare, banca va analiza documentația de credit, iar după aprobarea finanțării, va transmite către FNGCIMM solicitarea/promisiunea de garantare prin intermediul unei aplicații web, atașând în aplicație următoarele documente:

  • Solicitarea de garantare / Solicitarea de emitere a promisiunii unilaterale de creditare şi Promisiunea de garantare, dacă este cazul;
  • Documentul de identitate al beneficiarului/beneficiarilor şi al soțului/soției, dacă este/sunt căsătorit/căsătoriți, în copie certificată;
  • Declarația pe propria răspundere a beneficiarului;
  • Antecontractul de vânzare-cumpărare autentificat sau sub semnătură privată cu dată
  • certă;
  • Extras de carte funciară privind locuința ce urmează să fie achiziționată din finanțare, eliberat cu cel mult 15 zile înainte de data solicitării de garantare;
  • Certificatul de eficiență energetică pentru una dintre clasele A, B sau C;
  • În cazul acordării unei promisiuni de garantare se atașează şi promisiunea unilaterală de creditare;
  • În cazul achiziționării unui imobil care a mai făcut obiectul unei finanțări garantate în
  • cadrul Programului, pentru care interdicția de înstrăinare a expirat, se atașează şi acordul emis de MFP pentru înstrăinarea locuinței achiziționate din cadrul Programului şi pentru ridicarea temporară a interdicției de grevare cu sarcini a locuinței achiziționate de către vânzător.

Ce venit trebuie să ai pentru program?

(Sursa foto: Shutterstock)

Venitul minim al solicitantului este stabilit de banca la care apelează, în funcție de valoarea proprietății, de valoarea creditului solicitat și gradul de îndatorare al solicitatului.

După condițiile actuale, pentru creditul cu plafon de 70.000 de euro, venitul minim trebuia să fie de peste 5.400 lei, iar gradul de îndatorate să fie de maximum 45% din venituri. Cu alte cuvinte, volumul total ale celorlalte rate să nu depășească acest prag.

Cei care vizează un credit pentru o locuință până în 140.000 de euro, calculul arăta că aveau nevoie de un venit minim de aproape 9.700 la un grad maximum de îndatorare de 45%.

Programul permite şi achiziționarea unor proprietăți cu valori ce depășesc 70.000 / 140.000 euro cu condiția achitării diferenței din surse proprii.

Puteți solicita un credit chiar și dacă imobilul nu este finalizat sau dacă nu te-ai hotărât asupra locuinței pe care dorești să o cumperi.

Care este avansul pentru Noua Casă 2025

(Sursa foto: Shutterstock)

Programul Noua Casă diferențiază locuințele în funcție de preț în contextul cerințelor legate de categoria locuinței, avansul minim obligatoriu şi procentul maxim de garantare astfel:

  • cu un preț de maxim 70.000 euro. Majoritatea locuințelor achiziționate prin Program, noi, vechi sau consolidate. Pentru acestea avansul minim obligatoriu este de 5%, iar procentul maxim de garantare de 50%. Ca exemplu, la un preț de 70.000 de euro, avansul ar fi de aproximativ 3.500 de euro.
  • cu un preț cuprins între 70.001 Euro - 140.000 Euro. Locuințe NOI, inclusiv cele construite prin programele ANL, pentru care documentele de recepție la terminarea lucrărilor de construcții s-au semnat cu cel mult 5 ani înainte de data solicitării creditului garantat. Pentru acestea avansul minim obligatoriu este de 15% iar procentul maxim de garantare de 60%. Aici ajunge, la un preț de 140.000 de euro, avansul de 21.000 de euro.

Când poți să vinzi casa achiziționată prin programul Noua Casă?

Potrivit informațiilor de pe site-ul Ministerului de Finanțe, vânzare imobilului este posibilă, dar doar după împlinirea a 5 ani de la cumpărarea proprietății și cu acordul Ministerului Finanțelor.

Acordul Ministerului se obține prin transmiterea unei cereri prin poșta sau e-mail, însoțită de o copie a cărții de identitatea a beneficiarului sau beneficiarilor Programului și o copie a contractului de garantare. Acordul Ministerului Finanțelor se poate acorda separat de acordul băncii.

Puteți chiar să închiriați locuința cumpărată prin programul Noua Casă, dar aveți nevoie mai întâi acordul băncii, iar documentul va fi anexat cererii care va fi trimisă către Ministerul Finanțelor, precum și o copie după contractul de garantare după care Ministerul își dă acordul.

Ce poți locuințe cumpăra prin Noua Casă

(Sursa foto: Shutterstock)

Programul permite achiziția mai multor categorii de locuințe:

  • locuințe noi, destinate achiziționării, inclusiv cele construite prin programele derulate de Agenția Națională pentru Locuințe, pentru care documentele de recepție la terminarea lucrărilor de construcții noi s-au semnat cu cel mult 5 ani înainte de data solicitării creditului garantat;
  • locuințe consolidate, destinate achiziționării, pentru care documentele de recepție la terminarea lucrărilor de intervenție în vederea consolidării și/sau reducerii riscului seismic s-au semnat cu cel mult 5 ani înainte de data solicitării creditului garantat;
  • alte categorii de locuințe, recepționate la terminarea lucrărilor de construcții noi sau de intervenție în vederea consolidării și/sau reducerii riscului seismic, după caz, cu mai mult de 5 ani înainte de data solicitării creditului garantat.

Garanțiile acordate în cadrul Programului sunt garanții în numele și în cont stat, iar procentul de garantare se aplică în funcție de categoria de locuința.

Cât durează analiza unui dosar pentru Noua Casă?

Pentru o astfel de solicitare durata analizei poate fi relativ scurtă. Sunt bănci care pot da o decizie în vederea acceptării cererii sau respingerii ei într-o săptămână, altele în două săptămâni.

În cazuri mai speciale, se poate ajunge și la perioade mai lungi, în funcție de complexitatea solicitări, motivele întârzierilor putând fi lipsa unor documente sau situații în care este nevoie de clarificări în ceea ce privește situația juridică a proprietății vizate.

În cazul unui aviz pozitiv din partea băncii, dosarul va merge la Fondul Național de Garantare, unde, analiza dosarului mai poate dura până la 5 zile lucrătoare.

Există și posibilitatea ca Fondul să trimită înapoi dosarul către bancă, în cazul în care nu este completat corespunzător de către bancă, ceea ce va putea duce la o prelungire a întregului proces de aprobare a cererii de finanțare din prin Noua Casă.

Evoluția programului de la lansare: De la Prima Casă la Noua Casă

Programul guvernamental de garantare a creditelor ipotecare cunoscut în prezent ca Noua Casă a debutat în 2009, într-un moment în care piața imobiliară se afla în plină criză. Programul a debutat pe 20 mai 2029, iar atunci plafonul maxim al creditului era de 50.000 de euro.

În 2021, Prima Casă a venit cu numele „Noua Casă”. Aceeași Mărie, dar cu altă pălărie și câteva diferențe tehnice, dar idee a rămas aceeași, ca statul să le ofere garanții celor care vor să se împrumute de la bancă pentru a cumpăra o casă.

Datele finale pentru 2024 nu au fost comunicate, dar anul trecut, FNGCIMM anunțat că, de la lansarea sa și până la finele lui 2023, prin program au fost acordate 333.219 garanții și promisiuni de garantare în valoare totală de 31,57 miliarde lei, ce au susținut credite în valoare de 63,8 mld lei.

Personalizate pentru tine