29 Mai 2024

Debut în forță pentru Premier Energy la bursă. Micii investitori au câștigat de două ori dobânda bancară anuală într-o singură zi



Acțiunile Premier Energy (PE), furnizor şi distribuitor de electricitate și gaze, au debutat marți pe Bursa de Valori București (BVB) cu o creștere de 12% față de prețul din oferta publică inițială (IPO) sau cu o creștere de 14,1% față de prețul cu discount plătit de micii investitori români în primele zilei ale ofertei. Câștigul rezultat este de aproximativ două ori mai mare decât cea mai bună dobândă oferită în momentul de față la un depozit bancar.

IPO-ul Premier Energy s-a desfășurat în perioada 8-15 mai și a atras 695 mil. lei (140 mil. euro) de la investitori.

Prețul oficial al IPO-ului a fost de 19,5 lei/acțiune. Investitorii de retail care au cumpărat titluri în primele trei zile ale ofertei (până pe 10 mai inclusiv) au beneficiat de un discount de 5%, ceea ce înseamnă că prețul plătit de aceștia a fost de 18,525 lei/acțiune.

La închiderea ședinței bursiere de marți, prima zi a acțiunilor Premier Energy pe BVB, un titlul PE se tranzacționa la prețul de 21,15 lei, adică cu 14,1% peste prețul cu discount. Pentru comparație, cea mai mare dobândă la un depozit bancar clasic este în prezent de 6,85% (DAE 6,17%).

”Cred că micii investitori români au fost neglijați sau subevaluați până acum. Acest lucru nu ar trebui să se întâmple. Acești mici investitori au scos din buzunar aproape 200 mil. euro în doar trei zile pentru a investi într-o companie care nu era foarte cunoscută la nivel de percepție publică, așa cum este cazul Premier Energy. Micii investitori sunt cel mai mare activ pentru România”, a declarat Jose Martin Garza, CEO Premier Energy.

Martin Garza, CEO Premier Energy.

Totuși, pentru micii investitori IPO-ul nu a reprezentat exclusiv doar vești bune. Din cauza suprasubscrierilor și a modului de alocare a acțiunilor vândute în ofertă, un investitor care a subscris 100 de acțiuni primește doar 12 acțiuni. Micii investitori au trimis ordine în valoare totală de 1,1 miliarde lei, adică ar fi putut să cumpere întreg IPO-ul (a cărui valoare a fost de 695 mil. lei).

Micii invesitori au primit 20% din titlurile scoase la vânzare în ofertă, în vreme ce restul de 80% s-au dus către investitori instituționali, precum fondurile de pensii sau fondurile de investiții.

BERD, NN Pensii și un fond suveran intră în acționariatul Premier Energy

De altfel, Premier Energy a reușit să atragă mai multe fonduri de pensii în acționariat prin acest IPO, inclusiv un fond suveran de stat.

”În afară de BERD, în IPO au subscris fonduri românești de pensii, fonduri de pensii străine, fonduri din SUA și Marea Britanie, dar și un fond suveran. Înainte de IPO ne-am uitat la toate opțiunile pentru finanțare, dar am ales Bursa de Valori București deoarece ne dă mai multă flexibilitate pentru viitor și ne oferă posibilitatea să creștem sănătos”, a declarat Petr Stohr, CFO Premier Energy.

Petr Stohr, CFO Premier Energy.

NN Pensii este cel mai mare nou acționar al Premier Energy, după IPO. Fondul de pensii privat a raportat că deține 5,56% din compania de energie, un pachet care la prețul de IPO valorează 136,5 mil. lei. EMMA Capital rămâne acționarul majoritar al Premier Energy după IPO, cu o deținere de 71,25%.

Oferta Premier Energy a reprezentat cel mai mare IPO derulat la Bursa de Valori București de o companie antreprenorială în ultimii 5 ani (recordul fiind deținut de Digi Communications).

În cadrul ofertei au fost vândute 35,9 milioane de acțiuni, dintre care 25 de milioane de acțiuni nou emise, 6,25 milioane de acțiuni vândute de unicul acționar și 4,7 milioane de acțiuni supraalocate

În România, Grupul este al treilea cel mai mare distribuitor şi furnizor de gaze naturale în ceea ce priveşte volumele şi dimensiunea rețelei cu peste 150.000 de locuri de consum. În Republica Moldova, Grupul este cel mai mare distribuitor cu aproape un milion de locuri de consum şi cel mai mare furnizor de energie electrică cu peste 840.000 de clienţi reprezentând aproximativ 70% din populaţia Moldovei. Odată cu achiziția CEZ Vânzare în România, Grupul deservește aproximativ 2,4 milioane de clienţi de energie electrică şi gaze naturale în România şi Moldova, marea majoritate fiind reprezentată de gospodării şi întreprinderi de mici dimensiuni.



Citeste si