Sezonul raportărilor financiare a început pe Bursa de Valori București (BVB), tabloul conturat după primele anunțuri fiind unul mai degrabă mixt, mai ales având în vedere că trimestrul al doilea din 2021 este comparat cu T2 2020 – cel în care au exitat cele mai dure restricții de la startul pandemiei COVID-19.

Băncile au avut un trimestru foarte bun, cele două care și-au anunțat rezultatele până acum, Erste (EBS) și BRD înregistrând cel puțin dublări ale profitului trimestrial.

”Erste este, probabil, emitentul cu cele mai bune rezultate per total, fiind aproape de maximul profitului pe ultimii ani la doar puțin timp după eliminarea restricțiilor anti-COVID. Teraplast (TRP) și OMV Petrom (SNP) au avut la rândul lor rezultate bune, în primul caz vorbind despre un profit care tinde să se apropie de nivelul înregistrat înainte de vânzarea a circa jumătate din business”, spune Marius Pandele, analist în cadrul casei de brokeraj Prime Transaction.

OMV Petrom – efect de bază așteptat față de T2 2020

Indicator S1 2021 (Evoluție S1 2021 vs S1 2020)
Total venituri 10,2 mld. lei -1,48%
Profit net 979,6 mil. lei +12,9%

Rezultatele trimestriale ale celei mai mari companii de pe Bursa de Valori București s-au îmbunătățit semnificativ față de perioada similară a anului trecut, beneficiind din plin de efectul de bază, după ce T2 2020 a fost marcat de măsurile de lockdown din prima parte a pandemiei COVID.

Profitul net a crescut cu 90,2%, de la 213,6 mil. lei în T2 2020 la 406,28 mil. lei în T2 2021, o evoluție care a făcut ca și pe primele șase luni evoluția să devină una pozitivă, +12,98%, față de -12,26% în primul trimestru al anului.

Veniturile din vânzări au crescut cu aproape o treime, de la 3,93 mld. lei la 5,26 mld. lei (+32,15%), exclusiv pe seama vânzărilor de combustibili către clienți.

Per total, pe primele șase luni, veniturile din vânzări au rămas aproape neschimbate față de S1 2020, la ceva mai mult de 10 mld. lei.

”În mod normal, după rezultatele din primul trimestru am putea spune că revenirea din T2 vine doar din efectul de bază față de 2020, iar în restul anului potențialul este unul limitat. Totuși, o privire către indicatorii operaționali ai companiei ne poate schimba concluzia”, subliniază analistul Prime Transaction.

Prețul mediu realizat la țiței a crescut de la 32,39 USD/bbl în S1 2020 la 54,61 USD/bbl în S1 2021, la nivel trimestrial creșterea fiind chiar mai mare, de la 24,45 la 58,38 USD/bbl. Trendul este unul crescător, în T1 2021 prețul mediu realizat fiind de doar 50,92 USD/bbl. Indicatorul în sine nu spune nimic, pentru că OMV Petrom nu vinde petrol brut către clienți, ci produse rafinate. Evoluția lui este, însă, corelată cu prețul produselor finite, iar o creștere atât de mare se traduce și într-o creștere a prețului mediu al combustibililor vânduți.

Transgaz – investiții neperformante și trei din ultimele patru trimestre pe pierdere

Indicator S1 2021 (Evoluție S1 2021 vs S1 2020)
Venituri totale transport gaze 701,2 mil. lei -8,7%
Profit net 133,2 mil. lei -43,6%

Rezultatele proaste ale Transgaz au continuat în al doilea trimestru al anului, transportatorul de gaze naturale ajungând iar pe pierdere, o situație întâlnită în trei din ultimele patru trimestre. În aceste condiții, compania a înregistrat o pierdere de 21,1 mil. lei în T2 2021, comparativ cu un câștig de 35,7 mil. lei în perioada similară de anul trecut.

Trecerea pe pierdere a avut la bază atât scăderea veniturilor, cât și creșterea cheltuielilor, cea din urmă având însă o influență mai mare.

Cheltuielile cu amortizarea au avut cel mai mare impact, cu o creștere trimestrială de 37,57 mil. RON (+86,15%), motivul fiind, potrivit raportului companiei, finalizarea și punerea în funcțiune a proiectelor majore de investiții. Din păcate, proiectele respective nu par să producă și venituri deocamdată, iar cel mai mare, BRUA, ar putea să rămână mult timp în acest stadiu. Din punctul de vedere al Transgaz lucrurile nu ar trebui să reprezinte o problemă, banii fiind recuperați prin tarifele reglementate chiar dacă gazoductul nu va fi folosit deloc, însă deocamdată tarifele reglementate nu par să fi fost ajustate pentru a include această cheltuială.

”Având în vedere că subiectul e unul sensibil din punct de vedere electoral, populația urmând să fie taxată pentru o cheltuială aparent inutilă, ne putem aștepta ca ajustarea de tarife să fie tărăgănată atât cât e posibil”, este de părere Marius Pandele.

Alte cheltuieli care au avut o creștere importantă sunt cele cu personalul, mai mari cu 17,03 mil. lei față de perioada similară a lui 2020 (+14,48%), după ce în primele trei luni ale anului creșterea era de doar 5,53%.

Dintre cheltuielile care au înregistrat scăderi mai importante ies în evidență cele cu redevențele, cu o scădere de 22,48 mil. lei (-96,2%), după scăderea până la un nivel foarte mic a cotei redevențelor plătite de Transgaz. De asemenea, veniturile nete înregistrate din scăderea provizioanelor pentru riscuri și cheltuieli au crescut cu 16,99 mil. lei (+150,53%), în principal de la provizionul pentru participarea salariaților la profit și cel pentru plecări voluntare.

BRD – creștere mare de profit din reversari de provizioane

Indicator S1 2021 (Evoluție S1 2021 vs S1 2020)
Venituri dobânzi și comisioane nete 1,39 mld. lei +1,2%
Profit net 625,8 mil. lei +50,9%

Și în cazul BRD Groupe Societe Generale (BRD), efectul de baza față de T2 2020 s-a simțit din plin, îmbunătățirea rezultatelor fiind una vizibilă. Totuși, așa cum ne-am obișnuit de mai mulți ani în cazul băncilor, nu e vorba de o îmbunătățire a rezultatelor activității propriu-zise, ci de un roller-coaster al provizioanelor pentru credite neperformante, aflate la o extremă sau la altă în funcție de contextul economic. Astfel, rezultatul net trimestrial a avut o evoluție spectaculoasă, +131,93%, de la 173,92 mil. lei în T2 2020 la 403,36 mil. lei în T2 2021.

Costul net al riscului a trecut de la o pierdere de 195,22 mil. lei în T2 2020 la un profit de 93,26 mil. lei în T2 2021, reflectând schimbarea condițiilor economice și, mai ales, a percepției asupra acestor condiții.

Acum nu se mai vorbește despre o criză economică provocată de COVID, ci de un avânt economic nemaiîntâlnit, așa că și condițiile în care creditele ajung să fie provizionate sunt mai relaxate, lucru care se vede la toate băncile. Efectul pozitiv asupra rezultatelor financiare a fost de 288,48 mil. lei, mai mare decât creșterea de 279,06 mil. lei a profitului net trimestrial, așadar putem spune că rezultatele au fost influențate în mod covărșitor de acest factor.

Costul riscului a fost cel care a tras în sus rezultatele financiare, însă și activitatea obișnuită a băncii a cunoscut o îmbunătățire față de perioadele anterioare. Veniturile nete din dobânzi și comisioane au crescut cu 8,49% în T2, de la 650 mil. lei în 2020 la 705,19 mil. lei în 2021, în principal pe seama veniturilor nete din comisioane, care au crescut cu mai mult de un sfert. Comparativ, în primele trei luni ale anului veniturile nete din dobânzi și comisioane scăzuseră cu 5,29%.

Erste Bank (EBS) – profitul se îndreaptă spre un record al ultimilor ani

Indicator S1 2021 (Evoluție S1 2021 vs S1 2020)
Venituri dobânzi și comisioane nete 3,54 mld. euro +5,7%
Profit net 1,1 mld. euro +210%

Erste Group Bank, proprietarul BCR, a avut și în T1 rezultate foarte bune, însă în T2 acestea au avut o evoluție de-a dreptul spectaculoasă, profitul net crescând de peste 6 ori, de la 111,5 mil. euro în T2 2020 la 707 mil. euro în T2 2021. Evoluția din T2 a făcut ca pe primele șase luni ale anului profitul net să ajungă la 1,15 mld. euro, mai mult decât rezultatul pe întregul an 2020, 1,02 mld. euro.

La fel ca și în cazul BRD, rezultatul s-a îmbunătățit în principal ca urmare a efectului de bază față de T2 2020, manifestat tot în cazul costului riscului. La Erste nu a fost vorba, însă, de reversari de provizioane, ci doar de o scădere a acestora, de la 613,69 mil. euro în T2 2020 până la 47,19 mil. euro în aceeași perioadă a anului curent. Este vorba de o contribuție de 566,5 mil. euro, dintr-o creștere de 721,2 mil. euro a rezultatului brut.

Teraplast – profitul continuă să crească accelerat, însă într-un ritm mai lent decât până acum

Indicator S1 2021 (Evoluție S1 2021 vs S1 2020)
Venituri din contracte cu clienții 272,9 mil. lei +39,7%
Profit net 217,5 mil. lei +636%

Teraplast continuă seria de rezultate foarte bune, menținându-se la un profit apropiat de cel obținut în trecut, însă cu doar jumătate din afacere rămasă. Profitul net înregistrat de activitățile rămase în grup a fost de 28,67 mil. lei în S1 2021, comparativ cu 29,54 mil. lei în S1 2020 pentru afacerea care includea în acel moment și diviziile Steel și Profile de tâmplărie. Raportat la profitul net înregistrat anul trecut de activitățile rămase în grup vorbim de o creștere de 70,51% în primul semestru al anului, în S1 2020 profitul acestor activități fiind de 16,8 mil. lei.

La nivel trimestrial evoluția a fost însă ceva mai slabă decât cea din T1. Profitul net al activităților rămase în grup a crescut cu doar 47,84%, de la 11,51 mil. lei în T2 2020 până la 17,02 mil. lei în T2 2021, după ce în primul trimestru al anului acesta crescuse cu nu mai puțin de 119,68%.

Profitul mai mare al Teraplast a fost susținut în proporție covârșitoare de o marjă de profit mai mare. Astfel, marja netă a activităților rămase în grup a fost de 10,51% în S1 2021, apropiată de nivelul de 10,8% înregistrat în primul trimestru al anului, însă mult mai mare decât cea a întregului business în S1 2020, 6,07%. În S1 2020, marja netă a activităților rămase în grup era și ea mai mică, de 8,61%.

Alro Slatina - îmbunătățire a performanțelor proprii, însă tot un rezultat slab în lipsa subvențiilor

Indicator S1 2021 (Evoluție S1 2021 vs S1 2020)
Venituri din contracte cu clienții 1,53 mld. lei +13%
Profit net -47,5 mil. lei A trecut pe pierdere

Alro a raportat din nou rezultate proaste, și totuși bune. Mai exact, grupul a rămas pe pierdere pe primele șase luni ale anului, însă a avut rezultate mai bune decât cele din 2020 dacă excludem subvențiile primite de la stat anul trecut. La nivel trimestrial, rezultatul a fost unul pozitiv, 14,28 mil. lei, însă în scădere foarte mare de la 363,68 mil. lei în T2 2020 (-96,07%), atunci când a fost primită cea mai mare parte a subvențiilor.

Pe primele șase luni ale anului, pierderea netă a scăzut până la 47,58 mil. lei, de la 61,86 mil. lei în T1, comparativ cu un profit de 253,66 mil. lei în primul semestru din 2020. Lipsa veniturilor din subvenții a avut o contribuție de 453,98 mil. lei la această evoluție, prin urmare, dacă excludem subvențiile, rezultatul operațional al Alro a fost cu ceva mai mult de 100 mil. lei mai bun în T2 2021 decât în T2 2020 și cu aproape 175 mil. lei mai bun în S1 2021 decât în S1 2020.

”Chiar și așa, o pierdere mai mică rămâne pierdere, iar rezultatele arată că în lipsa subvențiilor vorbim de o companie necompetitivă, cel puțin la prețurile actuale ale produselor fabricate și la costurile actuale ale energiei electrice”, sunt de părere analiștii Prime Transaction.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe
9news.ro Promo

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Ionut Sisu
Ionuț Șișu scrie pentru Wall-Street.ro din anul 2011, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef adjunct . El și-a început activitatea în presă în 2007, în departamentul de limbă engleză al Mediafax monitorizare. În perioada 2008-2009, Ionuț a acoperit domeniile piețe de capital și finanțe personale în cadrul Business Standard, publicația de afaceri a trustului Realitatea-Cațavencu. După o scurtă perioada de timp în cadrul Corect...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Piețe de capital »



Setari Cookie-uri