Deși am intrat în era streamingului de filme și seriale pe internet, cu atâtea platforme la alegere, românii arată un interes crescut în vizionarea de filme în cinematografe, iar în 2023 s-a stabilit un nou record în ceea ce privește banii cheltuiți în sălile de cinema din toată țara, chiar dacă prețul biletelor a fost și el în creștere, reiese dintr-o analiză realizată de Centrul Național de Cinematografie și compania de consultanță imobiliară Cushman & Wakefiled Echinox

Potrivit sursei citate, pomânii au cheltuit anul trecut 63 de milioane de euro în cinematografe, o sumă cu 25% mai mare decât cea din 2022, în condițiile în care prețul biletelor a crescut cu 8,2% în 2023 comparativ cu anul anterior.

Ca audiență, în 2023, cinematografele din România au avut 13,02 milioane spectatori, în creștere cu 16% față de 2022, și doar puțin sub nivelul din 2019, când s-a situat la 13,1 milioane.

Din punct de vedere al încasărilor totale, operatorii de cinematografe au raportat o creștere de 25% față de 2022, respectiv 308,8 milioane de lei (circa 63 milioane de euro), depășind astfel nivelul record de 265 milioane de lei (aproximativ 56 milioane euro) înregistrat în 2019.

De menționat că în perioada analizată prețul mediu al unui bilet a crescut de la 20 de lei în 2019, la 21,9 lei în 2022, respectiv 23,7 lei în 2023. România avea la finalul anului trecut 103 cinematografe la nivel național, față de 95 în 2022.

Cifrele includ atât cinematografele cu un singur ecran, cât și cele cu mai multe ecrane (multiplex), cele din urmă reprezentând peste 96% din încasări și 94% din numărul de spectatori.

Cele mai mari pieţe cinematografice din Romȃnia sunt Bucureşti (4.132.145 de spectatori ȋn 2023), Cluj-Napoca (857.806), Timişoara (811.978), Constanţa (736.424) şi Brașov (625.608), care concentrează peste jumătate (55%) din cerere.

„Evoluția pieței cinematografice este și mai impresionantă având în vedere că anul 2023 a fost marcat de o inflație record, care a diminuat bugetul de cheltuieli al românilor și a temperat ritmul de creștere a veniturilor retailerilor și a proprietarilor de centre comerciale. Inflația în scădere, vizibilă deja în dinamica vânzărilor de retail, dar și creșterea ofertei de săli multiplex prin dezvoltarea de noi centre comerciale sau extinderea unora existente, vor avea un impact pozitiv asupra piaței cinematografice în perioada următoare”, a declarat, într-un comunicat remis redacției, Dana Radoveneanu, Head of Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox.

Harta oraşelor din Romȃnia cu cei mai mulţi spectatori ȋn cinematografe ȋn 2023 – spectatori şi evoluţie faţă de 2022.

harta cinema romania(Sursa: Cushman & Wakefield Echinox / Date: Centrul Național de Cinematografie)

Brașovenii și bucureștenii merg cel mai des la cinema

Frecvența vizitelor pe cap de locuitor a crescut în 2023 la 0,68 de la 0,59 în 2022, atingând nivelul din 2019. Chiar dacă Bucureștiul conduce topul orașelor la nivel de număr total de spectatori în sălile de film, în ceea ce privește frecvența, Brașovul este mult peste media din Capitală.

În ceea ce priveşte oraşele cu cea mai mare frecvenţă a vizitelor raportată la numărul locuitorilor din județ în 2023, pe primele locuri se situează Brașov (2,37 vizite per locuitor în 2023), București (1,82), Brăila (1,54), Cluj (1,26), Timiș (1,24), Iași (1,21) și Constanța (1,12).

Oraşele cu cel mai ridicat grad de utilizare a infrastructurii cinematografice existente sunt Iaşi (1,44 spectatori/loc/zi), Vrancea (0,95 spectatori/loc/zi), Dolj (0,83 spectatori/zi), Bihor (0,78 spectatori/zi), urmate de Alba (0,72 spectatori/loc/zi) şi Brașov (0,67 spectatori/loc/zi). În București rata de utilizare a cinematografelor a fost de 0,46 spectatori/loc/zi.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe
9news.ro Promo

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri