19 Iulie 2024

Ghid pentru despăgubiri de zbor: cum să procedezi în cazul unor întârzieri, anulări și refuzuri la îmbarcare



Zborurile pot fi uneori perturbate de diverse probleme care duc la întârzieri, anulări sau refuzuri la îmbarcare. Este important să cunoști drepturile tale ca pasager și să știi în ce situații poți solicita despăgubiri de până la 600 euro.

În ce situații poți cere compensare?

Nu toate problemele pe care le ai cu zborul se califică pentru compensare, conform regulamentului (CE) 261/2004. Poți primi despăgubiri doar în următoarele cazuri:

  • întârzieri semnificative ale zborului.
  • anularea zborului cu mai puțin de 14 zile înainte de data programată.
  • refuzul la îmbarcare.
  • pierderea unor conexiuni datorită întârzierilor.
Despăgubiri întârziere avion

În cazul în care zborul tău a întârziat și motivul nu este legat de situații excepționale, poți solicita despăgubiri. Nu toate zborurile întârziate se califică pentru despăgubiri. Pentru a putea solicita compensare, întârzierea trebuie să fie de peste 3 ore la aterizare.

Este bine de știut că poți primi și tichete de masă de la compania aeriană cu care urma să zbori pentru mâncare și băuturi după 3 ore de așteptare, pe lângă o sumă de bani.

Valoarea despăgubirii este calculată în funcție de durata întârzierii și distanța zborului, după cum se poate observa:

Distanța Zbor

Durată Întârziere

Cât Poți Primi

Sub 1500 km

3+ ore

250 EUR

Între 1500-3500 km

3+ ore

400 EUR

Mai mult de 3500 km

3+ ore

600 EUR

Despăgubiri zbor anulat

În cazul unui zbor anulat, tu ca pasager ai trei opțiuni pentru a soluționa problema. Din aceste opțiuni poți alege doar una:

  • Dreptul la rambursarea parțială sau integrală a costului biletului sau biletelor, SAU
  • Dreptul de a reprograma călătoria pentru a ajunge la destinație cât mai curând posibil, SAU
  • Dreptul la un zbor de retur către casă, și reprogramarea unei călătorii în aceleași condiții (mai precis aceeași clasă).
  • Pe lângă rambursarea zborului, tu mai poți aplica pentru a primi despăgubiri, dar doar dacă zborul a fost anulat cu mai puțin de 14 zile de la data lui.

    Despăgubiri pentru refuz la îmbarcare

    În cazul în care ai cumpărat un bilet de avion și ai ajuns acolo, dar ai fost refuzat înainte de a urca la bord, te califici pentru despăgubire. Pentru a rămâne pe profit, avioanele vând mai multe bilete decât locuri la bord, deoarece nu toți pasagerii ajung la timp. Dar, uneori, se întâmplă ca toți pasagerii să fie prezenți.

    Ce se întâmplă în acest caz?

    • Puteți refuza voluntar îmbarcarea în schimbul unor beneficii, tip credite de călătorie, vouchere, sau cazare la hotel. În acest caz, nu mai aveți dreptul la nicio altă formă de despăgubire - deci asigurați-vă că beneficiile sunt bune!
    • Puteți fi refuzat involuntar, caz în care puteți alege din aceleași trei opțiuni ca la anularea zborului - rambursarea costului biletului, un zbor cât mai curând către destinație, sau reprogramarea unei călătorii.
    Există excepții când nu se acordă despăgubiri la zbor?

    Uneori, motivele pentru care zborurile se amână sau se anulează sunt în afara controlului companiilor aeriene. Aici putem enumera următoarele probleme care pot apărea:

    • Probleme de securitate și instabilitate politică
    • Grevă a angajaților aeroportului și personalului de control trafic aerian
    • Condiții meteo imprevizibile

    În aceste cazuri, tu nu vei mai putea aplica pentru o despăgubire. În schimb, e bine de știut că problemele tehnice ale aeronavei care apar ca rezultat a întreținerii necorespunzătoare nu se află printre aceste excepții, deci dacă compania aeriană menționează că întârzierile sunt din cauza problemelor tehnice, vei putea aplica în continuare pentru o despăgubire.

    Chiar la finalul acestei săptămâni, mai multe aeroporturi din întreaga lume au fost afectate de un val de anulări de zboruri, din cauza unor probleme tehnice ce au ținut de sistemele IT. Mai multe zboruri au fost anulate, iar Wizz Air a anunțat posibile întârzieri majore, pentru care roagă toți pasagerii să se prezinte din timp la aeroport.

    Care este procedura?

    Pentru a solicita despăgubiri, trebuie să comunici mai întâi cu compania aeriană pentru a afla motivul întârzierii sau anulării și pentru a te asigura că nu este vorba de o situație excepțională aflată în afara controlului lor. Dacă problema nu se încadrează în excepții, poți continua cu solicitarea despăgubirilor.

    Ia legătura cu compania aeriană de la care ai cumpărat biletul și depune o cerere de despăgubire. Majoritatea au în footer (partea de jos a site-ului) datele de contact pentru Serviciu Clienți, cât și informații referitoare la drepturile tale. De exemplu, în pagina de rambursări a Ryanair vei putea găsi un set de FAQs cu răspunsuri la mai multe întrebări. De asemenea, WizzAir reamintește pasagerilor drepturile lor și oferă un ghid pentru a cere o despăgubire.

    De asemenea, poți apela la companii terțe, precum AirClaim sau AirHelp. Aceste servicii nu implică un cost atunci când completezi formularul, dar, în cazul în care primești despăgubirea, ți se va reține un comision.



    Citeste si