Cele mai multe instituții publice nu au o infrastructură digitală care să eficientizeze atât munca angajaților, cât și relația cu contribuabilii, arată un studiu realizat de Centrul de Formare APSAP.

Studiul la care au răspuns 5.166 de angajați la stat relevă faptul că 50% dintre funcționarii publici nu știu câte servicii în regim online oferă instituția din care fac parte, deși lucrează la actualul loc de muncă de peste 10 ani.

În plus, 8 din 10 angajați în sectorul public nu au avut posibilitatea de a lucra în regim de telemuncă sau muncă la domiciliu în ultimii 2 ani, din cauza lipsei unei infrastructuri digitale adecvate (sistem de comunicare, sistem de raportare, sistem de monitorizare a activității, etc.). Femeile angajate în sectorul public, spre deosebire de bărbați, își majorează veniturile și din alte activități independente în afara locului de muncă, mai arată studiul.

Lipsa unor sisteme digitale adecvate poate fi corectată prin implicarea activă a angajaților din domeniu în programe de perfecționare. Scopul esențial al acestor cursuri este de a actualiza cunoștințele existente și de a încuraja dezvoltarea unor noi abilități digitale, astfel încât sectorul public să poată face față mai eficient provocărilor din era digitală în continuă evoluție. În urma dezvoltării acestor competențe digitale, România ar putea urca în clasamentul european al serviciilor publice oferite în varianta digitală.

„Este evidentă necesitatea implementării unor programe de instruire și comunicare mai eficiente, astfel încât angajații să fie mai bine informați și să înțeleagă pe deplin funcțiile și serviciile instituției lor în relația cu cetățenii. Pe lângă îmbunătățirea comunicării și formării profesionale continue, ar trebui dezvoltate și strategii de informare internă, prin sesiuni periodice de perfecționare, informare, accesibilitate sporită la platforme digitale și materiale actualizate, pentru a asigura tuturor angajaților acces la informațiile esențiale despre serviciile instituției lor”, declară Bogdan-Costin Fârșirotu, Președintele Centrului de Formare APSAP și fondator al platformei www.cursuri-functionari.ro.

Angajații din sectorul public nu cunosc date despre instituția din care fac parte

Rezultatele studiului realizat de Centrul de Formare APSAP relevă faptul că 20% (1.033 persoane) dintre angajații din sectorul public nu sunt familiarizați cu serviciile digitale oferite de instituția în care lucrează.

Aproape jumătate dintre cei care nu cunosc numărul de servicii digitale oferite de către instituția din care fac parte (475 persoane) au o vechime de peste 10 ani la actualul loc de muncă. Acest lucru poate indica necesitatea unor programe de instruire și informare, în special pentru angajații cu o experiență mai îndelungată, pentru a-i familiariza cu noile tehnologii și servicii digitale disponibile.

De asemenea, 15% din totalul de 5.166 respondenți nu știu dacă angajatorul lor este prezent pe platformele de socializare online (Facebook, Instagram, LinkedIn).

Cât de mulțumiți sunt angajații la stat de locul lor de muncă

Deși infrastructura digitală este deficitară în instituțiile publice, în ceea ce privește gradul de mulțumire al respondenților, 8 din 10 persoane au afirmat că sunt mulțumite de locul lor actual de muncă.

„A manifesta satisfacție față de un anumit lucru implică familiarizarea și înțelegerea detaliilor asociate acestuia. Este interesant faptul că peste 20% dintre cei care se declară mulțumiți de actualul loc de muncă nu cunosc numărul de servicii oferite în format digital publicului, de către instituția din care fac parte. Această lipsă de cunoaștere poate reflecta o lacună în comunicarea internă, dar și o lipsă a atenției în furnizarea informațiilor relevante către angajați”, explică Aylin-Alexia David, specialist Centrul de Formare APSAP.

„Este esențial ca angajații din sectorul public să fie informați și să înțeleagă modul în care instituția lor se prezintă și interacționează cu publicul online, pentru a contribui la consolidarea și promovarea identității în spațiul virtual. Astfel, se subliniază importanța unei abordări eficiente în ceea ce privește implementarea și promovarea serviciilor digitale în instituțiile publice, precum și necesitatea pregătirii adecvate a angajaților pentru a putea oferi aceste servicii”, spune Anca-Cătălina Bașturea, specialist Centrul de Formare APSAP.

Telemunca și munca la domiciliu, imposibil de realizat în sectorul public

Datele studiului evidențiază provocările semnificative în facilitarea telemuncii și a muncii la domiciliu pentru sectorul public din România, unde 80% dintre respondenți susțin că nu au avut acces la aceste opțiuni în ultimii doi ani, atunci când majoritatea angajaților lucrau la distanță.

„Această situație identificată subliniază necesitatea unor eforturi concentrate către digitalizarea și automatizarea proceselor interne, pentru a îmbunătăți eficiența și transparența administrației publice, astfel deschizându-se noi oportunități pentru telemuncă și flexibilitate în munca angajaților din sectorul public”, puncteză Bianca-Florentina Zichil, specialist Centrul de Formare APSAP.

În cadrul cercetărilor efectuate la nivel european, România ocupă adesea ultimele poziții în ceea ce privește gradul de digitalizare și oportunitățile de a lucra în regim de telemuncă sau muncă la domiciliu.

Totuși, România a adoptat Legea nr. 81 încă din 30 martie 2018 privind reglementarea activității de munca la distanță, unde în art. 2, lit. a, telemunca este definită ca fiind forma de organizare a muncii prin care salariatul, în mod regulat și voluntar, își îndeplinește atribuțiile specifice funcției, ocupației sau meseriei pe care o deține, în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator, cel puțin o zi pe lună, folosind tehnologia informației și a comunicațiilor.

Conform datelor furnizate de Eurostat în 2020, încă din perioada pandemiei, Finlanda a fost și rămâne pe poziție de lider european în facilitarea muncii la distanță. Peste 25% din angajații din Finlanda au optat pentru această formă de lucru. În contrast, România s-a situat pe ultimul loc în acest clasament, cu 2,5% dintre angajați lucrând în această manieră.

Trei ani mai târziu, într-un alt studiu publicat de Universitatea Tehnică din Riga, se prezintă o perspectivă similară asupra peisajului european în anul 2022. Situația din România pare să fi stagnat în această privință. Astfel, țările care se aflau în fruntea clasamentului în ceea ce privește procentul de angajați care aveau posibilitatea de a lucra în regim de telemuncă sau muncă de la domiciliu erau Irlanda (cu 25,3%), Finlanda (cu 23,1%) și Suedia (cu 18,1%). În continuare, România se situa pe ultima poziție a clasamentului, cu un procent îngrijorător de 1,4%, alături de Bulgaria (cu 1,6%) și Grecia (cu 2,5%) (Vītola & Christopoulos, 2023). Aceste date subliniază persistența discrepanțelor în ceea ce privește adaptarea la munca de la distanță în diverse țări europene.

Tot în anul 2022, conform Comisiei Europene, România se evidenția ca fiind cea mai puțin digitalizată țară din Uniunea Europeană, cu un procent de 5,8% pentru serviciile publice oferite. În contrast, state precum Finlanda se distingeau printr-un procent semnificativ mai mare, de 21,8%.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe
9news.ro Promo

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Legal Business »



Setari Cookie-uri