21 Iulie 2014

De ce a zburat avionul Malaysia Airlines deasupra zonei de conflict?



Un avion malaysian de pasageri avand la bord 298 de persoane, care zbura de la Amsterdam spre Kuala Lumpur, a fost doborat de o racheta sol-aer joi la frontiera dintre Ucraina si Rusia, in regiunea separatista Donetk. Pe masura ce societatea, in general, incearca sa depaseasca aceasta tragedie, intrebari apar cu privire la cursul de zbor ale avionului. De ce a fost deviat traseul spre nord catre o zona de conflict?

Regiunea separatista Donetsk din Ucraina a devenit scena unor lupte intense in ultimul an intre trupele ucrainene si militiile locale care sfideaza constant autoritatea de la Kiev. Chiar zilele recente, militiile au marcat o serie de succese pe plan militar, doborand cu ajutorul sistemelor de sol inclusiv trei avioane de vanatoare ucrainene, scrie Russia Today.

In aeronava doborata se afla si un student roman cu dubla cetatenie.

Ca urmare, pentru zeci de cursuri de zbor ale marilor companii aeriere s-a decis sa fie ocolit spatiul ucrainean, in urma incientului aviatic soldat cu circa 300 de victime. In momentul de fata, spatiul de zbor ucrainean este traversat doar de cateva companii aeriene, principalii operatori fiind din Ucraina, Rusia, Bulgaria sau Moldova. Regiunea Donetsk, unde a avut loc in cursul zilei de ieri incidentul aviatic, nu mai este deloc tranzitata de catre aeronave de zbor.

In pofida violentelor de la sol si pericolul evident pentru aeronave, avionul de pasageri din Malaezia a fost directionat pentru a trece chiar peste zona de conflict si a fost aparent doborat de o racheta sol-aer lansata de un sistem antiaerian de productie ruseasca, denumit Buk sau Sa-11 Gadfly. Nimeni nu a revendicat insa responsabilitatea pentru actul terorist, care a dus la cea mai mare pierdere de vieti in conflictul armat din Ucraina pana in prezent, mai scrie sursa citata.

Pe de alta parte, ambasadorul Ucrainei la Bucuresti sustine ca exista dovezi incontestabile ca aeronava Malaysia Airlines a fost doborata intentionat cu arme rusesti.

Totusi, inainte de tragedie zona de est a Ucrainei era considerata sigura pentru aviatia civila, in ciuda violentelor de la sol. Saptamana trecuta, Ucraina a inchis spatiul sau aerian din est pentru curse la altitudini mai mici de 7.900 de metri, dar MH17 zbura la 10.600 de metri. Potrivit sursei citate, militiile din est au utilizat pana acum echipamente anti-aeriene cu raza de actiune de pana la maxim 3.500 de metri, ceea ce a reprezentat un motiv suficient pentru ca operatorii aerieni si controlorii de trafic sa permita avioanelor de linie sa zboare peste limita impusa.

Operatorii aerieni aveau un motiv serios pentru a zbura deasupra Ucrainei: profitul! Este cel mai scurt drum intre multe tari europene si orasele mari din Asia de Sud-Est. De altfel, rutele de zbor mai scurte inseamna mai putin combustibil utilizat si profituri mai mari.

Ceea ce este ciudat la MH17 este ca traseul de zbor de joi a fost diferit comparativ cu cel obisnuit pe deasupra Ucrainei. Conform datelor oferite de flightaware.com, un website de evidenta a traficului aerian civil, zborul de joi a fost deviat cu aproximativ 200 kilometri spre nord, fata de zilele precedente ceea ce a pozitionat avionul Boeing 777 chiar deasupra zonei de conflict.

Pana in prezent, nici o explicatie oficiala nu a fost oferita cu privire la traiectoria neobisnuita de zbor a avionului Malaysia Airlines, scrie sursa citata, care considera, de asemenea, ca un rol important l-a jucat si conflictul dintre Rusia si Ucraina in ceea ce priveste Peninsula Crimeea. Organizatia Internationala a Aviatiei Civile considera Crimeea inca parte a spatiului aerian al Ucrainei si din cauza conflictului multi operatori il evita in ultima vreme. Totusi, apreciaza rusii, controlorii de trafic aerian din Ucraina ar fi trebuit sa devieze zborul MH17 mult mai la nord de zona de conflict.



Citeste si