25 Februarie 2011

Cum ar schimba piata de telecom o fuziune intre RCS&RDS si UPC



O posibila fuziune intre RCS&RDS si UPC Romania ar urma sa modifice in mod consistent piata telecom, formand un jucator cu de patru ori mai multi clienti pe segmentul de televiziune fata de urmatorul clasat. Vezi cum ar arata piata telecom daca zvonurile lansate de jurnalistul Catalin Tolontan pe blogul personal se vor adeveri.

Postul lui Tolontan a starnit o avalansa de reactii, de la “sunt doar niste zvonuri nefondate” la “intr-adevar, Liberty Global, proprietarul UPC Romania, este foarte nemultumit de profitul obtinut de filiala locala comparativ cu alte tari”. De asemenea, multe comentarii indica faptul ca o fuziune intre UPC Romania si RCS&RDS ar putea duce la un monopol pe piata TV din Romania.

Niciunul dintre operatorii telecom implicati nu a dorit sa comenteze pe marginea zvonurilor.

Consiliul Concurentei (CC), contactat de Wall-Street.ro, a subliniat ca nu se pronunta in prezent.

“Consiliul nu se poate pronunta la acest moment, fiecare operatiune de concentrare economica - achizitie, fuziune, se judeca de la caz la caz,in concret. O operatiune de concentrare economica care indeplineste pragurile valorice trebuie notificata. Apoi CC va analiza respectiva operatiune din punct de vedere al compatibilitatii acesteia cu mediul concurential”.

Achizitia UPC Romania de catre RCS&RDS ar veni in contextul in care americanii de la Liberty Global, actionarul UPC, sunt nemultumiti de pierderile companiei care in 2009 au ajuns la 119,6 milioane de euro, mai mult decat cifra de afaceri de 116 milioane de euro.

Pe de alta parte, in primele noua luni din 2010, UPC si-a diminuat numarul de clienti pe cablu analogic, telefonie si internet, continuand sa inregistreze cresteri doar pe cablu digital si televiziune digitala prin satelit, cele mai importante segmente pentru companie. UPC a ajuns la finalul lui septembrie anul trecut la 1,5 milioane de utilizatori, mai putin cu 84.000 fata de aceeasi luna din 2009 si a inregistrat venituri de circa 93,3 mil. euro.

O achizitie a UPC de catre RCS&RDS ar mari semnificativ competitia pe piata de telecom, care chiar si in prezent este foarte mare, lupta ducandu-se in general in oferte de preturi tot mai mici.

Tranzactia ar crea un gigant telecom care va trebuie sa concureze puternic cu Romtelecom, operator care si-a propus sa devina principalul furnizor de servicii de divertisment pe piata locala pana la finalul lui 2012 si care a dus o politica de achizitii in ultimii doi, trei ani prin cumpararea a tot mai multi jucatori mici prin compania NextGen, infiintata in 2008.

Chiar daca numarul de clienti ai RCS&RDS si UPC va fi mai mare decat al Romtelecom este putin probabil ca veniturile generate de clientii celor doua companii sa depaseasca prea curand pe cele ale Romtelecom, avand in vedere ca in 2009 RCS&RDS si UPC ar avut afaceri de 507 de milioane de euro, iar Romtelecom de aproape 790 de milioane de euro. Diferenta vine in special de pe segmentul de telefonie fixa, in care Romtelecom este lider si unde serviciile sunt mai scumpe decat cele de televiziune si internet.

Cum ar arata piata telecom in cazul unei fuziuni totale dintre RCS&RDS si UPC Romania?

Pe segmentul de televiziune, ar urma ca RCS&RDS si UPC sa inglobeze circa 4,1 milioane utilizatori acestia fiind in prezent primul, respectiv al doilea jucator pe aceasta piata.

UPC Romania avea in septembrie anul trecut 1,15 milioane clienti de televiziune, in timp ce RCS&RDS, conform calculelor Wall-Street.ro, avea circa 1,82 milioane clienti de cablu la acea data. Pe de alta parte, in decembrie 2009, conform propriilor declaratii, compania avea 1,1 milioane de abonati ai serviciilor de televiziune digitala prin satelit (DTH).

Romtelecom avea in septembrie 1,003 milioane clienti de televiziune.

Practic, unirea RCS&RDS si UPC Romania ar forma un jucator cu un numar de peste patru ori mai mare de clienti pe TV decat urmatorul clasat, Romtelecom.

Cele trei companii sunt in prezent cei mai mari jucatori pe piata locala de televiziune, un segment pe care la jumatatea anului trecut erau 5,7 milioane de abonati potrivit datelor arbitrului telecom.

Pe segmentul de telefonie fixa, UPC avea in septembrie anul trecut 142.000 de utilizatori si RCS&RDS la finalul lui 2009 un numar de 1,5 milioane clienti. Fuziunea dintre cele doua companii ar duce la in jur de 1,65 milioane clienti.

Romtelecom continua sa fie cel mai mare operator de telefonie fixa, compania detinand in septembrie anul trecu aproximativ 2,63 milioane de abonati de telefonie fixa.

Pe segmentul de Internet, UPC Romania avea la finalul lunii septembrie 256.000 de clienti, in timp ce RCS&RDS numara la finalul lui 2009 circa 1,1 milioane de utilizatori. Impreuna, cele doua companii vor detine peste 1,35 milioane de abonati.

Romtelecom avea la finalul lui septembrie 2010 circa 947.000 de clienti ai serviciilor de internet.

Sursa foto: LegalJuice.com

Numarul de clienti ai RCS&RDS si UPC comparativ cu cei ai Romtelecom:

* Datele RCS&RDS sunt din decembrie 2009, iar cele ale Romtelecom si UPC Romania din septembrie 2010.

Sursa : Rapoartele financiare ale OTE, Liberty Global si datele oferite de RCS&RDS.



Citeste si