„Ma aflu in Romania de 3 luni si 11 zile. In aceasta perioada, am observat ca intre Romania, Bulgaria si Grecia, tari in care am lucrat in ultimii 17 ani, exista o multime de similaritati. O particularitate in ceea ce priveste tara voastra este ca a crescut puternic in ultimii 10 ani – si in Bulgaria s-a putut observa un trend asemanator, insa in Romania procesul de dezvoltare a fost mai rapid si mai puternic”, a declarat Makris, intr-un interviu acordat Wall-Street.
Una din provocarile pe care le va intampina din noua functie consta in atingerea obiectivelor propuse de companie: „avem bugete de care trebuie sa tinem cont si anumite targeturi”. Apoi, el va trebui sa analizeze schimbarile de pe piata – „este necesar sa fac asta, deoarece piata telecom este una in continua miscare”.
Prioritatea Cosmote si, implicit, a lui Panos Makris, este orientarea pe consumatori si pe ceea ce isi doresc acestia. Lansarea in martie a noului portofoliu de abonamente Perfect pentru tine intareste ideea sustinuta de grec: „nu ne vom orienta doar pe promovarea unui anumit tip de produse, filosofia noastra este sa oferim utilizatorilor ceea ce isi doresc”.
„Avem utilizatori care prefera telefoanele mici, subtiri, care sa nu ocupe mult spatiu in buzunar si care sa raspunda unor cereri limitate; dar avem si consumatori care isi doresc ca telefonul lor mobil sa aiba cat mai multe functii si sa dispuna de diverse capabilitati. Lansarea serviciilor 3G si noua tendinta de utilizare a smartphone-urilor nu vor muta focusul. Promovarea telefoanelor inteligente prin diverse oferte nu va constitui prioritatea noastra, vom oferi utilizatorilor ceea ce isi doresc si vom continua sa promovam ce se solicita”, adauga managerul.
Potrivit datelor Alfa Cont, Cosmote a fost, in prima jumatate a lui 2009, cel mai mare advertiser din Romania, devansand Procter & Gamble. Insa pana la sfarsitul anului a coborat pe pozitia a doua – cu trei locuri mai sus fata de clasamentul din 2008. Investitiile brute in publicitate (investitiile la rate card care nu includ discounturile ce pot ajunge si pana la 90% din sumele brute) au fost de 155,5 milioane euro, in crestere cu 19,7% fata de anul anterior.
In acest an, investitiile vor ramane cel putin constante, conform reprezentantului companiei. Chiar daca nu poate preciza valoarea bugetului de publicitate in 2010, Makris afirma ca operatorul va ramane consecvent in investitii si ca fiecare mediu de promovare va beneficia de atentie din partea companiei, inclusiv online-ul.
„Anul 2010 va fi unul activ, dinamic pentru Cosmote. Probabil pentru intreaga industrie de profil. De la inceputul anului am anuntat diverse oferte, am lansat Perfect pentru tine, am schimbat sloganul, am lansat serviciile 3G. Cu siguranta vom veni cu lucruri noi, pe care le vom anunta de indata ce vor fi disponibile”, a mentionat acesta.
Lansarea serviciilor 3G a fost planificata cu mult timp in urma. Iar pregatirea pentru lansarea serviciilor de broadband mobil a inceput, efectiv, dupa achizitia Zapp.
Desi are in spate un background in FMCG, lucrand in companii multinationale precum Procter & Gamble, Vivartia (cea mai mare companie de produse alimentare din Grecia) si Nikas (pionier in industria alimentara greceasca, cu prezenta in Sud-Estul Europei), unde a fost si managing director pentru operatiunile din Bulgaria, el sustine ca trecerea la industria telecom nu a fost una dificila. “Insa am avut nevoie de un anumit timp pentru a ma obisnui cu industria, cu termenii utilizati in aceasta piata. Pot spune ca cele trei luni de zile de cand sunt la Cosmote au fost un curs intensiv.”
Atat in industria bunurilor de larg consum, cat si in telecomunicatii, exista aceleasi fundamente, spune acesta. Ca responsabil al departamentelor de vanzari si marketing in companii de produse alimentare din Grecia si Bulgaria, el a trebuit sa se ocupe de construirea unei relatii intre brand si consumator, sa creeze o imagine pozitiva companiei, sa-i cladeasca acesteia o buna prezenta in retail, sa realizeze un mix de marketing si o strategie de vanzari care sa dea rezultate.
“Nu conteaza daca vinzi bunuri de larg consum, mancare sau servicii de telefonie mobila, intr-o piata sau alta, baza de la care pornesti este aceeasi. In plus, daca ne uitam cu atentie, putem observa ca exista o infuzie de personal din zona FMCG (bunuri de larg consum) catre telecom, iar motivul consta in faptul ca piata de telefonie este una care se misca cu rapiditate. Serviciile de telefonie avanseaza rapid, se dezvolta tot mai repede.”
In Romania exista un potential mai mare decat in pietele in care directorul comercial al Cosmote a lucrat, daca ne raportam la populatie.
„Dar publicul tinta este acelasi sau se aseamana, in multe privinte. Daca facem o comparatie din punct de vedere al tarilor in care am lucrat, in Grecia, FMCG-ul este un sector matur. Dar sectorul telecomunicatiilor se situeaza pe acelasi nivel in piata romaneasca, bulgara si greceasca. Iar daca ma uit la business-ul Cosmote din aceste trei tari, pot sa spun ca este la fel peste tot. Nu voi vedea mari diferente daca ma voi duce intr-un magazin Cosmote din Grecia sau daca voi intra intr-unul din Romania – angajatii sunt la fel de bine pregatiti, varietatea produselor este aceeasi peste tot, avem o retea de telefoane puternica in ambele tari (Germanos). Pot spune ca vad intre aceste piete mai multe similaritati decat diferente”, conchide el.
Panos Makris este inginer, absolvent al Universitatii Politehnice din Atena.
Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »
Te-ar putea interesa și: