11 Octombrie 2005

Skype, o afacere de 2,6 miliarde dolari

Este Skype initiativa care va aduce moartea companiilor clasice de telefonie? Sau este doar o alta creatie a unei echipe de specialisti în marketing? Atunci când un utilizator obisnuit aude pentru prima data de Skype si de oferta sa - „telefonie gratuita prin Internet, de o calitate foarte buna” - îsi spune ca este subiectul nedorit al unei farse
Utilizatorul respectiv, care se considera un fan al noilor tehnologii, a mai încercat probabil înainte astfel de servicii si a „reusit“ de fiecare data sa ramâna dezamagit de calitatea lor. Asta pentru ca rezultatele au însemnat de multe ori convorbiri întrerupte, pierdere de timp si râsete batjocoritoare din partea celor carora a dorit sa le faca o demonstratie a noilor solutii de comunicatie. Nu are deci nici un fel de motiv pentru care sa considere noua propunere mai mult decât un balon de sapun. Priveste chiar cu suspiciune stirile care circula de aproape un an si care anunta un sistem revolutionar de telefonie directa între utilizatori, sistem ce poate falimenta companiile de telefonie traditionala.

2 centi minutul pentru convorbiri europene

Fondata în 2002 de Niklas Zennström si Janus Friis, Skype este o companie care ofera servicii gratuite de comunicatie–voce, de înalta calitate, catre orice utilizator care are o conexiune la Internet. La început, perspectivele Skype pareau legate strâns de contestarea sistemelor clasice de telefonie.
Programul poate fi descarcat si instalat extrem de usor pe aproape orice computer din lume. Skype mai ofera, pentru cei interesati, servicii de telefonie catre destinatii fixe ori mobile din toata lumea, la preturi modice - tarifele încep de la 2 centi minutul pentru convorbirile cu destinatii fixe în tarile europene. Utilizatorii care platesc o anumita suma de bani pot opta pentru servicii de voicemail (similar robotului telefonic), instant messaging, apel în asteptare sau apel în conferinta. În viitor, Skype îsi propune sa ofere si comunicatii video între utilizatori.

Atunci când încearca programul pentru prima data, utilizatorul ramâne surprins de calitatea buna a sunetului. E ca si cum ai vorbi la un telefon digital. Si calitatea se pastreaza indiferent ca vorbesti în România sau în Australia. Skype spune ca aproape trei milioane de utilizatori folosesc simultan programul la fiecare ora a zilei. Noua comunitate e extinsa deja în peste 225 de tari. Unde o sa se opreasca oare noul copil teribil al Internetului?

150.000 de noi utilizatori zilnic

Datorita arhitecturii peer-to-peer (utilizator-la-utilizator), programul nu are nevoie de o infrastructura pe care sa functioneze, iar efortul de întretinere al retelei este infim în comparatie cu avalansa de costuri pe care trebuie sa le suporte o companie traditionala de telefonie. În acelasi timp, cei 150.000 de utilizatori care descarca zilnic programul au marele rol de a crea o comunitate din ce în ce mai numeroasa a consumatorilor de co-municatie prin Skype. Fiecare dintre ei devine ulterior pion al strategiei de marketing pe care compania a reusit sa o puna la punct. Mesajul Skype se propaga astfel simplu, cu mare viteza: „Încearca Skype! S-ar putea sa nu mai ai nevoie de vechiul tau telefon fix!“. Utilizatorul poate da telefoane fara a „atinge“ reteaua traditionala de telefonie. Se evita astfel costurile de interconectare, indiferent de destinatia apelului, sub conditia ca atât apelantul, cât si cel apelat sa aiba instalat pe computere programul Skype.

Michael Powell, directorul Federal Communications Commission din SUA, spunea, într-un interviu acordat „Wall Street Journal“: „Am stiut ca totul s-a terminat atunci când am descarcat pentru prima data Skype. Atunci când inventatorii distribuie gratuit un program care îti permite sa vorbesti cu oricine, în biroul vecin sau pe alt continent, la o calitate fantastica a sunetului, este semnul ca totul s-a terminat. Lumea se va schimba acum în mod inevitabil“.

Frate cu Kazaa

Creatorii Skype sustin ca, de la momentul lansarii, peste 54 de milioane de utilizatori folosesc programul. Se aud chiar voci care compara modul în care Skype cucereste inimile utilizatorilor, cu istoria anterioara a Hotmail. Sau, mai recent, cu istoria Kazaa. Acesta din urma are chiar mai multe legaturi cu Skype decât ne-am putea imagina: aceiasi „parinti“. Jan Friis si Niklas Zennstrom sunt programatorii care au dezvoltat ambele programe. Ca si Kazaa, Skype foloseste tehnologia de conectare utilizator-la-utilizator (peer-to-peer) si transforma computerele utilizatorilor într-o retea colaborativa puternica, functionabila fara ajutorul unui creier central sau administrator de sistem.

Premisele sunt evidente pentru orice analist al pietelor de comunicatie. Numarul mare de noi adepti zilnici ai Skype, precum si calitatea comunicarii îl transforma în inamicul principal al marilor „telcos“. Un razboi pare iminent, iar pentru
Skype o astfel de perspectiva poate sa flateze. Dar, din pacate pentru compania din Luxembourg, acelasi razboi poate fi în mare masura fatal, intrucåt functionarea Skype este dependenta de cea a companiilor de telefonie.

Pacea e mai productiva

Spre deosebire de utilizatorul fanatic de Internet, omul obisnuit nu are de-a face întotdeauna cu un computer. Or, pentru a folosi Skype, chiar daca acesta este gratuit, atât apelantul, cât si apelatul trebuie sa aiba un computer dotat cu VoIP (Voice over Internet Protocol). Mai mult decât atât, utilizarea Skype implica acces la Internet. Un domeniu în care companiile traditionale de telefonie s-au extins extrem de mult în ultimii ani.

Astfel, nu trebuie sa surprinda deloc atitudinea fondatorilor Skype, care elimina din start ideea de falimentare a companiilor de telefonie. Dimpotriva, se vorbeste foarte clar despre modalitatile prin care cei doi ofertanti de comunicare pot colabora. În aceasta ecuatie, Skype ar juca rolul momelii prin furnizarea unei aplicatii de Internet extrem de tentante (convorbiri telefonice gratuite prin intermediul Internetului). În spatele scenei, companiile de telefonie îsi pot vinde propriile servicii de conectare la Internet.

Se pare ca obiectivul Skype nu este acela de a închide portile telefoniei clasice. În ultima luna, perspectivele Skype par sa devina tot mai mult legate de contestarea pietei clasice a tranzactiilor online, precum si a modului în care functioneaza publicitatea pe Internet.

Oferta Ebay

La începutul lunii septembrie, gigantul Ebay, lider mondial în domeniul licitatiilor online, anunta ca trateaza achizitionarea Skype pentru suma aparent gigantica de 2,6 miliarde dolari, plus alte avantaje conditionate de atingerea unor obiective comerciale viitoare. De la momentul acestui anunt, speculatiile au început sa „curga“, Skype fiind mereu în centrul atentiei.

Potrivit unui comunicat oficial al Ebay, „comertul electronic îsi bazeaza functionarea pe o serie de factori. Comunicatiile, ca si plata ori livrarea produsului, sunt parte critica a procesului de comert electronic. Politica Ebay plaseaza Skype în rolul de furnizor de încredere în procesul de comunicare între cumparator si vânzator. Ca rezultat, Skype poate creste viteza tranzactiilor care au loc zilnic prin intermediul Ebay, mai ales în acele situatii în care este necesara o mai buna comunicare între utilizatori: masini second-hand, echipament industrial sau de afaceri. În viitor, Skype va permite advertiserilor sa vânda spatii publicitare în sistemul pay-per-call, în special în domenii precum serviciile de turism ori serviciile imobiliare“.

În realitate, oferta Ebay poate sa aiba doua tinte. Daca se doreste „preluarea“ comunitatii de utilizatori a Skype, se poate comenta faptul ca pretul platit este unul extrem de piperat. In cazul in care se doreste preluarea tehnologiei Skype, atunci probabil ca Ebay are un plan stralucit prin care îsi va recupera investitia într-un timp rezonabil. Una peste alta, „preluarea anului“ are înca îndeajuns de multe necunoscute, care o pot transforma în „dezamagirea anului“.



Citeste si