31 Mai 2024

Adi Morun, Microsoft: Inteligența Artificială nu face toată munca unui programator, îl va ajuta să fie mai eficient



Capacitatea soluțiilor, dezvoltate cu ajutorul Inteligenței Artificiale, de a ne lua locul de muncă revine mereu în discuție de fiecare dată când giganții IT anunță o îmbunătățire a tehnologiei. Într-o discuție cu Adi Morun, Director Data & AI Microsoft, am vrut să aflăm cum vede evoluția unor astfel de soluții, dar și ideea conform căreia AI-ul ne va lua locul de muncă.

Atât pe scena evenimentului „Transformarea viziunii în impact cu ajutorul AI”, organizat de Microsoft la București, cât și în discuția cu Wall-street.ro, Morun vorbește despre Inteligența Artificială ca fiind un copilot pentru angajați.

„Ne uităm la soluțiile de AI ca la un copilot. Nu vor face toată munca unui programator, ci vor ajuta programatorul să fie mult mai eficient. Dacă te uiți la nivel global, este un deficit masiv de programatori, vorbim de o resursă extrem de importantă”, precizează Adi Morun.

O perspectivă din care poți privi lucrurile, conform reprezentantului Microsoft, este aceea în care ai o echipă de 8 programatori, dar pentru a susține proiectele în derulare ai avea nevoie de 10 programatori. Nu ai însă fondurile necesare pentru a mai angaja 2 programatori sau pur și simplu nu găsești talent în piață. Folosind soluțiile bazate pe Inteligența Artificială poți face ca cei 8 programatori să fie mai productivi.

În cadrul prezentării susținute pe scena evenimentului organizat de Microsoft, Morun a prezentat exemplul Băncii Transilvania, despre care spune că a crescut productivitatea programatorilor cu 55% după folosirea soluțiilor bazate pe Inteligența Artificială.

Reprezentantul Microsoft este de părere că suntem deja în momentul în care organizațiile care folosesc AI își întrec competitorii ce nu au pus accent pe investițiile în această direcție. Acesta consideră că, pentru a-ți depăși competitorii, trebuie să integrezi în organizație AI în diferite zone, precum zona de HR, zona de financiar, dar și în ceea ce privește angajații din prima linie.

„Îți dorești să fie cât mai productivi. Să aibă la îndemână instrumentele necesare în așa fel încât să fie mai eficienți și să poată petrece mai mult timp vorbind cu clientul final și mai puțin căutând informațiile”, precizează Adi Morun.

În ultimul an, compania pe care o reprezintă a construit Microsoft Copilot, un asistent virtual ce folosește Inteligența Artificială Generativă ce a avut parte de peste 150 de actualizări. De asemenea, compania permite dezvoltatorilor să-și construiască proprii copiloți apelând la tehnologiile Microsoft, iar în ultimii 2 ani, GitHub Copilot, a devenit cel mai adoptat instrument pentru dezvoltatorii AI, cu 1,8 milioane de abonați plătitori.

Potrivit unui sondaj realizat de International Data Corporation, organizațiile realizează un randament al investițiilor în AI în termen de 14 luni, iar pentru fiecare dolar pe care o companie îl investește în inteligență artificială, aceasta obține un randament mediu de 3,50 dolari, peste 70% dintre respondenți declarând că firmele lor folosesc deja AI.

Angajații vin cu „AI-ul de acasă” dacă angajatorii nu le oferă astfel de soluții

Inteligența Artificială și-a făcut simțită prezența deja într-o mulțime de companii la o scară neașteptată. Studiul realizat anual de către Microsoft cu privire la tendințele din piața muncii arată că în 2024 75% dintre angajații din categoria „white collar” folosesc Inteligența artificială, iar 46% dintre ei au început să o folosească în urmă cu mai puțin de 6 luni.

Datele studiului arată că majoritatea dintre ei consideră că AI-ul îi ajută să își facă treaba într-un timp mai scurt, să se concentreze pe sarcinile mai complicate, să fie mai creativi și să se bucure mai mult de munca lor.

„Suntem în punctul în care integrăm AI-ul nu doar pentru a lucra mai rapid, ci pentru a lucra mai inteligent. Este responsabilitatea noastră, ca lideri ai organizațiilor, să ne asigurăm că această tehnologie îmbunătățește creativitatea echipelor noastre și se aliniază cu valorile noastre etice”, consideră Karim R. Lakhani, Chair, Digital Data Design Institute la Harvard.

În timp ce mulți șefi de organizații sunt de acord că Inteligența Artificială este necesară, presiunea de a cuantifica productivitatea adusă de AI îi face să se miște lent. Având în vedere această situație, mulți angajați au decis că nu pot aștepta după organizațiile lor să implementeze astfel de soluții, așa că au venit cu ”AI-ul de acasă”.

Studiul arată că 78% dintre utilizatorii de Inteligența Artificială folosesc la muncă instrumente de AI care nu sunt oferite de organizațiile în care lucrează.

De asemenea, 52% dintre angajați sunt reticienți în a admite că folosesc AI pentru cele mai importante sarcini pe care le au, iar 53% dintre cei care folosesc Inteligența Artificială se tem că, dacă o la sarcinile importante, asta îi va face să pară de înlocuit.

A veni cu „AI-ul de acasă” nu e doar o practică întâlnită la generațiile Z sau Millenials. Sondajul derulat de Microsoft în cadrul studiului arată că această practică este întâlnită și în cazul a 76% dintre persoanele din generația X(44-57 de ani) sau 73% din persoanele considerate în categoria boomers+(58+ani) care au fost intervievate. Întregul studiu poate fi găsit AICI.



Citeste si