Pentru a contrabalansa pierderile generate de cresterea TVA, asiguratorii de pe segmentul non-viata vor fi nevoiti sa mareasca tarifele, iar industria locala va inregistra o scadere de 10% comparativ cu anul trecut, a declarat Cristian Constantinescu, presedintele Uniunii Nationale a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSAR), intr-un interviu acordat Wall-Street.
Wall-Street: Cum ati caracteriza piata de asigurari autohtona dupa modul de functionare din ultimii ani?

Cristian Constantinescu: In ultimii ani piata a fost relativ haotica. Surprizele cele mai mari sunt in continuare de la jucatorii care nu apartin unor grupuri financiare mari si cea mai mare surpriza este, in fiecare an, pe segmentul RCA .

In fiecare an este cate un jucator care merge cu un pret mic si ia 50% cota de piata din RCA. Insa, bineinteles, atunci cand isi asuma raspunderea la preturile respective la o cota de piata care creste cu doua cifre doar prin RCA incepe sa aiba probleme. In ultimii patru ani a fost mereu o companie care a iesit din normalitate cu intentia de a castiga cota de piata. Nu pot intelege dorinta de a creste cota de piata prin RCA, atat timp cat 2009 a fost al cincilea an consecutiv cu pierderi considerabile pe aceasta linie de afaceri pentru toti asiguratorii.

Segmentul RCA a fost si anul trecut tot in pierdere, iar intrebarea la care nu gasesc raspuns este cand vom intra intr-o situatie de normalitate din acest punct de vedere. Odata cu criza, in Europa se vorbeste de faptul ca banii sunt scumpi si putini. Atunci, in aceste conditii, de ce se mai fac infuzii de capital in piata romaneasca de asigurari? Numai anul trecut au fost 380 de milioane de euro infuzie de capital raportat la o piata care nu a atins inca un volum total al afacerilor 2 miliarde de euro.

De unde vin banii acestia, de ce sunt dispusi actionarii si care sunt motivele lor pentru a continua infuzia de capital? De ce sunt platite practic greselile de management ale societatilor locale? Cand se va stopa hemoragia aceasta de aport de capital in piata asigurarilor generale din Romania? Semnalul este extrem de negativ in special pentru cei care ar trebui sa faca ceva, adica managementul care produce pierdere.

Wall-Street: Care sunt criteriile corecte in alegerea unei asigurari?

Cristian Constantinescu:
In primul rand, clientii trebuie sa se uite la calitatea serviciilor. Ei isi vor da seama ca serviciile sunt cele care conteaza atunci cand discutam despre asigurari. E mult mai simplu sa te diferentiezi, ca asigurator, prin servicii pe un domeniu cum este cel auto, la care frecventa daunelor este foarte mare si este mult mai dificil atunci cand discuti de asigurari property (bunuri si locuinte n.r.).

Practic, din punct de vedere al calitatii serviciului, singurul constientizat de clientii romani este rapiditatea lichidarii daunelor. Insa, cand discutam de property este mai dificil sa te diferentiezi prin servicii. La un cutremur de mare magnitudine vom vedea diferenta intre asiguratori in functie de serviciile pe care le ofera, dar pana atunci, daca unui client i se ofera o polita cu 10 euro, de ce sa nu o cumpere in detrimentul uneia de 100 de euro?

In ceea ce priveste constientizarea calitatii serviciilor si mutarea focusului de pe pret, o mare problema o reprezinta firmele de brokeraj in asigurari. Pentru ca acestea ar trebui sa fie cele care dau tonul in selectia asiguratorului de catre potentialul asigurat, presupunandu-se ca un broker lucreaza cu oameni care inteleg conceptul de asigurare.

O astfel de firma (intermediere in asigurari n.r.) primul lucru pe care trebuie sa si-l faca este o security list . Adica, o lista de societati de asigurare din care sa ii recomande clientului una in functie de situatiile lor financiare. Apoi, ar trebui sa diferentiem produsele companiilor si prin avantajele politei de asigurari.

Dar cand brokerul merge dupa pret si marimea comisionului, lucurile nu functioneaza normal.

Wall-Street: Ce o sa se intample in continuare cu tarifele la asigurari in 2010 in contextul in care TVA a crescut cu 5 puncte procentuale?

Cristian Constantinescu: Tarifele vor creste in mod cert. Estimarea mea este ca numai pentru anul acesta, pentru al doilea semestru, impactul majorarii TVA o sa fie undeva in jur de 30 de milioane de euro la nivel de piata (asigurari genrale n.r.). Majorarea TVA o sa sporeasca pierderea pietei din asigurari generale cu 30 de milioane de euro.

Estimarea pentru Allianz Tiriac (n.red.: C. Constantinescu a fost pana la finele lunii mai directorul general al asiguratorului, iar in prezent ocupa functia de consilier al noului director general al Allianz Tiriac Asigurari, Rangam Bir n.r.) pe non-viata arata un impact pentru anul acesta de peste 25 milioane de lei pe asigurari generale si 0,3 milioane de lei pe viata.

Nu toate liniile de afaceri vor fi afectate in aceeasi masura, ceea ce face foarte dificila evaluarea corecta a impactului maririi TVA asupra pietei de asigurari generale.

De exemplu, nu avem un impact pe daunele totale din sectorul casco, pentru ca acolo exista o suma asigurata, adica limita despagubirii. Daca un client a cumparat o masina cu 15.000 de euro si a asigurat-o la acel pret, el va primi in caz de dauna totala 15.000 de euro, doar ca nu-si mai poate lua acum masina cu aceeasi suma de bani. Aceasta este o alta problema, pentru ca acum va avea adaugata cresterea TVA.

Wall-Street: Credeti ca poate functiona corect sistemul de compensatie directa in industria asigurarilor din Romania?

Cristian Constantinescu: Ar putea, dar e nevoie ca sistemul sa fie dublat de o conventie intre societatile de asigurare si o institutie de clearing, asa cum este in tarile dezvoltate. In plus, in Romania avem deocamdata o mare problema cu regresele.

Eu platesc o dauna pe casco pentru ca clientul meu, care are o asigurare casco, este implicat intr-un accident in care un tert este vinovat. Despagubirea nu ar trebui sa vina la mine asigurator casco, ci la cel RCA. Dar clientul meu a vrut casco la o anumita companie, a platit prima de asigurare si vrea masina reparata pe polita, urmand ca asiguratorul sa recupereze banii de la asiguratorul RCA.

Wall-Street: Pe scurt, cum au fost primele 6 luni pentru Allinz-Tiriac Asigurari pe segmentul auto?

Cristian Constantinescu: Primul semestru a fost slab, la fel ca la nivelul intregii piete. Era de asteptat pentu ca aceasta companie nu este diferita ca structura a portofoliului de media pietei si sa nu uitam ca vorbim de o piata dominata in proportie de circa 70% de industria auto, adica de masini noi, acestea sunt majoritatea celor asigurate si asa cum stim vanzarile de masini noi au scazut dramatic. La nivel european, in medie numai 25% din masinile continua asigurarea dupa ce s-a terminat contractul de leasing, iar in cadrul Allianz Triac circa 50%.

Wall-Street: Cum vedeti finalul anului pentru industria asigurarilor generale din Romania?

Cristian Constantinescu: Imi mentin estimarea de la inceputul anului: piata asigurarilor generale va incheia 2010 cu o scadere cuprinsa intre 5-10%, desi acum tind mai mult spre -10%.

Wall-Street: Care vor fi preocuparile principale ale asiguratorilor in cel de-al doilea semestru?

Cristian Constantinescu: Este greu de spus, insa in 99% dintre cazuri cred ca societatile de asigurare isi vor recalcula nivelul de prima ca sa contrabalanseze efectul cresterii TVA, iar dintre cei care au anuntat ca nu vor mari preturile, probabil ca nu o vor face inca o luna sau doua, dupa care isi vor revizui politica odata cu campania RCA de vara.

Wall-Street: Mai concret, pe ce se va concentra Allianz-Tiriac Asigurari in a doua jumatate a anului?

Cristian Constantinescu: Mai ales pe restructurarea fortei de vanzari. Este necesara atat timp cat am ales o segmentare a categoriilor de clienti. Asta implica mai devreme sau mai tarziu si o segmentare a produsului.

Daca ai un produs care se adreseaza medicilor, un agent specializat in vanzari de polite auto nu va putea vinde acel produs pentru care ai nevoie, in caz ideal, de un medic care sa se aplece asupra politei sa o inteleaga si numai dupa ce a inteles ii va fi mai usor sa o vanda pentru ca va avea acelasi limbaj cu potentialul client, care este tot medic. Deci, specializarea fortiei de vanzare este principala preocupare pe care ne vom concentra.

Wall-Street: Care credeti ca va fi situatia despagubirilor totale platite de asiguratori in urma inundatiilor?

Cristian Constantinescu: Nu cred ca vor fi foarte mari pentru ca principala zona afectata este cea rurala, iar acolo gradul de penetrare al asigurarilor de locuinte facultative este foarte mic, la fel ca la nivelul intregii tari.

Sigur, toata lumea spune ca oamenii sa-si asigure locuintele, dar la aceasta data in Romania sunt doua mari inconveniente din cauza carora acest gen de polite nu sunt foarte bine vandute.

Primul este cel al veniturilor, nu toti oamenii, romanii simpli cu venituri sub medie, isi permit sa plateasca, de exemplu, 80 de euro pe an.

A doua mare problema consta in faptul ca societatile de asigurare prin politele de asigurare facultative preiau riscuri. Riscul la randul sau implica automat notiunea de aleatoriu, adica intamplator, ori in zonele in care sunt inundatii si acum nu mai este risc pentru ca stim sigur ca zonele respective sunt afectate de inundatii odata la 2-3 ani. Singurul element aleatoriu este momentul in care se produce riscul, ceea ce duce la concluzia ca acea casa nu este asigurabila.

Problema nu este ca acea casa a fost construita din materiale mai putin rezistente (de exemplu chirpici), ci ca este construita intr-o zona inundabila. Insa acele case vor intra sub umbrela PAID.

Wall-Street: Cum va simtiti in noua functie?

Cristian Constantinescu: Este mai relaxant acum ca nu mai semnez nimic, dar inca un an raman consilier al actualului director general al companiei (Rangam Bir n.r.) din Romania. Si cat va mai dori grupul Allianz o sa mai stau pe unul din cele trei scaune din Consiliul de Supraveghere.

Abonează-te pe
9news.ro Promo

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri