AI în banking: o modă sau o revoluție? Lucian Daia, Zitec: Există bănci care și-au mărit deja profitul cu 10% fiindcă folosesc AI

Sursǎ foto: Ovidiu Udrescu

AI în banking: o modă sau o revoluție? Lucian Daia, Zitec: Există bănci care și-au mărit deja profitul cu 10% fiindcă folosesc AI

Cuprins Articol:

Industria bancară este, de departe, cel mai mare investitor în inteligență artificială (AI) în Europa, spune Lucian Daia, CTO al Zitec. Suma estimată investită de băncile europene în AI și Generative AI (GenAI) în 2024 depășește 5 miliarde de euro, mai mult decât orice altă industrie. Acest fenomen se resimte inclusiv în România.

„Vedem că AI poate avea un impact semnificativ în zona operațională a băncilor. De la compliance sau finance și până la sales și customer support, inteligența artificială are potențialul să contribuie semnificativ la creșterea eficienței și reducerea costurilor. Există deja exemple de bănci la nivel mondial care și-au mărit profitul operațional cu 10% datorită AI", declară Lucian Daia, CTO Zitec la evenimentul Digital Banking Scorecard 2025.

Sursă: Zitec

Băncile digitale: investiții mari, dar strategii diferite

Pentru a deveni o bancă digitală universală, este nevoie de capital uriaș. Expertul de la Zitec spune că băncile mari investesc sute de milioane de euro în aplicațiile lor, pentru că au resursele necesare datorită numărului mare de clienți. În schimb, băncile mai mici, care nu înregistrează aceleași venituri, sunt nevoite să adopte strategii de nișă, concentrându-se pe produse specifice pentru a supraviețui și a se diferenția pe piață.

"Băncile mici caută să își optimizeze costurile închizând o parte din sucursale, compensând prin servirea digitală a clienților. Investiția în tehnologie rămâne necesară, pentru a putea oferi un portofoliu competitiv de produse. Ce vedem acum este o tendință clară: băncile mici devin extrem de bune într-o nișă specifică, excelând pe unul sau două produse și diferențiindu-se astfel de giganții bancari", spune Daia.

AI în banking: hype sau revoluție?

AI a devenit un factor decisiv în banking, influențând eficiența operațională, experiența utilizatorilor și strategia băncilor. Deși încă există reticență și hype în jurul acestei tehnologii, tendințele actuale arată că AI va continua să fie un motor principal de creștere și transformare în industria bancară globală.

„Vedem în media destul de mult conținut steril despre AI. Ce va face această tehnologie peste 10 ani? Nu știm cu exactitate. Potențialul este acolo, dar multe afirmații sunt hazardate, pentru a crea hype. În realitate, AI poate aduce beneficii concrete, însă adoptarea acestei tehnologii necesită timp și educație", explică CTO-ul Zitec.

Sursă: Zitec

Digital Banking Scorecard este un eveniment organizat de Future Banking cu sprijinul:

  • Main Partner: Zitec
  • Gold Partner: Mellon România
  • Silver Partners: FintechOS, Evrotrust, Raiffeisen Bank, ING Bank
  • Sponsors: ROPECO, SUNMI, Blick
  • Media Partners: wall-street.ro, Start-up, Institutul Național de Cercetare - Dezvoltare în Informatică - ICI București, Finzoom

Personalizate pentru tine