16 Februarie 2011

Cum a impartit criza buzunarul romanilor: Vezi ce schimbari s-au produs in bugetul lunar



Romanii alocau la sfarsitul anului 2010 o mai mare parte din totalul veniturilor pentru mancare si rate in comparatie cu noiembrie 2008, in timp ce proportia de buget alocata pentru haine si produse de ingrijire personala, obiecte de mobilier sau educatie a scazut, arata studiul Financial CrisisMeter realizat de Mercury Research.

Criza a afectat 85% dintre romanii cu varsta peste 18 ani, procent in crestere fata de martie 2010 (77%), conform studiului Financial CrisisMeter realizat de Mercury Research in luna noiembrie 2010, pe un esantion de 1.200 de persoane cu varsta peste 18 ani.

In continuare, cea mai mare parte din totalul veniturilor lunare (40%) este destinata produselor alimentare, procent in crestere in comparatie cu 2008 (38%). Daca in noiembrie 2008, ratele insemnau 5% din veniturile lunare, pe parcursul lui 2010, s-a ajuns la 6-8% din buget.

De asemenea, la inceputul crizei financiare 7,4% din buget era directionat spre educatie, iar la sfarsitul lui 2010 procentul era de 5%. In plus, economiile romanilor s-au redus la 3% la finalul anului trecut, fata de 5% la inceputul lui 2009.

Pe de alta parte, 4 din 10 romani erau mult mai ingrijorati in legatura cu situatia lor financiara in comparatie cu 6 luni in urma fata de data interviului.

Criza financiara a fost cel mai puternic resimtita de persoanele cu varsta intre 35 si 50 de ani, de persoanele din gospodariile cu un nivel de trai mai redus si de persoanele cu venituri mici.

Pentru cei mai multi dintre cei afectati de criza (57%) efectul negativ s-a resimtit la nivelul venitului si prin scaderea nivelului de trai. De asemenea, scaderea puterii de cumparare/ cresterea preturilor a fost resimtita de 44% dintre cei afectati.

Dificultatea de a gasi un loc de munca a avut impact asupra a 3% dintre romanii care au resimtit negativ criza, procent in scadere fata de martie 2010 (7%). Tinerii au intampinat intr-o masura mai mare dificultati in a-si gasi un job (8%).

Alte efecte negative mentionate in studiu au fost cresterea facturilor la utilitati si a taxelor (3%), pierderea de catre alti membri ai familiei a locurilor de munca (3%) sau reducerea cheltuielilor pentru asigurarea celor necesare (3%).

Cu o experienta de 19 ani pe piata din Romania, Mercury Research ofera servicii de cercetare cantitativa si calitativa despre consumatori si despre companii adaptate pentru domeniile : bunuri de larg consum, financiar- bancar, IT& C, media, sanatate, industria auto sau social.



Citeste si