10 Iulie 2024

România se luptă cu deficitul comercial și în 2024: După 5 luni, a ajuns la 12,3 miliarde euro



Deficitul balanţei comerciale (FOB/CIF) în perioada 1 ianuarie - 31 mai 2024 a fost de 12,288 miliarde de euro, mai mare cu 1,230 miliarde de euro (+11,1%) decât cel înregistrat în perioada similară a anului trecut, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică, publicate miercuri.

În primele cinci luni ale anului, exporturile FOB au însumat 38,536 miliarde de euro, consemnând un declin de 2,9%, iar importurile CIF au însumat 50,824 miliarde de euro, după o creştere cu 0,2%, comparativ cu perioada 1 ianuarie -31 mai 2023.

Conform INS, în perioada 1 ianuarie - 31 mai 2024, ponderi importante în structura exporturilor şi importurilor sunt deţinute de grupele de produse: maşini şi echipamente de transport (47,1% la export şi 36,5% la import) şi alte produse manufacturate (29,6% la export şi 28,5% la import).

Valoarea schimburilor intra-UE27 de bunuri în perioada menţionată a fost de 27,999 miliarde de euro la expedieri şi de 37,511 miliarde de euro la introduceri, reprezentând 72,7% din total exporturi şi 73,8% din total importuri.

Valoarea schimburilor extra-UE27 de bunuri în perioada 1 ianuarie - 31 mai 2024 a fost de 10,537 miliarde de euro la exporturi şi de 13,313 miliarde de euro la importuri, reprezentând 27,3% din total exporturi şi 26,2% din total importuri.

În luna mai 2024, exporturile FOB au însumat 7,241 miliarde de euro, iar importurile CIF au însumat 10,213 miliarde de euro, rezultând un deficit de 2,971 miliarde de euro. Faţă de luna mai 2023, exporturile din luna mai 2024 au scăzut cu 16,2%, iar importurile s-au redus cu 5,6%.

INS menţionează că soldul balanţei comerciale FOB/CIF se calculează pe baza valorii exportului FOB şi a importului CIF, ca diferenţă între acestea. Soldul negativ al balanţei comerciale se numeşte deficit, iar cel pozitiv se numeşte excedent. Preţul FOB (Free on Board/Liber la bord) reprezintă preţul la frontiera ţării exportatoare, care include valoarea bunului, toate cheltuielile de transport până la punctul de îmbarcare, precum şi toate taxele pe care bunul trebuie să le suporte pentru a fi încărcat la bord. Preţul CIF (Cost, Insurance, Freight/Cost, Asigurare, Navlu) reprezintă preţul la frontiera ţării importatoare, care cuprinde atât elementele componente ale preţului FOB, cât şi costul asigurării şi transportului internaţional.



Citeste si