Grupul Editorial Corint, una dintre cele mai vechi edituri de pe piata romaneasca, a inregistrat in 2016 o cifra de afaceri de sapte milioane de euro, cu 20% mai mare decat anul anterior, dupa ce in ultimii ani piata editoriala a fost in continua scadere. Mai mult, reprezentantii editurii estimeaza afaceri cu cel putin 10% mai mari pentru anul acesta, sustinute de vanzarile de carti si manuale scolare.

“2016 a fost un an suprinzator de bun, in urma cu 2 ani, nu as fi putut spune acelasi lucru. Factorii care au dus la aceasta crestere – 20% pentru noi si 10% la nivelul pietei din cate estimam – sunt cresterea interesului pentru carti, receptivitatea pietei si anumite politici publice, precum reducerea TVA”, a declarat Luiza Penescu, director general grupul editorial Corint.

De trei ani grupul Corint functioneaza prin intermediul a doua edituri: Corint Logistic care se ocupa de comercializarea cartilor din Grupul Editorial Corint (GEC) si Corint Books pentru segmentul editorial. Reorganizarea a avut loc pentru cresterea productivitatii grupului, in timp ce celalalte edituri – Leda, Corint Junior, Corint Educational – au fost lasate in stand-by. Cifra de afaceri de sapte milioane de euro s-a inregistrat pe cele doua companii ale grupului.

Potrivit reprezentantilor editurii, GEC are o cota de piata de aproximativ 10%, pe care spera sa o mareasca la 13% in urmatorii trei ani. “Nu exista date oficiale in acest sens, acestea sunt estimarile noastre. Luam in calcul faptul ca GEC are o mare productie de carte scolara, suntem de fapt principalul producator de manuale in randul editurilor de manuale, cu o experienta de peste 20 de ani in acest domeniu. Cresterea de 2-3 procente se bazeaza pe castigarea licitatilor deschise de Ministerul Educatiei pentru editarea de manuale”, spune Luiza Penescu.

De altfel, editarea cartilor si manualelor scolare reprezinta principala linie de bussines a editurii, urmata de vanzarile cartilor pentru copii, adolescenti si in cele din urma, pentru adulti. Grupul Editorial Corint detine un sector important destinat cartilor pentru copii – de la unul pana la 14 ani.

In ceea ce priveste tirajul mediu pentru un titlu, in prezent GEP produce 3.000 de exemplare, numar in crestere fata de anul anterior, dar in scadere fata de “perioada de glorie” a industriei de carti, cand tirajele medii erau cuprinse intre 5.000 si 10.000 de exemplare. Intr-un an, GEP editeaza 300 de titluri noi de carti din toate categoriile, la care se adauga retiparirile.

“Noi suntem o editura oarecum enciclopedica, nu suntem o editura de nisa, specializata pe carti de un anumit tip, avem o orientare mai vasta si ne adresam unei categorii mai mari de cititori. In perioada anilor 1995-2000 tirajul mediu era de peste 8.000-10.000 exemplare/titlu. In timp, a scazut ajungand in prezent la 3.000 exemplare/titlu. Au existat si perioade de varf optime, care au facut sa creasca cifra de afaceri, cum ar fi: perioada de boom economic din anii 2005-2008, editarea de manuale scolare in anii 2000 sau perioada in care s-a redus TVA-ul la carte”, mai spune directorul GEP.

Grupul Editorial Corint detine parteneriate cu toate librariile fizice, cu unii jucatori online si detine propriul magazin online. Potrivit directorului general, aceasta are un trend ascendent, insa urmeaza a fi optimizat pentru a inregistra vanzari aproximative celorlalti jucatori in e-commerce. Principalii colaboratori online ai GEP sunt elefant.ro, librarie.net, libris.ro si emag.ro.

Cat de corect este pretul din online vs cel din librarie fizica?

“Intr-adevar, reducerile de preturi practicate de librariile online reprezinta o mare problema. Aceste reduceri nu sunt aprobate de catre editori, decat in extrem de rare cazuri - de exemplu, in cazul lichidarilor de stocuri- reprezentantii librariilor online justificand reducerile prin campanii de promovare, reducerile acordate fiind sustinute de aceste librarii din rabatul acordat de editori.

Librariile clasice nu pot sustine reducerile practicate de librariile online si reclama editorului cresterea rabatului, iar editorul se afla permanent in mijlocul acestui razboi, incercarile de a echilibra balanta fiind, in cele mai multe cazuri, sortite esecului.

-Luiza Penescu-

“Grupul nostru editorial nu sustine astfel de campanii si a incercat in numeroase randuri sa rezolve aceasta problema, dar, din pacate, reusitele au fost de scurta durata. Solutia ar fi amendarea legii cartii, prin introducerea unor articole care sa limiteze reducerile practicate de librariile online si eliminarea lor in cazul noutatilor, astfel de prevederi existand in multe tari, ca de exemplu Franta, Germania, Spania, Italia. In Romania au existat cateva incercari timide in alcatuirea unui proiect de completare a legii cartii, dar, din pacate, nu s-au finalizat”, spune directorul Grupului Corint.

Focus pe manuale scolare

Pentru anul in curs, Grupul Editorial Corint tinteste afaceri in mai mari cu cel putin 10% fata de 2016, crestere ce va fi sustinuta de editarea manualelor scolare. “Alte planuri de dezvoltare nu avem, ne concentram pe aceasta provocare pe care Ministerul a deschis-o in urma cu trei ani, iar acum producerea de manuale devine din ce in ce mai mare pentru ca s-a ajuns la clasa a cincea, unde sunt mai multe manuale. Totodata, dorim sa consolidam si sa extindem genurile si proiectele tematice in care am performat pana acum: lucrari de istorie, literatura clasica, cartile pentru copii si cele de Young Adult”, mai spune directorul GEP.

In lipsa unor statistici oficale, editorii estimeaza piata de carte din Romania intre 80 si 100 milioane de euro. “Piata cartii, dupa imensul recul provocat de recesiunea inceputa in 2009 si continuata pana spre 2014, este intr-o usoara crestere, nu intr-un ritm accelerat, dar constant”, incheie Luiza Penescu.

Sursa foto: LeicherOliver/Shutterstock

Abonează-te pe
9news.ro Promo

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri