Perspectivele sunt sumbre, iar solutiile din ce in cei mai putine. “Ne uitam unii la altii si nu stim ce sa facem. E ceata totala”, spun oamenii de afaceri consultati de Wall-Street. Majorarea TVA pana la 24% este o greseala capitala pentru Guvernul actual, chiar si cei mai creativi antreprenori gasindu-se intr-un labirint aparent fara iesire.
Jean Valvis, antreprenorul elvetian de origine greaca, care a vandut in 2008 producatorul de lactate LaDorna catre grupul francez Lactalis, intr-o tranzactie estimata la 100 mil. euro, pregateste lansarea a doua noi afaceri – vinurile Domeniile Samburesti si apa minerala Aqua Carpatica. Desi spune ca nu va simti imediat efectele majorarii TVA pana la 24%, nu poate sa isi ascunda ingrijorarea fata de scaderea mai accentuata a consumului ca urmare a acestei decizii.

“Peste problemele tipice cu care ne confruntam zi de zi – birocratia, coruptia, slabiciunile sistemului bancar – se adauga scaderea consumului si inflatia, iar contextul economic actual devine un labirint si pentru cel mai creativ antreprenor”, afirma Jean Valvis (foto).

Acesta declara ca incearca sa fie independent de conditiile interne ale pietei, fiind unul dintre cei care crede “in perspectiva exporturilor”. Intr-un interviu acordat Wall-Street Jean Valvis declara ca Aqua Carpatica va fi primul brand de apa de lux exportat din Romania spre pietele internationale, una dintre tinte fiind SUA.

“Astept cu mare interes sa vad cine va rezolva nodul gordian al economiei romanesti”, adauga Valvis facand referire la legenda lui Gordius.

La randul sau, Ioan Niculae, proprietarul InterAgro, declara ca decizia Guvernului de majorare a TVA este o greseala capitala, care va avea un efect dezastruos asupra economiei.

“Trebuiau sa vina cu un plan de masuri anticriza, de relansarea a economiei. Trebuiau sa continue reducerea numarului de angajati din structura bugetara. Erau multe alte solutii, nu era nevoie sa se ajunga aici. Este o mare greseala, iar primele efecte le vom vedea in luna octombrie”, afirma Niculae.

Cu afaceri de aproximativ 700 mil. euro, grupul InterAgro nu va fi foarte afectat de marirea taxelor, spune Ioan Niculae, argumentand ca aproximativ 80% din veniturile companiei provin din activitatile de export.

Si Shachar Shaine, presedintele United Romanian Breweries Bereprod (URBB), producatorul Tuborg, considera ca majorarea taxelor reprezinta o “masura usoara, insa nu si cea mai buna”, care va avea ca efecte imediate scadera consumului, a colectarii TVA, respectiv amplificarii pietei negre.

“Mai asteptam pana la finalul acestei veri pentru a vedea ce se intampla, dupa care fiecare companie va trebui sa ia masurile necesare”, declara Shaine.

“Ne uitam unii la altii si nu stim ce sa facem. Suntem bulversati. Teoretic aceasta masura se aplica de la 1 iulie, practic mai vedem. Pana nu va fi publicata in Monitorul Oficial nu pot sa pun baze pe declaratia unuia sau altuia. Asa s-a intamplat si cu decizia de scadere a pensiilor, care s-a schimbat peste noapte”, completeaza si Vasile Armenean, proprietarul Betty Ice.

O problema majora de care se loveste producatorul de inghetata din Suceava este refiscalizarea caselor de marcat. “Avem peste 10 milioane de case de marcat, cine ni le refiscalizeaza in 2-3 zile? Nu stim cum sa reactionam. Nici nu mai consumam energia sa dam telefoane pentru lucruri care nu sunt concrete”, afirma Armenean.

Pe de alta parte, Sorin Minea (foto), presedintele producatorului Angst si a Romalimenta, sustine ca decizia Guvernului se bazeaza pe presiunea din piata. “Daca noi vom da faliment si ei (Guvernul n.red.) dau faliment. Visul Guvernului ca noi vom scadea profitul este cel putin amuzant, in conditiile in care majoritatea producatorilor din industria carnii nu au profit, se lupta sa supravietuiasca”, explica Minea.

In plus, industria alimentara depinde de evolutia monedei europene, care influenteaza la randul sau costurile cu materia prima.

“Cei care sunt acum la conducere habar nu au cum functioneaza industria alimentara. Ea lucreaza din rulaj, cu profituri mici, cuprinse intre 0,1% si 4-5%, cu exceptia jucatorilor din segmentul bauturilor. De ce nu s-a bagat nicio multinationala pe piata carnii? Pentru ca profiturile nu sunt uriase”, considera Sorin Minea.

Presedintele Angst spune ca nu va apela la schimbari ale retetelor produselor, va astepta sa vada evolutia pietei, va discuta cu furnizorii, si in functie de evolutia monedei europene va recalcula preturile produselor.

In schimb, Ovidiu Gheorghe, directorul general al Patronatului National al Viei si Vinului (PNVV), nu crede ca vom asista la o marire a preturilor. “Cine creste preturile este sinucigas in serie. Producatorii vor incerca sa scada marja de profit pentru a nu mari preturile”, declara Gheorghe.

Dragos Frumosu, presedintele Federatiei Nationale a Sindicatelor din Industria Alimentara (FSIA), afirma ca primul efect al majorarii TVA va fi cresterea preturilor, initial cu 5%, iar in 30-40 de zile cu 8-10%.

“Din punctul meu de vedere clar vom avea o crestere a preturilor de 5%. Dupa 30-45 de zile fiecare societate isi va analiza situatia si ma astept ca preturile sa sara cu 8-10% si asta deoarece costurile vor fi influentate de cresterea tarifelor la energie electrica, transport, chirie. Ele vin in cascada”, spune Frumosu.

Scaderea puterii de cumparare coroborata cu majorarea preturilor reprezinta cele mai “nefaste masuri” si vor duce implicit la contractarea vanzarilor.

“S-ar putea sa asistam in aproximativ 6 luni la inchiderea multor societati mici si mijlocii, ceea ce va conduce la somaj in crestere”, crede Dragos Frumosu.

De asemenea, consumatorii se vor indrepta spre produse mai ieftine, pe masura ce supermarketurile vor apela la o politica de import.

“Produsele importate vor avea preturi mai mici, consumatorii le vor prefera in detrimentul marcilor locale si astfel statul va pierde”, completeaza Frumosu.

In opinia Gildei Lazar (foto), director Corporate Affairs&Communications in cadrul JTI Romania, cresterea TVA va avea un efect de domino.

“In prima instanta se va reflecta in majorari de preturi. Dupa cum se stie, orice crestere de pret are drept consecinta directa cresterea inflatiei. Aceasta, la randul ei, va duce la scaderea puterii de cumparare a populatiei si implicit a consumului, tinand cont ca in aceasta perioada salariile nu cresc, ci dimpotriva. Anul trecut, Romania se afla pe penultimul loc in UE dupa valoarea puterii de cumparare (valoarea Produsului Intern Brut pe cap de locuitor exprimat la paritatea puterii de cumparare standard - PPS se situa la 45% din media Uniunii Europene, potrivit Eurostat). Iar fara consum nu putem vorbi nici despre trecerea pe plus a economiei”, explica Lazar.

De asemenea, o inflatie in crestere antreneaza dupa sine deprecierea leului. Fara ca masura sa-si fi aratat efectele, cursul leu euro a atins ieri un prag de 4,3257, din cauza perceptiei de instabilitate economica pe care o au in momentul de fata pietele financiare fata de Romania.

In plus, intotdeauna, maririle de taxe stimuleaza piata neagra populatia orientandu-se catre produse ilicite, mai ieftine. “Asadar, autoritatile vor trebui sa sporeasca eforturile de combatere a economiei subterane, iar aici ma refer inclusiv la contrabanda cu tigarete, care va primi un nou impuls”, declara Gilda Lazar.

Ca producatori si comercianti de tigarete, JTI Romania este dublu afectat de majorarea TVA-ului.

“In ultimii cinci ani, in industria tutunului nu am mai avut majorari de preturi reale. Niciun alt produs nu e incarcat de atatea taxe: intre 80 si 88% din pretul unui pachet inseamna accize si TVA. Din 10 lei, cat e azi un pachet de tigarete din segmentul Premium, 8 lei inseamna taxe. Restul, de sub 2 lei inseamna materii prime, hartie, filtre, pachete, costuri de productie, marja de distributie, salarii etc. Materiile prime sunt platite la randul lor in euro, care dupa cum se vede e in crestere. Alte elemente care trebuie avute in vedere pentru evolutia viitoare a preturilor sunt inflatia, costurile, modificarile de pachete”, spune Lazar.

Totodata, o consecinta imediata a scaderii puterii de cumparare coroborata cu eventuale mariri de preturi va fi orientarea fumatorilor catre produse de contrabanda, disponibile la preturi mult mai mici.

“Directiva Uniunii Europene 2010/2012/EU, Articol 2A, lasa posibilitatea statelor membre ca in cazul majorarii nivelul taxei pe valoarea adaugata pentru tigarete, atunci sa se poate reduce acciza globala pana la o valoare care, exprimata ca procent din pretul mediu ponderat de vanzare cu amanuntul, sa fie egala cu majorarea nivelului taxei pe valoarea adaugata. Speram ca Ministerul de Finante va aplica aceasta prevedere astfel incat in ceea ce priveste tigaretele, incidenta taxelor totale sa ramana neschimbata”, completeaza Andrei Vasilescu, director Corporate Affairs Romania&Bulgaria Philip Morris.

Pe termen mediu, putem asista la cresterea stocului la producatori pe seama reducerii volumelor vandute, fapt care va determina o reducere a preturilor, la nerealizarea de profit deci, implicit, la inexistenta unui impozit pe profit, ceea ce inseamna ca veniturile colectate la buget vor fi mai mici, afirma si Grigore Horoi, presedintele Agricola Bacau.

Potrivit acestuia, efectele acestor decizii vor fi resimtite de toti participantii la actul economic: in prima instanta consumatorii, apoi comerciantii si producatorii. "Intram intr-o spirala descendenta din care se va iesi extrem de greu", spune Horoi.

Citeste si alte reactii ale managerilor consultati de Wall-Street din constructii, retail, industria de software, farma, imobiliare si telecom.
Abonează-te pe
9news.ro Promo

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri