29 Decembrie 2009
FMCG-ul in balanta: Cele mai importante deschideri si inchideri de fabrici in 2009
Industria bunurilor de larg consum din Romania a ramas si anul acesta deosebit de concurentiala, activitatea jucatorilor nefiind afectata atat de mult de criza financiara, cat de propriul ciclu de business. Chiar daca au existat decizii importante de sistare a productiei pe plan local, acestea au fost contrabalansate de hotararea unor jucatori de talia PepsiAmericas sau Unilever de a-si extinde activitatea in Romania.
Stabilitatea - conditie esentiala pentru investitiile masive si pe termen lung
In consecinta, inclusiv in perioada de criza economica, din perspectiva resurselor umane, acest sector de activitate a ramas in continuare relativ dinamic in comparatie cu alte domenii, dinamism care se regaseste atat in cresterea locurilor de munca disponibile, dar si in ceea ce priveste restructurarile sau delocalizarile.
“BPI Group este in prima linie in ceea ce priveste piata muncii, intrucat atat la nivel de grup cat si in Romania suntem implicati in proiecte masive de restructurare si reorganizare interna, dar si in proiecte de recrutare. Avem deci ambele perspective.In Romania, este cunoscut faptul ca anul 2009 a dus la pierderea unui numar mare de locuri de munca si mai putin la angajari. Studiile europene demonstreaza ca intoarcerea in campul muncii se face din ce in ce mai greu si plaseaza Romania printre tarile in care accesul la piata muncii este din ce in ce mai dificil”, explica Ghete.
In opinia acestuia, Romania ramane o tara atractiva pentru viitoare investitii, cu conditia de a reveni cat mai rapid la o stabilitate economica, politica si fiscala. “Stabilitatea este o conditie importanta pentru o serie de multinationale care doresc sa investeasca masiv si pe termen lung”, completeaza oficialul BPI Group.
Nici 2010 nu aduce semne de optimism, intrucat revenirea la o crestere economica nu se poate realiza atat de repede. Companiile, indiferent de dimensiuni, vor fi prudente in crearea de noi locuri de munca, grija principala fiind eficientizarea activitatii.
De asemenea, un impact negativ masiv asupra statisticilor de somaj ar putea interveni in urma proiectelor de eficientizare din sectorul public.
“Speram totusi ca anul 2010 sa devina un «an de tranzitie», catre un model in care vor fi promovate masuri active de sustinere a persoanelor aflate in cautarea unui nou loc de munca, de exemplu reconversia profesionala, stimularea atractivitatii teritoriilor pentru eventualii investitori, stimularea crearii de locuri de munca in mediu rural”, afirma Viorel Ghete.
Coca-Cola in fata unei noi inchideri
Capacitatea de productie a fabricii din Iasi a fost transferata in Republica Moldova, intrucat unitatea producea preponderent pentru zona respectiva. In plus, depozitul din Iasi a fost reorganizat si va functiona ca Centru de Distributie in cadrul infrastructurii existente, iar operatiunile de vanzari, financiar, marketing si resurse umane isi vor continua activitatea in Iasi.
Una din masurile luate a constat in oferirea unor pozitii vacante disponibile in cadrul companiei pentru fiecare dintre cei 75 de angajati implicati in productie, respectiv posibilitatea de a opta pentru noi locuri de munca, in conditii similare de salarizare pentru cei 32 de angajati din depozit, la contractorul care va opera Centrul de Distributie.
La inceputul acestui an, Coca-Cola HBC anunta ca va disponibiliza in 2009 100 de angajati, dintre care 56 de salariati care ocupau pozitii de mercantizori si operatori de date financiare vor avea posibilitatea de a-si continua activitatea in cadrul firmelor specializate.
Ultima ciocolata Poiana <>
Primul val de disponibilizari, reprezentand 169 de angajati, a avut loc la jumatatea acestui an, planurile vizand inchiderea unitatii pana la finalul lui 2009 sau inceputul lui 2010 si relocarea productiei in Bulgaria.
La momentul anuntului privind inchiderea unitatii de productie din Brasov, reprezentantii Kraft Foods au declarat ca decizia a fost luata ca urmare a limitarilor de spatiu si amplasament, fara nicio legatura cu actualul context economic.
Relocarea productiei de la Brasov in Bulgaria s-a datorat capacitatilor de extindere, in locatia existenta, a fabricii de ciocolata din regiune, precum si proximitatii spatiale care face fezabila mutarea din punct de vedere logistic.
Evaluata in 2007 la peste 186 de milioane de euro, Kraft Foods Romania este lider pe piata ciocolatei, cea mai vanduta marca a sa, Poiana, inregistrand vanzari de peste 350 de milioane de tablete de la lansarea sa, in 1995, si pana in prezent.
Decizii pe piata berii
Fabrica producatoare de malt ramane operationala, iar pentru a minimiza efectele asupra celorlalte departamente se va recurge, acolo unde este posibil, la solutia rotatiei de personal.
La randul sau, Heineken Romania, cel de-al doilea jucator pe piata interna de bere, a renuntat la productia de malt de la 19 octombrie, aceasta decizie afectand 61 de angajati. Decizia s-a luat in urma unei analize, care a aratat ca productia de malt in cadrul Heineken Romania se realizeaza cu costuri foarte mari, rezultate din consumul mare de energie si apa. Compania va achizitiona malt de la furnizori, semnand recent un parteneriat cu filiala locala a producatorului francez de malt Soufflet, companie care va asigura o parte din necesarul de malt. Reducerile de cost sunt ca aerul, le facem in fiecare zi, nu depind de criza
Dupa ce a fost preluata in 2008 de catre Ursus Breweries, actionarii fostului producator de bere Bere Azuga SA au decis concedierea colectiva a angajatilor, incetarea activitatii principale, respectiv fabricarea berii, si inlocuirea acesteia cu inchirierea si subinchirierea de imobile. In urma acestei hotarari, 160 de angajati au fost concediati. Productia berii Azuga are loc in prezent in toate cele patru fabrici Ursus - Timisoara, Buzau, Cluj-Napoca si Brasov.
Pepsi Americas - cea mai mare investitie din FMCG in 2009
Constructia fabricii din Dragomiresti Vale a inceput in luna iulie 2008, in prezent fiind finalizata prima faza a proiectului – construirea cladirii, care ocupa 30.000 mp din terenul cu o suprafata de 80.000 mp detinut de companie, instalarea unei linii aseptice de imbuteliere si demararea productiei de Lipton Ice Tea. Cum economiseste PepsiAmericas in vremuri de criza
Noua unitate cuprinde deja o statie de tratare si una de epurare a apei, precum si depozit propriu, si va avea 6 linii de productie in momentul finalizarii celor 3 faze de dezvoltare. In ultimele doua etape, se vor incheia lucrarile la depozit si se va realiza in totalitate transferul productiei din locatia Viilor la noua fabrica din Dragomiresti Vale.
In fabrica lucreaza 70 de angajati, urmand ca la finalizarea celei de-a doua faze a proiectului, unitatea din Dragomiresti sa aiba aproximativ 300 de angajati.
Hora apelor minerale
Investitia in lansarea noului brand se ridica la 12,5 mil. euro, bani ce vor fi utilizati in constructia proiectului Greenfield, situat la 20 km de Vatra Dornei, reteaua de distributie, forta de munca si marketing. Constructia fabricii din judetul Suceava a inceput in luna septembrie a acestui an, urmand ca brandul Aqua Carpatica sa fie disponibil la inceputul acestui an. Capacitatea de productie va fi pentru inceput de 100 mil. sticle pe an, echipa urmand sa fie alcatuita din aproximativ 50 de angajati. Acest proiect va fi coordonat de Stelian Chiforescu, prim-vicepresedinte al Valvis Holding.
Aqua Carpatica se pozitioneaza ca brand premium, urmand sa fie prezent atat pe plan local, cat si in afara tarii. Cu acest brand Valvis tinteste o cota de piata de 10% in urmatorii doi ani, cota ce s-ar putea dubla pana in anul 2014.
La randul sau, United Romanian Breweries Bereprod (URBB), unul dintre cei mai mari producatori de bauturi de pe piata locala, prezent atat pe piata berii, cat si pe cea a bauturilor racoritoare, si-a adaugat in portofoliu si apele minerale. Compania a inceput dezvoltarea unui proiect de tip Greenfield cu o investitia totala ce depaseste 10 mil. euro.
Fabrica este amplasata in localitatea Bilbor (judetul Harghita), la 12 km de Borsec. La fabrica din localitatea Bilbor lucreaza deja 20 de angajati, pe partea de productie.
Extindere pentru Tymbark Maspex Romania
Investitia in noua fabrica a inceput in iunie 2007, iar in luna mai 2009 a fost realizata prima productie. Acesta este cel de-al doilea proiect al Tymbark in Romania.
Fabrica are o suprafata totala de 65.000 de metri patrati ce cuprinde o unitate de productie, depozite pentru materii prime si produse ambalate si spatii de birouri.
In prezent, Tymbark Maspex Romania produce in fabrica de la Valenii de Munte toate produsele reunite sub brand-urile Tymbark, Tedi, Carotella, Ciao si Figo, precum si produsele instant din gama La Festa (Cappuccino La Festa, Ciocolata Calda, La Festa 3 in 1).
Margarina Unilever - din Cehia in Romania
Decizia de relocare a fost luata in vederea simplificarii operatiunilor Unilever, reducerii costurilor si pentru accelerarea procesului de lansare a inovatiilor, declarau la momentul respectiv oficialii companiei.
Procesul de relocare va incepe in functie de etapele inchiderii fabricii Unilever din Nelahozeves, cele doua linii de productie transferate la fabrica din Ploiesti urmand sa fie operationale in prima jumatate din 2010.