19 August 2009
MOL Romania: Schimbarea la fata a benzinariilor
La doi ani de la implementarea sistemul de operare prin dealeri CODO (Company-Owned-Dealer-Operator) in benzinariile din Romania, retailerul de carburanti MOL a hotarat sa schimbe aspectul si organizarea benzinariilor. Nota de plata pentru investitiile din primul trimestru: 4,5 milioane de euro.
Numai zece-s norocoase
Intalnirea oficialului MOL cu reporterul Wall-Street a avut loc chiar in benzinaria din Otopeni, una dintre cele mai performante benzinarii din reteaua ce totalizeaza 135 de unitati, recent rebranduita. Benzinaria, denumita “Otopeni 2”, face parte din primele sapte unitati care beneficiaza de noul design, alaturi de cele din Fagaras, Valeni, Sovata, Barlad, Bors 2 si Codlea, iar pana la sfarsitul anului vor fi zece astfel de unitati cu un nou design, atat rebranduite, cat si greenfield-uri (investitii de la zero).
Investitii care sunt in parte circumscrise in cele 4,5 milioane de euro cheltuite in primul trimestru al anului acesta pentru deschiderea a trei benzinarii la Bors, Barlat si Codlea, cu suprafete cuprinse intre 2.000 si 3.500 de metri patrati, dar si in dotarea depozitului de la Tileag cu un sistem imbunatit de supraveghere a incarcarilor in cisterne. “Investitia este una importanta in aceasta perioada de criza; ea inseamna totodata ca Romania e o tara importanta pentru companie”, precizeaza Szalay, punctand faptul “ca nu se urmareste o dezvoltare cantitativa, ci una calitativa”.
Rebranduire egal economisire
“Noi mizam pe impulsul de a cumpara al oamenilor si de aceea, prin noul branding, este mult mai usor sa schimbi si sa te adaptezi si sa organizezi mai multe promotii in gondolele special amenaje pentru acestea”, declara Zsolt Szalay, adaugand ca “daca nu aranjezi produsele intr-o anumita logica, poti pierde usor milioane”.
Noul design va aduce atat un “suflu nou” benzinariilor, cat si un plus de economie pentru MOL, unul deloc de neglijat in contextul in care “eficientizare” este cuvantul de ordine pentru retailerul de carburanti. Organizarea interioara a magazinelor este diferita, in functie de localizarea lor, pentru ca “benzinariile din interiorul orasului sunt diferite fata de cele de pe autostrada”. Tocmai de aceea, gamele de produse sunt “personalizate” pentru fiecare tip de statie (de oras, de tranzit, de autostrada). Diferente nu se regasesc doar la nivel de articole de vanzare, spun reprezentanti MOL, ci si ca vanzari: cele mai profitabile sunt benzinariile de pe autostrada si de la granita.
Sezon de varf mai slab decat in 2008
Pentru cea de-a doua jumatate a anului, oficialii MOL Romania spera la o crestere a vanzarilor, dar nu in ritmul inregistrat anul trecut, “pentru ca multe companii sunt deja in faliment, iar altele nu mai au lichiditati suficiente, ceea ce determina si o migrare a clientilor corporate catre segmentul de retail. In general, in primul semestru din acest an, consumul de carburanti la clientii corporate a scazut cu peste 10%, iar consumul de carburanti la clientii individuali a scazut cu mai putin de 10%, fata de aceeasi perioada a anului trecut, estimeaza seful MOL Romania. Szalay evita insa sa faca prognoze pentru sfarsitul de an, in contextul in care “o depreciere brusca a vanzarilor poate surveni oricand, de pilda ca urmare a unor schimbari legislative sau a declinului economiei”.
Country chairman-ul declara ca anul acesta planul de dezvoltare a retelei de statii se va realiza in functie de fezabilitatea proiectelor propuse, luand in considerare si contextul international alaturi de conditiile de pe piata locala”. “Avem o situatia financiara solida si accentul este pus in continuare pe eficientizare”, subliniaza Zsolt Szalay, care adauga ca “in ultima perioada, companiile din industrie au tot raportat pierderi”. Printre acestea, se numara si lideri ai pietei, precum Rompetrol si Petrom. Informatiile furnizate de MOL pentru primul trimestru indicau o scadere de vanzarilor de carburanti de aproape 6%, comparativ cu perioada similara a lui 2008. Oficialii companiei nu au facut niciun comentariu cu privire la vanzarile din primele sase luni ale lui 2009, rezultatele consolidate la nivel de grup urmand a fi facute publice la sfarsitul lunii curente.
Profit, fara pretexte!
Pentru Szalay, obiectivul major al acestui an este clar: profitul. “Ca orice alta companie, dorim sa fim profitabili pentru a investi dinamic si a creste calitatea serviciilor oferite clientilor. Stiu ca ne aflam intr-un context dificil, insa trebuie sa ne atingem obiectivele”, spune acesta, adaugand ca, pe termen lung, se gandeste si la marirea cotei de piata. In prezent, MOL Romania are o cota de piata de 10,8%, iar cu cele 135 de statii operate in prezent controleaza MOL acopera 7% din numarul total de benzinarii la nivel de piata, inclusiv benzinarii independente.
In anul 2008, vanzarile de carburant ale MOL Romania (exprimate in litri) au crescut cu 2% fata de anul precedent, iar cifra de afaceri a companiei s-a majorat cu 11%, ajungand la aproximativ 590 milioane euro, ceea ce o claseaza in top cinci al marilor retaileri de pe piata locala. Profitul realizat anul trecut s-a cifrat la aproape 12 milioane de euro, “pornind de la investitiile majore si respectarea unui plan de eficientizare si reducere a costurilor”, potrivit oficialilor companiei.
De la cosmetice la carburanti, via automobile
Primul sau mare proiect a venit imediat dupa integrarea benzinariilor Shell, preluate in 2005. In urma parteneriatului cu Royal Dutch/Shell Group, compania a investit un milion de euro in integrarea benzinariilor Shell, iar in acelasi an si-a dublat numarul de benzinarii. Mai apoi, incepand cu 2006, a fost demarat procesul de implementare a platformei organizationale CODO (carburantul si alte produse cu regim special, gen rovignete, sunt in proprietatea MOL, iar produsele din magazin sunt apartin partenerului/dealerului). “CODO este platforma cea mai potrivita si cea mai eficienta pentru o astfel de marime a pietei si a cotei de piata pe care o detinem in Romania. Ea presupune externalizarea gestionarii personalului din benzinarii catre dealeri. Este un model dupa care lucram in Romania, pentru ca in Ungaria utilizam alta platforma de operare, iar activitatea de zi cu zi a retelei de benzinarii MOL Romania se bazeaza pe un sistem IT foarte puternic”, au explicat reprezentantii companiei.
Modelul CODO se dovedeste, pe timp de criza, si unul mai eficient din punctul de vedere al costurilor. Mai exact, este un mod de operatiune mai ieftin, mult mai economicos si din punctul de vedere al costurilor cu forta de munca (dealerul isi recruteaza personalul), iar marele avantaj este ca retailerul e mult mai apropiat de dealeri, dupa cum insusi Zsolt Szalay afirma. Cat despre criza, seful MOL Romania este transant: “este o provocare sa fi manager pe timp de criza, dar cel putin in cazul de fata este o misiune asumata pentru ca MOL Romania este un business care se deruleaza 24 de ore pe zi, 365 de zile pe an”.