Mesajele de susținere ale comunității de afaceri din România au fost fără precedent zilele acestea, unii dintre cei mai puternici antreprenori din țara noastră ieșind pentru a susține parcursul proeuropean al țării. Acestora li se alătură și industria ospitalității prin vocea purtătorului de cuvânt al HORA, o organizație care reprezintă interesele a peste o sută de mii angajați și al cărei impact în PIB în anul 2023 a fost de peste 6%.
Astfel, purtătorul de cuvânt HORA, Radu Tănase, a transmis pentru wall-street.ro faptul că HORA, ca organizație, este apolitică, dar, în același timp, cel mai important aspect pentru aceasta este stabilitatea și predictibilitatea mediului de afaceri.
Mai mult, a spus acesta, de 35 de ani România a aspirat la Europa, la democrație, la bani europeni, deci categoric și industria pe care o reprezintă își dorește în continuare același parcurs proeuropean, pro-democrație și pro-libertate.
În același timp, Radu Tănase s-a referit și la câteva dintre cele mai actuale date care reprezintă industria Horeca în acest moment.
Calculele finale ale anului 2024 o să le avem abia în 2025, în schimb ce pot spune este că dacă ne uităm în spate - deci cifra totală de afaceri în 2023 - ponderea totală Horeca în PIB a fost de 6,1%, față de 5,9% în 2022 și de 5,1% în 2019.
Radu Tănase, purtător de cuvânt HORA
Totodată, acesta mai spune că, defalcat, acest procent este compus din impactul direct, care este de 3,8%, impactul pe salariu fix versus ponderea de consum, care este de 1,6% și achizițiile de la furnizori - 0,7%, procente care împreună formează 6,1%.
Pentru 2025, adaugă însă purtătorul de cuvânt HORA, cei din industrie se aștepată să depășească acest prag.
Probabil vom fi la 6,5%-6,8%, poate chiar 7%, vom vedea exact, dar ce ne dorim noi în viitor - și când zic pe viitor mă refer la faptul că a mai intervenit o necunoscută, nu știm ce se va întâmpla cu această țară - ne dorim ca această industrie să ajungă cumulat la 10% din PIB.
Radu Tănase, purtător de cuvânt HORA
Pentru a ajunge acolo însă, explică acesta, trebuie în primul și în primul rând ca Horeca să aibă antreprenori care să fie conștienți că un business sănătos crește încet, dar, dacă este corect, are toate șansele să reușească.
Pe de altă parte însă, Radu Tănase afirmă că de 5-7 ani antreprenorii din branșă sunt din ce în ce mai educați, prin urmare se declară optimist că, cu astfel de oameni, va putea fi atins acel procent de 10% menționat anterior.
TOP orașe românești la cifra de afaceri
Purtătorul de cuvânt HORA a dezvăluit de asemenea pentru wall-street.ro un top al orașelor românești în ce privește cifra de afaceri ale restaurantelor și barurilor (COD CAEN 5610 și 5630) în 2023, în contextul în care cifra de afaceri a industriei a fost de 27.194.000.000 lei.
1. București, cifră de afaceri de 8.856 000 000 lei
2. Constanța, cifră de afaceri de 1.717 000 000 lei
3. Cluj, cifră de afaceri de 1.438 000 000 lei
Cât despre ultima parte a clasamentului, aceasta arată în felul următor:
- Covasna, cifră de afaceri de 122 000 000 lei
- Giurgiu, cifră de afaceri de 111 000 000 lei
- Ialomița, cifră de afaceri de 110 000 000 lei
Ca o concluzie a acestor cifre însă, Radu Tănase spune că "se poate categoric mai bine decât atât", dar și că "rămâne la latitudinea fiecărui antreprenor să ducă mai departe un business sănătos, corect".
Situația privind forța de muncă din Horeca
Cât privește forța de muncă din industrie, purtătorul de cuvânt HORA prezintă datele INS, care spun că, în 2023, în sectorul turism, hoteluri și restaurante au fost 175.296 de angajați.
Pe de altă parte, adaugă acesta, tot pe datele INS, în 2024, la luna a șasea, industria este la 188.104 angajați, ceea ce arată o creștere clară.
O să vedem cifrele exacte anul viitor, când INS va ieși cu noile date despre angajații din industria ospitalității. La fel de bine știm însă că în industria ospitalității, doar 10% rezistă după primul an, dar sperăm să reziste cât mai mulți, pentru ca industria aceasta să crească.
Radu Tănase, purtător de cuvânt HORA
În acest context, de altfel, purtătorul de cuvânt HORA întărește mesajul conform căruia organizația își dorește "categoric" stabilitate și predictibilitate, adăugând, totodată, că România nu trebuie să dea înapoi.