Marile lanțuri de retail se întrec pentru a le oferi clienților cele mai bune oferte de Crăciun, iar retailerii autohtoni, atâți câți sunt, fac același lucru, inclusiv în speranța că vor reduce cât mai mult decalajul dintre rețelele lor de magazine și jucătorii colosali din big retail. Este și cazul retailerului român August, care a deschis recent cel de al 11-lea magazin și care mizează în oferta de Crăciun pe dulcele momentului, ciocolata Dubai.
În acest sens, Gabriel Sandu, fondatorul rețelei de magazine August, a explicat pentru wall-street.ro faptul că, pentru Crăciun, afacerea a pregătit o selecție specială de produse premium și promoții, incluzând pachete cadou.
Pe lângă ofertele tradiționale de sezon, am inclus și produse exclusive pentru clienții noștri, precum (...) ciocolata Dubai și selecții fine de ciocolată, alături de produse gourmet, pe langa extinderea gamei de produse tradiționale românești.
Gabriel Sandu, fondator August
Extinderea rețelei August
Totodată, Gabriel Sandu mai spune că, în prezent, rețeaua August a crescut la 11 locatii doar în București, ultima fiind deschisă pe data de 6 noiembrie pe strada Țepeș Vodă nr. 66, sector 2, iar pentru viitor, alături de magazinele din București, și-a extins cautarile și către zonele din jur.
În paralel, însă, antreprenorul adaugă și faptul că afacerea a observat și activarea deținătorilor de spații comerciale sufocați de concentrarea economica din acest sector de activitate, care, spune Gabriel Sandu, vin în întâmpinarea August cu propuneri mai rezonabile ca în trecut.
Prin urmare, fondatorul rețelei August spune că afacerea este deschisă pentru o nouă expansiune în viitorul apropiat, deoarece vrem să răspundă cererii clienților și din alte regiuni.
Cele mai bine vândute produse și producătorii locali
Cât despre produsele care au cea mai mare căutare la clienți, Gabriel Sandu explică faptul că cele mai bine vândute produse sunt cele aflate în promoții și oferte speciale, care reușesc să aducă o valoare unică pentru clienți - fie că este vorba despre calitatea superioară sau despre experiența pe care o oferă.
Reușim să venim în întâmpinarea așteptărilor clienților cu produse noi ca de exemplu cu ciocolata Dubai, pe care am promovat-o și vândut-o atât în varianta exclusivistă, mai scumpă, cu ciocolată belgiană, dar am extins apoi accesibilitatea și cu o variantă mai ieftină, cu o calitate bună.
Gabriel Sandu, fondator August
Pe de altă parte, acesta adaugă faptul că și articolele premium din categoriile de alimente și băuturi gourmet, dar și ready-to-eat și articolele de sezon, au o cerere mare.
La acest capitol, Gabriel Sandu amintește Coca Cola Oreo, care, spune el, a surprins plăcut compania ca volume de vânzări, motiv pentru care a fost aleasă în promoția de luna aceasta, aproape imediat după ce a fost lansată în România.
Totodată, antreprenorul spune că și colaborarea cu producătorii locali este importantă pentru rețeaua de magazine August.
Oferim o gamă variată de produse românești și lucrăm constant cu producători locali, de la legume și fructe până la ready-to-eat, sau chiar ciocolata Dubai, care se produce chiar în București cu cea mai bună ciocolată belgiană. Este o prioritate să susținem afacerile autohtone și să le oferim vizibilitate prin rețeaua noastră de magazine. Această colaborare nu doar că aduce valoare clienților noștri, dar sprijină și economia locală.
Gabriel Sandu, fondator August
Competiție acerbă în piața de retail
Cât privește competiția a marilor jucători din big retail, Gabriel Sandu spune că aceasta este acerbă, însă afacerea rămâne optimistă.
Astfel, adaugă antreprenorul, retailerii locali pot recupera startul dacă oferă produse de calitate imediat ce aceastea apar, dar însoțite de o experiență excepțională pentru clienți și oferte bune.
Am învățat că tot mai mulți clienți caută și apreciază valoarea oferită de produsele românești și sunt dispuși să aleagă și să savureze branduri autohtone, dar experimentează și branduri străine care împachetează diferit produse tradiționale cum ar fi de exemplu șoricul de porc.
Gabriel Sandu, fondator August
Totodată, fondatorul rețelei August mai spune faptul că piața de retail din România este dinamică, dar el și echipa sa cred că există mereu loc pentru cei care pot aduce un plus de valoare.
În plus, explică acesta, afacerea am observat că piața a început să poziționeze afacerea ca “second best” și să o favorizeze uneori în fața giganților din IKA (International Key Accounts, n.r.), care par a se îndrepta spre forme de monopol, cel putin în unele zone.
Pe de altă parte, Gabriel Sandu nu exclude nici revenirea la online drept posibil canal de vânzare pentru viitorul apropiat.
Am reînceput deja să explorăm opțiunea listării pe platforme online după ce am închis magazinul online după pandemie. Este o oportunitate de a ajunge la un public mai larg și de a oferi clienților posibilitatea de a comanda produsele noastre în mod convenabil chiar dacă este mai dificil să oferim aici un avantaj competitiv sustenabil. În funcție de feedback, este o direcție în care am putea să ne extindem.
Gabriel Sandu, fondator August
Provocările anului 2024 și ale anului 2025
Cât privește provocările anului 2024 fondatorul rețelei August spune că acesta nu a fost un an simplu, mai ales în ce privește adaptarea la fluctuațiile pieței și menținerea unui raport calitate-preț adecvat.
Astfel, spune el, afacerea a fost nevoită să ajusteze periodic prețurile într-o anumită măsură, însă a făcut eforturi să mențină valoarea pe care o oferă clienților pentru banii lor.
Valoarea bonului nostru mediu a fost în creștere, dar sub rata inflației si asta reflectă acest echilibru, iar consumatorii au răspuns pozitiv, având o creștere a vânzarilor valorice semnificativ peste rata inflației, la 20% Like-For-Like.
Gabriel Sandu, fondator August
Cât despre ce va auce anul 2025, antreprenorul spune că se așteaptă la o nevoie și mai mare de adaptare la preferințele în schimbare ale consumatorilor și la contextul economic.
Nu în ultimul rând, Gabriel Sandu spune că afacerea a investit pentru creșterea eficienței operaționale, dar a început de asemenea și munca la îmbunătățirea experienței online ca prioritate de dezvoltare.