15 Iulie 2024

De ce americanii de la Wendy’s vin în România: ”Fast food-ul este considerat o necesitate aici”. McDonald’s, KFC, Burger King și Popeyes încasează 3,2 mld. lei pe an



McDonald’s, KFC, Burger King și Popeyes, cele mai cunoscute branduri internaționale de fast food prezente în România, au avut încasări de 3,2 mld. lei (700 mil. dolari) în 2023, iar în curând vor trebui să se lupte cu un alt gigant american al industriei, Wendy’s, care tocmai și-a anunțat intrarea în țară. Analiștii din industrie consultați de Wall-Street.ro spun că piața locală de fast food nu este încă suprasaturată, iar ca dovadă a acestui lucru este tocmai faptul că marii jucători înregistrează vânzări record în ciuda creșterilor puternice de preț din ultimii ani.

”Atunci când își evaluează obiceiurile de cheltuire în perioade de inflație, consumatorii români sunt mai degrabă dispuși să își reducă cheltuielile din restaurantele obișnuite sau de lux, în timp ce cheltuielile pentru fast-food sunt adesea considerate o necesitate”, spune Ivan Khoruzhyy, consultant în cadrul companiei de cercetare Euromonitor International.

Cifrele înregistrate în ultimii ani de industria fast-food românească susțin afirmațiile analistului.

Premier Restaurants România, compania care operează brandul McDonald’s în România, și-a mărit afacerile cu 17% în 2023 și a ajuns la 1,73 mld. lei, cel mai mare nivel înregistrat vreodată în România. Profitul a fost însă în scădere cu 17%, la 144 mil. lei, motivat însă de deschiderea celor 6 noi restaurante și de cea mai importantă campanie de angajări făcută de companie din 2019, în urma căreia numărul total al salariaților a urcat cu 400 și a ajuns la 5.800.

KFC (US Food Network), al doilea cel mai mare jucător din industria locală de fast food, a depășit în 2023 borna de 1 mld. lei afaceri (creștere anuală +12%) și a reușit să își mărească profitul la 89,7 mil. lei (+25% y/y), deși a continuat să investească într-o companie agresivă de noi deschideri de restaurante (+8 noi unități). De altfel, anul 2023 a fost cel mai bun din istorie pentru Sphera Franchise Group (SFG), compania sub umbrela căreia se află brandurile KFC, Pizza Hut și Taco Bell în România.

”Mulți dintre locuitorii din marile orașe românești sunt ocupați în viața de zi cu zi și continuă să prefere lanțurile de fast-food datorită confortului lor și amplasării bune în centrele comerciale sau în apropierea nodurilor de transport cheie. Potrivit estimărilor noastre, piața serviciilor alimentare din România va înregistra o rată de creștere CAGR (n.red. rata de creștere anuală compusă) de 6,2% în perioada 2024-2028, indicând o performanță puternică și în următorii patru ani”, afirmă analistul Euromonitor.

Inflația a lovit puternic industria de fast food, prețurile la ulei și utilități, două componente esențiale în calculul cheltuielor acestui tip de restaurante, explodând mai ales în perioada 2021 – 2022. Ca urmare, marii jucători din industrie au mărit prețurile și au ajuns chiar să fie acuzați că au transformat fast food-ul într-un lux.

Wendy’s vine cu burgeri în România, un tip de mâncare pe care un român cheltuiește în medie 107 lei/an

Wendy's, unul dintre cele mai cunoscute lanțuri de fast food din SUA, și-a anunțat intrarea pe piața din România chiar săptămâna trecută, după ce a semnat un acord de francizare cu o companie europeană. Wendy's este cel mai bine cunoscut pentru hamburgerii săi pătrați (chifteaua de carne), preparați cu carne de vită.

Potrivit datelor furnizate de Euromonitor International, un român a cheltuit în medie 107 lei (23,3 dolari) pe burgeri în 2023, iar încasările totale ale lanțurilor de restaurante specializate în burgeri au ajuns la 2 miliarde lei (444 mil. dolari).

Atenție însă, datele Euromonitor includ doar cifrele lanțurilor de restaurante cu cel puțin 10 locații în România, așadar branduri precum McDonald’s, Burger King sau Uncle John. Este însă cunoscut faptul că piața locală de fast food, inclusiv restaurantele specializate în burgeri, este puternic fragmentată, astfel că încasările totale din industrie sunt mult mai mari, cel mai probabil.

Va putea Wendy’s să își facă loc într-o piață românească de fast food dominată deja branduri internaționale și în care prețurile au crescut deja semnificativ?

”Nivelul de saturație al pieței de fast-food din România este încă departe de a fi unul ridicat. Este adevărat că în ultimii ani piața a înregistrat o creștere rapidă a Popeyes, KFC, Burger King și McDonald's, dar cu toate acestea există suficient spațiu pentru o extindere suplimentară”, subliniază Ivan Khoruzhyy.

Conform datelor Euromonitor, contribuția vânzărilor de burgeri din restaurantele la dimensiunea totală a pieței de servicii alimentare din România a crescut de la 28,7% în 2021 la 31,4% în 2023.

”Acest lucru indică, fără îndoială, o performanță puternică a acestei categorii de produse în timpul anilor dificili din punct de vedere economic”, concluzionează analistul Euromonitor.

The Wendy's Company este listată pe bursa americană NASDAQ, compania fiind evaluată în prezent la 3,44 mld. dolari. Wendy’s are peste 7.000 de restaurante în întreaga lume.



Citeste si